Feature: Evilgamerz @ EA World report 1

thumbnail

Ik zal maar bij het begin beginnen. Nadat ik te vroeg uit m’n bed stapte en te vroeg naar Baas reed besloten we samen even een potje Serious Sam 2 te doen om ons voor te bereiden op wat komen zou. Wat moet je anders zullen we maar zeggen… Toen de kleine wijzer van de klok dan eindelijk de 3 passeerde besloten we stilaan maar eens naar Utrecht te gaan tuffen…

Weer te vroeg aangekomen stonden we al bij de deur te wachten op een seintje van EA om naar binnen te komen. Die kwam dan ook iets na 4 uur. Iedereen stormde naar binnen en begon in de rijen te staan. Wij als Evilgamerz waren uitgenodigd en mochten dan ook in de ‘Pers’ rij gaan staan daar waar de drukte in de ‘retail’ rij te vinden was. Na de badge te hebben ontvangen met onze naam/url erop gegraveerd (met pen dan) mochten we gaan rond kijken. Allereerst lieten we ons even gaan bij de Harry Potter and the Goblet of Fire game.
Nadat aangekondigd werd dat de eerste presentatie plaats zou vinden over 10 minuten haastten we ons naar de beruchte FIFA-arena die opgebouwd werd in het complex. Hier werd een line-up tentoongesteld van de aankomende games die de eer van EA hoog moeten houden dit eindjaar. Opvallend was dat ik zo goed als de enige was die zich voordeed als een reporter, ik was dan ook vrijwel de enige die met een pen en papier in de hand zat om enkele informatie en nieuwtjes op te schrijven. Nuttig bleek het achteraf wel hoe maf je het misschien dan ook vind.

Uit de voorstelling bleek onder andere dat Electronic Arts een nieuw logo krijgt in hun aankomende games. Het gaat om een wit met grijs beschilderd logo dat als vervanger dient voor het altijd trouwe EA Games logo dat al jaren trouwe dienst uit maakte. Daarnaast werden games als Black & White 2, SSX, The Sims 2, James Bond: From Russia with Love, Battlefield: Modern Combat, FIFA 2006 en Resident Evil (afkmostig van Capcom, gereleased door EA) tentoongesteld. Dit was overigens niet eens alles, maar daar komen we op terug in een volgende column die wat uitgebreider zal zijn.
Meeste games uit de line-up waren volop speelbaar al bleek snel dat de GameCube toch in de minderheid bleek te zijn. Niet alleen wat betreft Nintendo platforms die er aanwezig waren, maar ook qua prestige. De GameCube was wat ons betreft toch de grote verliezer op de beurs en moest toch zijn mindere erkennen aan de PS2 en Xbox die de beurs duidelijk domineerde. Grootste positieve ervaringen waren zeker FIFA 2006 die echt op elke aanwezige console lekker speelde. Vooral de Xbox, PSP en DS versie lieten goed van zich spreken. Ook Battlefield: Modern Combat liet op de PS2 en Xbox niet te wensen over en bleek een succes te zijn al was de besturing soms ietwat lastig, maar dat is gewoon wennen en een kwestie van vliegensvlug handelen. Oefening baarde kunst en na een 3e terugkomst in het ‘Battlefield’ (zoals een of andere Engelstalige soldaat het constant benoemde) wisten we al wat beter om te gaan met het spel wat leidde tot zeer positieve speelervaringen.

Ik heb te veel vertellen, en het moest nog een globale column worden ook nog!!! Het mooiste moet nog komen. Het bleek zo te zijn dat de pers (wij van Evilgamerz dus ook) met ’n badge op onze truien gespeld achter gesloten deuren iets ‘onbekends’ mochten gaan bekijken. Nadat we aansloten in de toch vrij lange rij waar je jezelf wel ’n half uurtje bezig moest houden bleek dat er nog andere perslieden aanwezig waren van andere websites. Zo wisten we nog contact te leggen met crewleden van potterdome.org. Even stats uitwisselen, even stoer doen en nuttige dingen samen uitwisselen. Gezellig was het zeker… Eindelijk mochten we dan naar boven en prijsde ons wel zéér gelukkig met de speelmogelijkheden op de Xbox 360 die we kregen. Het ging om Tiger Woods 2006, Need for Speed: Most Wanted en FIFA 2006, deze waren allemaal speelbaar al was NFS: MW nog in een soort van beta-versie. Dit kon de pret zeker niet drukken. Boven al onze verwachtingen steeg het enthousiasme tot boven in het hoofd en speelde we ’n klein half uurtje op de console, en met hartelust!

Dit was overigens nog niet alles, we bleken ook nog naar de andere kant te mogen waar ook weer iets geheims uitgevoerd werd. Daarnaast kregen we nog een traktatie als pers zijnde. Aan aandacht kwamen we zeker niet tekort in ieder geval, we kregen alles tot in de details te zien en alles was speelbaar, behalve Black. Hiermee verklap ik direct wat aan de andere zijde beschikbaar was, een ingame impressie van deze shooter. De lead-designer die Engelstalig bleek te zijn en ook daadwerkelijk mee werkte aan de productie van de game zou even wat uitleggen en zijn kunsten laten zien in de game. Hij vertelde dat ze met Black het shootergenre, zoals het daadwerkelijk hoort (niks tactical-based, geen team-based), weer terug willen brengen naar het Xbox en PS2 platform. Ze hebben er alles aan gedaan het reloaden en het realisme van de wapens zo duidelijk mogelijk naar voren te brengen. ‘We hebben dan ook enkele mensen speciaal opdracht gegeven te kijken naar deze wapens en ze in de game zo echt mogelijk te laten realiseren’, verteld hij (vertaald) verder. Als hij dan eindelijk zijn controller in zijn handen legt en gaat spelen vallen onze monden open. Vingervlug raast de man door het spel heen, de analoge sticks van de PS2 hebben het dan ook zwaar te voorduren, de game draait overigens vloeiend en laat zien waartoe de huidige generatie consoles tot in staat is. De physics zijn immens, alles reageert en vliegt in de rondte, magazijnen vliegen de geweren in en brokken vallen van enkele aanwezige gebouwen. In alle details is zoals wij konden concluderen aan deze game gewerkt waarbij werkelijk al het stof en zand op waaide in het scherm. Een betere indruk kon je wat mij betreft dan ook niet geven van de game die overigens in februari 2006 uit zal komen.
Bouncing shots, kapot geschoten muren en geslaagde soundeffecten zetten dan ook nog het puntje op de I.

Na het spelen vervolgt hij zijn verhaal met de laatste woorden: ‘Heeft iemand nog vragen’. Vincent (Baas) en ik (Z@3 Redrum) besloten als vrijwel de enige onze Engelse taalkunsten maar eens te laten zien. Na een vraag van een ander perslid van een voor ons onbekende website die betrekking had op iets dat al duidelijk werd in de woorden van de lead designer (waarvan we overigens de naam niet meer weten helaas) kwamen wij kort aan het woord. Vincent begon ons korte vragengesprek met de vraag of ook gehele gebouwen tot de grond gelijk gemaakt kunnen worden. Deze werd beantwoord met ‘nee’. Gehele stukken kunnen van een gebouw los geschoten worden en verwoest worden maar gehele bouwen kunnen helaas niet in storten. Na een goede uitleg kwam ik nog kort aan het woord. Kort maar krachtig stelde ik de vraag of er ook plannen waren voor een eventuele PC versie van de game. Hij vervolgde de vraag met een kort maar krachtig antwoord: ‘Nee, wij maken tot dusver alleen nog console games, er zal dus enkel een Xbox en PS2 versie van de game gereleased worden.’

Was dit al het positieve op de beurs? Nee hoor, we hebben nog zoveel meer beleefd, het is gewoon te veel om op te noemen en je zou er bijna enkele dingen door gaan vergeten. Gelukkig liegt mijn kladblok niet en laat ik het aan Baas over de volledige beoordeling te schrijven van de wat mij betreft zeer geslaagde beurs.

Ik wil in ieder geval EA bedanken voor de uitnodiging, de grootse aandacht die besteed is aan de pers, de speelmogelijkheden en de grote hoeveelheid aan consumeermiddelen die aanwezig waren op de beurs. Tot volgend jaar!!! To be continued…

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx