F1 2018

thumbnail

Verbeterde career

Elk jaar komen er weer nieuwe wijzigingen in de F1, waaraan Codemasters en de teams zich vervolgens moeten houden. Een grote verandering dit jaar was onder andere de felbekritiseerde Halo. Dit is een soort van stang die voor de coureur bevestigd zit en zorgt voor een iets andere flow van de auto. Hoewel de coureur er zelf niet veel van zal merken, is het natuurlijk wel wat betreft look een totaal ander gezicht dan de auto’s van het jaar ervoor. Maar deze wijziging is niet de enige wijziging in de nieuwste F1-game, want Codemasters beloofde dit jaar meer wijzigingen door te voeren dan ooit tevoren. Of dat gelukt is, en ook een positief effect heeft op de franchise, was dan ook de vraag bij het spelen van de review code.

Met de gameplay van F1 2018 zit het al jaren goed, maar qua diepgang van de career mode, daar valt nog wel het een en ander te halen. Dat heeft Codemasters dan ook aardig aan weten te pakken. Zo heeft men onder andere iets meer beleving gestoken in het realisme van deze modus. Het research & development aspect is wat realistischer geworden, en hangt onder andere samen met het contract dat je hebt. Zo kun je in je onderhandelingen over je contract onder andere hogere bonussen eisen, maar ook snellere research verlangen, of juist snellere pit-stops. Dit is leuk, want op deze manier verwacht je ook meer van je team wanneer je goed presteert, en niet visa versa. Natuurlijk kun je ook onderhandelen om over te stappen naar een ander team, wanneer een contract wordt aangeboden. Je ziet ook na elke race hoeveel interesse andere teams in jou hebben gezien je prestaties, waarmee je overwegingen beter kunt maken wanneer je een contract onder je neus krijgt geschoven. Ook kun je na kwalificaties en races interviews verwachten, die de moraal van jezelf en het team weten te beïnvloeden, maar ook je reputatie bepalen. Dit bepaalt of je team ook echt harder voor je wilt werken en ontwikkelingen sneller kan realiseren. Deze gesprekken zijn op zich best aardig, maar wel redelijk herhalend. Je krijgt de hele tijd dezelfde interviewster voor je kiezen, en je weet eigenlijk al vrij snel, in de korte tijd die je krijgt om te antwoorden, welke antwoorden waarschijnlijk bij je team in de smaak vallen. Maar als je wilt, kun je ook een zelfingenomen kwal zijn en alleen aan jezelf denken. Maar, leuk is dat sommige teams juist wel houden van een ‘showman’, dus het kan ook goed voor je uitpakken. De career kent daarnaast uitdagingen die je kunt doen, met zowel nieuwe als klassieke bolides. Dit kunnen ‘inhaal’-challenges zijn, maar ook time trial challenges bijvoorbeeld. Dit brengt wat meer variatie gedurende het seizoen, waardoor je niet constant bezig bent met het focussen op elke seizoensrace. Toch blijft de career mode ’n beetje ’n dode beleving. Het geeft je niet echt de indruk dat je echt betrokken bent met je team. Je zit achter ’n computer, wat te browsen naar wat technische verbeteringen die je kunt doorvoeren. Het is alsof je een eenling bent, en je ziet eigenlijk nooit je teamgenoot, of mensen die je wat aparts vragen of met je in gesprek gaan, met uitzondering van het prille begin van je career. Naast deze modi heb je natuurlijk nog de multiplayer, de season mode, de time trial en race events, welke niet dermate veel veranderd zijn ten opzichte van voorgaande jaren. Echter zijn dit nog altijd modes die leuk zijn om even tussendoor te spelen, vooral de quick races, waarbij je op je favoriete tracks kunt racen, in mijn geval Montreal, Australië, Italië en Brazilië.

Nog verfijnder en realistischer

Naast vooral de career die wat is uitgebreid, is ook de gameplay net wat beter dan voorgaande jaren. Zo is er onder andere ERS toegevoegd, ook wel Energy Recovery System genoemd. Dit maakt het mogelijk om net wat meer kracht aan je bolide toe te kennen. De interne combustian engine laadt op tijdens het rijden en geeft een net wat meer authentieke ervaring voor de speler bij het gebruik ervan. Naast dat zijn er ook enkele lichten aanpassingen aan de gameplay, Zo voelt het racen net wat realistischer aan dan voorheen het geval was. De driving aids kun je precies instellen zoals je dat wenst, wat voorheen al mogelijk was, maar je voelt tijdens het racen toch net wat meer die sturing door het bochten, ook al ken je de track en remmomenten per track niet helemaal uit je hoofd. Daardoor kom je vaak net wat beter uit in de bochten, waardoor het volgen van de lijn wat makkelijker lijkt te gaan, ook wanneer je hulp bij het remmen en stuurhulp uitschakelt. Ook het gevoel in sommige bochten waarbij de achterkant wegglijdt, is erg realistisch uitgewerkt. Zo zul je in de laatste sector van Barcelona merken dat je kont geregeld wegglijdt op bepaalde stukken. Daarmee zet de game net weer die extra, kleine stap wat betreft realisme, al zullen sommige spelers misschien niet heel veel wijzigingen ervaren. Echter is dat ook niet nodig, want F1 2018 voelde al erg verfijnd aan. Naast deze lichte verbeteringen zijn er ook weer de klassieke bolides, waaronder de 1972 Lotus 72D, een flink ouderwetse bolide die toch wel wat anders aanvoelt dan de hedendaagse bolides (vooral wat stugger). Verder zijn de welbekende auto’s aanwezig uit de jaren 90, waaronder de McLaren MP4-13, de Ferrari 412T2 en de Williams FW18. Daarnaast zijn er natuurlijk ook 2 nieuwe tracks, Duitsland en Frankrijk, waarbij vooral de Duitse track me al redelijk bekend voor komt, althans het laatste deel van de track, uit klassieke Grand Prix-games. Deze tracks brengen gedurende het seizoen ook wat meer variatie in de game, daar waar je de meeste tracks vaak wel kent uit eerdere F1-games.

Presentatie kan beter

Wat betreft graphics is F1 misschien wel de mooiste racegame franchise ooit. Het ziet er allemaal zo realistisch uit, maar ook verfijnd. F1 2018 doet daar nog een klein schepje bovenop. Zo is de GUI wat geoptimaliseerd en is onder andere het DRS-systeem wat meer weggewerkt en vervangen door een piepje. Dat maakt dat je je volledig kunt concentreren op de race, en niet op de user interface. Verder zijn de presentaties van de banen voor een race ook wat uitgebreider en beter geworden. Het spel draait daarnaast als een zonnetje op de Xbox One X in dit geval. Qua framerate blijft het spel dan ook stabiel draaien, en de laadtijden zijn erg acceptabel tussen de races door. Wel minder is af en toe de AI, die nogal te wensen over blijft laten. Wanneer bijvoorbeeld je benzine op is, rijden coureurs vol op je achterkant, of je nu wel of niet in de ideale racelijn aan het rijden bent. Echt anticiperen en vechten voor een plek doet de AI dan ook lang niet altijd, en dat is jammer, aangezien je dat als speler meestal wel zult doen. Je verwacht daardoor meer dat de AI ook wat meer strijd erin gooit. Qua audio is het spel praktisch hetzelfde gebleven. Ingame commentaar is er zo goed als niet, enkel voor en na de race, en boordradio-gesprekken zijn altijd monologen van standaard informatie die gegeven wordt aan de speler. Echte beleving zit daar nog niet achter, en dat is denk ik iets wat in de komende jaren wellicht meer aangepakt zou kunnen worden. Commentaar zoals in bijvoorbeeld FIFA moet in een game als deze ook best mogelijk zijn.

Nu Max Verstappen alweer jaren rond rijdt in de Formule 1, is het imago van de F1 in Nederland weer flink opgekrikt. In Belgie is dat misschien wat minder met Van Doorne. Dat heeft ongetwijfeld ook invloed op de verkoop van de franchise in ons kikkerlandje. Echter, je merkt ook echt dat Codemasters elk jaar haar best doet om de game nog verder te ontwikkelen. De nieuwe features in de career, waaronder tijdsgelimiteerde interviews, de uitgebouwde research mogelijkheden en contract-mogelijkheden zijn zeker verbeteringen, maar wat mij betreft valt er nog veel winst te behalen in de ‘beleving’ en ‘presentatie’ van de game. Je voelt je als speler nog te veel een eenling, terwijl je een geheel team om je heen hebt en een concurrent die met jou de strijd aan gaat. Het is allemaal nog te veel gefocust op data en user interfaces, in plaats van menselijk contact. Het voelt te plat geslagen aan. Datzelfde geldt voor ingame; Geen commentaar, monologen op de teamradio, dezelfde cinematics die steeds herhaald worden, wat betreft presentatie valt er nog wat te behalen. Toch is F1 2018 een stap in de goede richting, en een van de grootste verbeteringen in de franchise tot dusver.


  • Auteur: Erik Janssen,"GamesCom 2018 - Total War, Steel Rats, Darksiders, en Warhammer" | Genre: Race | Release: 17-08-2018 | Uitgever: Codemasters/Koch Media | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: 9.3 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 8.0
    8.9
    + Goede career-toevoegingen
    + Opgepoetste gameplay en UI
    + Grafisch elk jaar weer imponerend
    - Mist beleving door matige presentatie
    - AI is voor verbetering vatbaar
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx