Fable II

thumbnail

Voor veel mensen is Peter Molyneux een waar icoon. Een naam die elke gamer wel moet herkennen en de man achter de eerste Fable. Ondanks dat hij een echte held is in de game-industrie heeft hij wel eens de gewoonte om uitspraken te doen over zijn games die veels te hoog gegrepen zijn. Zo konden we bij de eerste Fable diverse onderdelen verwachten, zoals beïnvloedbare gebieden, geweldige graphics en totale vrijheid, maar helaas bleken al die beloftes niet stand te houden en viel Fable enigszins tegen. Maar we zijn nu alweer een flinke tijd verder en de tijd en ook de technologie staat zeker niet stil. De beloftes die Molyneux toen maakte kunnen nu eindelijk wel uitkomen en na alle waarschijnlijkheid blijkt dit ook zo te zijn. Fable II belooft de game te worden die Fable zou worden en zelfs nog meer.

500 jaar na Fable

Fable II speelt zich 500 jaar af na het eerste deel en speelt zich wederom af in Albion. Je zult in deze RPG een fantasiewereld kunnen verkennen en je zult diverse dingen tegen komen in dit grootse avontuur. Fable draaide al om keuzes, maar deel 2 zal daar nog verder mee doorgaan. Zo zal jij ten eerste zelf kunnen bepalen hoe je eruit ziet en is het mogelijk te kiezen tussen een vrouw of een man. Ook kan je diverse huizen, hutten of kastelen kopen, kun je trouwen en is het zelfs mogelijk om kinderen te krijgen. Tijd staat dan ook centraal in deze game en je zult dus ook ouder worden en de wereld om je heen zal zeker ook niet stil staan. Het eerste onderdeel wat nu wel in Fable zal zitten is het feit dat jij je omgeving kunt beïnvloeden en ook de tijd er een rol in mee speelt. Zo zal jij in Albion telkens de keuze tussen goed en kwaad moeten maken en verandert je omgeving door die keuzes. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn, dat je na het volbrengen van een missie om diverse topcriminelen op te sporen, dit meldt bij de bewaker van de stadsgevangenis, maar ook kan je er voor kiezen om dit door te geven aan de baas van al die topcriminelen. Je krijgt bij beide keuzes heel veel ervaringspunten, maar wat nou als je een paar jaar later daar terugkomt. Als je voor de ‘goede’ keuze had gekozen zal de stad welvarend en technologisch vooruit zijn gegaan, maar ook vriendelijker tegen jou zijn. Maar heb je voor de ‘slechte’ keuze gekozen dan zal de stad overspoeld zijn door criminelen en zullen de mensen vijandig tegen jou zijn. Dit is zelfs nog maar een klein voorbeeld en er zullen zeker veel meer van zulke keuzes in deze game verwerkt zitten. Verwacht dus dat elke keuze die je maakt verder in het spel invloed heeft op de wereld om je heen.

Staan waar je maar wilt

Een groot gemis bij het eerste deel was de vrijheid om te staan en gaan waar je maar wilde. Maar nu zal dit ook mogelijk zijn in een nog grotere wereld dan ooit te voren. Je zult van diverse paden af kunnen gaan en de wilde natuur betreden, maar ook kan je hierdoor kiezen om zomaar ergens anders heen te gaan terwijl je eerst naar een ander gebied reisde. Fable II belooft erg natuurlijk aan te gaan voelen, doordat de game de opdrachten en mogelijkheden niet opdringt en hoopt daardoor het gevoel van totale vrijheid te vergroten. Want een van de doelen in deze game is namelijk het verkrijgen van een enorm kasteel en is dan ook te zien als een soort doel van jouw personage. Daarnaast is het interface van deze game zo minimaal mogelijk gebleven en heb je maar met een paar kleine balken te maken. Ook de gesprekken tussen andere personages kun jij beïnvloeden door de camera te besturen en in en uit te zoomen, maar er ook om heen te draaien.

In Albion zal jij je moeten kunnen verdedigen en dit zal gepaard gaan met diverse wapens. Zo zul je met geweren, pijl en boog, zwaarden en magie aan de slag kunnen gaan en dit voor het grootste gedeelte op een erg simpele manier. Het vechtsysteem wordt namelijk bestuurd met maar één knop en lijkt hierdoor erg op wat we al eens gezien hebben in Assassin’s Creed. De timing zal hier een grote rol spelen en lijkt toch wat redelijk diepgang te gaan bieden. Deze vijanden zul je niet alleen moeten verslaan, maar je eigen hond zal je in deze gevaarlijke situaties kunnen helpen. Deze hond zal als kompas dienen, maar ook om te waarschuwen voor deze vijanden. Mits je natuurlijk je hond wel goed verzorgt en ook beter maakt als deze verwondingen oploopt. De hond zal zelfs ook veranderen als jij goed of kwaadaardig bent. Als je goed bent zal de hond er lief en aardig uitzien. Ben je kwaadaardig dan veranderd je hond in een fel en eng beest. Ook is het interessant om te weten dat je iedereen kunt vermoorden die maar te vinden is in deze game, maar bedenk wel dat gedane zaken onomkeerbaar zullen zijn. Grafisch gezien gaat deze game het ook erg goed doen, want wat ziet alles er toch erg goed uit. De lichteffecten, de details, de omgevingen en animaties, het ziet er allemaal erg goed uit. Gooi daar nog eens weerseffecten bij en je hebt een ware levende wereld. Molyneux benadrukte al meerdere malen dat deze game meer dan een verhaal verteld. Het gaat om emoties en keuzes en de gevolgen die hiermee gepaard gaan.

Geld verdienen in je eentje of met zijn tweeën

Geld verdienen zal een groot deel zijn in deze game, want hoe kan je anders al dat moois kopen en gebruiken. Zo zul je diverse missies moeten opknappen en voltooien, maar is het ook mogelijk om te handelen en zelfs af te dingen. De game bevat zelfs een economie systeem wat inhoudt dat de prijzen schommelen en afhankelijk zijn van de financiële situatie van dat moment. Maar de interessantste manier om aan geld te komen moet toch wel de co-op modus zijn. Want het is nu ook mogelijk om een wereld van een vriend te betreden of een vriend uit te nodigen naar jouw wereld. Je zult dan diverse missie kunnen doen en je vriend helpen en zo geld verdienen, maar ook invloed uit oefenen op de andermans wereld, dus even iemand omleggen behoort ook tot de mogelijkheden. Het ziet er naar uit dat Fable II een ware topper dit jaar gaat worden. De mogelijkheden, de keuzes en de graphics allemaal onderdelen die goed uitgewerkt schijnen te zijn. Maar we moeten toch nog een beetje voorzichtig zijn met deze titel, omdat er mogelijk wederom teveel beloofd is dan wat er werkelijk in te vinden is. Ook blijkt de game in een kleine 12 uur uit te spelen zijn, wat toch erg weinig lijkt voor een RPG. Maar mogelijk gaat dit dan om de kern van deze game en biedt de game zeker tien maal zoveel. Ik kan in ieder geval niet wachten op deze titel en staat dan ook zeker hoog in mijn verlanglijstje.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: RPG | Release: 25-10-2008 | Uitgever: Microsoft Studios | Ontwikkelaar: Lionhead Studios
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.6 | Gameplay: 9.4 | Besturing: 8.6 | Replay: 9.8
    9.3
    + Fable II
    + Heerlijk graphics
    + Zoete en goedsmakende gameplay
    - Glitches
    - Framedrops
    - Besturing is wennen

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx