Destiny 2

thumbnail

Eindelijk zover

Eindelijk was het zover, de dag dat pc-spelers konden genieten van de gamewereld waar zovelen console spelers honderden zo niet duizenden uren in hadden gestoken, Destiny. Met de aankondiging van Destiny 2 liet Bungie een droom in vervulling gaan voor vele pc-enthousiastelingen door deze ook op hun platform uit te brengen, wel met een vertraging van 2 maanden maar dat mocht de pret niet drukken. Als Destiny speler die tot aan de Rise of Iron toch wel dagelijks flink wat uren erin stak en er ook richting de 1000 in had zitten was ik sceptisch met betrekking tot de opvolger. Ik liet mijn console clan achter en ging op de pc beginnen aan deel 2.

Voor de mensen die Destiny niet kennen, Destiny is de semi MMO shooter waarmee Bungie een soort World of Warcraft wou creëren in het shooter genre. Deel 1 was redelijk positief opgepakt, vooral na de Taken King uitbreiding die de grootste problemen oploste, de manier van storytelling en de activiteiten die je kunt doen. Net als in een MMO is het doel om je karakter zo sterk mogelijk te maken, dit doe je ten eerste door vijanden te verslaan en zo XP te vergaren, hiermee kun je tot maximaal level 20 gaan. Tweede deel van je kracht is je power level, wat voorheen light level heette. Dit is het gemiddelde aantal punten die van al je wapens en gear, dit vergaar je door het spel te spelen en de loot die je ontvangt voor de missies of vijanden die je verslaat. Naarmate je hoger level bent wordt het lastiger om sneller je power level te verhogen, op dat moment krijg je ook meer mogelijkheden. De strikes die je kunt spelen zijn al vrij vanaf level 140, maar wil je de wekelijkse nightfall strike spelen moet je al level 230 zijn, hiervan is dan ook de kans groter dat je betere loot krijgt. Trials of the Nine, de wekelijkse 3v3 multiplayer kan pas gespeeld worden op level 260. Na het verhaal uitgespeeld te hebben begint de grind na de 260-280 waarmee je de raid kan doen voor de beste loot. Wat je in Destiny 1 zag is nu ook weer terug, tot aan de end game zijn wapens of gear totaal niet belangrijk, alles wat je oppakt en het is een hoger level gebruik je en de rest gooi je weg. Hierdoor krijg je totaal geen band met je wapen of gear en dit komt ook pas wanneer je echt richting de 260 wanneer je langer blijft grinden voor een hoger level om dan wel een load out te hebben waarmee je goed overweg kunt.

Het spel begint met de creatie van een nieuw karakter, op de pcis er natuurlijk geen voorgaande Destiny versie en het is niet mogelijk om je karakter van de PS4 over te zetten naar de pc. Dit vind ik persoonlijk wel jammer aangezien er zoveel tijd in Destiny 1 gestoken is, zoveel exotic wapens en gear wat ineens waardeloos is geworden. Bungie wil een verse start maken maar ik zie persoonlijk na het spelen van het spel geen probleem erin als alle exotic wapens in het spel zouden zitten maar dat alle exotics en gear in power level waren gedaald zodat je niet meteen te sterk zou zijn en dat als je die wilt gebruiken je ze door infusen op het correcte power level kunt brengen.

Cabal

Het verhaal draait ditmaal om de ‘Cabal’, het ras dat bestaat uit breedgeschouderdemolratten. Ghaul is de leider van de ‘Red Legion’ zoals ze zich noemen en zijn doel is het licht uit de traveller, de witte bol in de lucht, te extraheren zodat hij dezelfde kracht kan genieten als de guardians. Door een massale aanval op de tower en de traveller verliezen alle guardians hun licht en moeten ze Ghaul stoppen voordat het te laat is. De eerste missies staan in het teken van het terugvinden van het licht, dit duurt niet al te lang en ook zonder het licht, wat betekend dat reviven niet mogelijk is en je ook geen superkrachten hebt, stelt het de speler niet op de proef. Nadat je het licht terug hebt begint je taak de leiders bijeen te brengen om een aanval op Ghaul uit te voeren. Door de game heen krijg je ook meer van je krachten terug, je begint met 1 class, ik begon als Titan met de Sentinel class en gaandeweg unlock je de Sunbreaker en de Striker. Aan de classes zijn meer vaardigheden toegevoegd om te customizen hoe je zelf wilt spelen. Een class ability is toegevoegd welke voor de titan een barrier is die je neerzet om te schuilen. Daarnaast kun je de granaten en het springen aanpassen naar wens. Als laatste zijn er nog mogelijkheden om twee passieve abilities aan te zetten. Ze hebben ervoor gezorgd dat daar wat meer verschil in zit. De diepte van het verhaal is redelijk laag en de karakters zoals Ghaul zijn nietszeggend. Na onenigheid met zijn adviseur beslist hij opeens om een einde aan zijn adviseur te maken. Je krijgt nooit het gevoel dat hij enige bedreiging vormt, dit is ook inherent aan deze mmo games. De game draait om de eindgame, het verzamelen van loot en de cap bereiken. De moeilijkheidsgraad is veel te laag en ik had graag gezien dat dit meer schaalt met je power level. De laatste missie waar je het tegen Ghaul opneemt is ook een van de makkelijkste in het hele spel. De tegenstanders blijven nog steeds ‘bullet sponges’ en de AI laat te wensen over om er een uitdagende game van te maken.

Het begin van de game is ijzersterk, wanneer je voor het eerst wakker wordt in de wereld en je licht is weg loop je door een geul, met een geweldige soundtrack, het gevoel dat je krijgt van complete verlorenheid is heel goed neergezet. De muziek in Destiny 2 is van een hoog niveau, soms is het iets over de top maar het epische gevoel wat je krijgt is echt goed gedaan. Een ander opvallend punt is hoe geweldig de game eruitziet op de pc en hoe geoptimaliseerd de game is. De game is op een ultrawide (3440×1440) gespeeld met GTX1080 in SLI en hij zag er met de grafische kwaliteiten op ultra geweldig uit, en ook erg soepel op 85 fps gemiddeld. Voor een eerste pc-game van deze studio (de Halo pc-versie is door een andere studio ontwikkeld) is dit erg netjes. Wanneer je verder in de game bent en je hebt alle planeten vrijgespeeld valt het erg op hoeveel er is gekopieerd van de originele Destiny. Bepaalde levels die in Destiny 1 zaten zijn nu als basis gebruikt om complete werelden van te creëren. Ik snap de keuze aangezien het wel in lijn is met hoe de wereld eruit hoort te zien, maar ik zou graag een nieuwe wereld zien, net als bijvoorbeeld de Dreadnought van de Taken King. Nu heb je heel vaak het gevoel bij de werelden van seen that, done that. De spelwerelden zijn enorm in omvang, door gebruik te maken van fast travel punten is het wel gemakkelijk gemaakt om hier doorheen te komen.

Meer dan genoeg te doen

Vervelen zal je niet doen in de eerste 30 uur van de game, de game zit vol met content. In het begin kun je het verhaal volgen maar zijn er ook op elke planeet interessante side quests genaamd adventures die wat meer diepgang in het verhaal brengen. Dit zijn vrij uitgebreide side quests waar je ook een aantal uur mee zoet bent. En wanneer het verhaal uitgespeeld is krijg je nog een aantal additionele quests van de NPC’s die je ondersteunen op elke planeet, je unlockt dan ook de challenges waarmee je reputation verdiend, waarmee je weer betere gear kan krijgen, patrols om wat snelle glimmer te verdienen of je gaat public events doen. En dan zijn er nog de strikes, crucible en raid die je avonden bezig zullen houden.

Wat Bungie technisch heeft neergezet op de pc is erg netjes voor hun eerste pc-game. De muziek is van hoogstaand niveau zoals we in alle Bungie games hebben kunnen zien en de gameplay is om te smullen. Het is dan ook een van de best schietende first person shooters van dit moment, hoewel ik hem nog steeds fijner vind met controller, al is dit iets wat moet wennen. Er was heel veel te doen voordat er begonnen werd aan de endgame. Voorheen was het misschien 2 avonden het verhaal en sidequests uitspelen en dan verder aan de endgame. Voor de rest brengt Destiny 2 erg weinig nieuws. De werelden hebben we in kleinere variant al eerder gezien en het verhaal doet persoonlijk onder voor de Taken King. Als je Destiny 1 nooit hebt gespeeld kan deze game echter alsnog zeker aangeraden worden als je wel van een loot based mmo houdt en van shooters in het algemeen. Heb je Destiny 1 wel gespeeld dan ben je bekend met de inhoud en wat het doet en biedt het weinig nieuws, maar als je fan hiervan bent en je hebt alle exotics en light cap in Destiny 1 behaald kun je hier weer heerlijk veel uren in steken. Zelf zal ik nog vele uren eraan gaan spenderen, vooral aangezien komende week de raid beschikbaar komt.


  • Auteur: Merijn Adriaanssen | Genre: FPS | Release: 30-10-2017 | Uitgever: Activision Blizzard | Ontwikkelaar: Bungie
    Graphics: 8.5 | Geluid: 9.5 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 9.5 | Replay: 8.5
    8.5
    + De gameplay van een hoog niveau
    + Enorm veel content
    + Goed geoptimaliseerd voor pc
    - Weinig diepgang, geen uitdaging in de PVE
    - De eeuwige grind begint weer
    - Leveldesign

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx