Demon’s Souls

thumbnail

Meet je skills

Demon’s Souls is de game die het begin is van de lat waartegen gamers hun waarde kunnen afmeten. Het zette FromSoftware op de map en ik heb menige discussie en gesprek gevoerd over de moeilijkheidsgraad in hedendaagse games. Vroeger was alles moeilijker, in het 8 bit tijdperk werd er dan gezegd. Hoewel ik het hier gedeeltelijk mee eens was zijn er nu ook nog genoeg games te vinden die je een stevige uitdaging bieden.

De games van FromSoftware hebben nooit te boek gestaan als makkelijk en de formule tot een uitdagende game heeft ze nu al een aantal zeer gerespecteerde games opgeleverd. Van de Souls serie via Bloodborne naar Sekiro. Voor Sony dan een goed moment om een remake te maken van de game waarmee het allemaal begon. Na een aantal uitermate goede remakes zoals Uncharted en Shadow of the colossus werd deze opdracht aan Bluepoint gegeven. Voor wie nu nog onbekend is met de formule van deze game, het is een actiespel waarbij elke vijand, groot of klein, je laatste kan zijn. Gevaar schuilt overal en het minste concentratieverlies kan lijden tot je dood en de welbekende letters ‘You Died’ op je scherm. Het gaf ook een nieuwe spin aan het actiegenre, waar je in de meeste actie spellen redelijk lineair denkt moet je dit compleet loslaten. Wanneer je een monster niet kunt verslaan is het niet erg om gewoon weg te rennen, je hoeft niet alles en iedereen te verslaan maar het is wel een optie. Bluepoint heeft er nog over nagedacht een easy mode in te maken zoals we tegenwoordig met veel games zien onder de noemer toegankelijkheid, maar dat druist in tegen alles waar dit spel voor staat dat, waardoor ze besloten dit los te laten.

Maar nu meer over de game, Demon’s souls is een tactische actie rpg waarbij je het opneemt tegen een compleet spectrum aan vijanden. Je werkt vanuit een hub waar je toegang hebt tot 5 enorme werelden en de hub is de enige plek waar je even een rustmomentje kunt nemen. De werelden en scala aan monsters zien er prachtig uit op de PS5 en spatten van je scherm, dit was nooit een lelijke game om mee te beginnen maar laat ons al een goed voorproefje zien van wat er allemaal mogelijk is met de kracht van de PS5. In de hub kun je wapens en mogelijkheden verbeteren zodat je goed voorbereid op pad kunt als demon slager. Het verbeteren van je mogelijkheden gaat door middel van Demon Souls, deze zielen krijg je door monsters te verslaan, hoe meer monsters je verslaat, hoe meer zielen en des te sterker dat je kunt worden. Hoe sterker je bent des te sterkere monsters je kunt verslaan en de vicieuze cirkel gaat rond. Er is veel keuze uit verschillende samenstellingen van bewapening en bescherming dat je moet gebruiken bij specifieke vijanden. Hier komt ook de tactiek om de hoek kijken, waarbij de meeste games je kiest voor een klasse zoals een melee personage ligt bij Souls de nadruk op leren wat de vijand nodig heeft en hoe deze het makkelijkst verslagen kan worden. Bij sommige is dit melee, anderen weer magie of afstandsaanvallen. Het belangrijkste wat ik heb geleerd in de vele, vele keren dat ik ben gestorven is dat vijanden uitlokken tot 1 op 1 gevechten de sleutel was om verder te komen in het spel. Waar je met actie rpg’s ook vaak net misschien iets te vaak doorslaat moet je bij Souls elke vorm van risico uit je spel halen totdat je zoveel vertrouwen in jezelf hebt dat je denkt, perfecte parry en counteraanval moet wel lukken. Hierdoor kunnen gevechten wel wat langer duren, maar altijd beter dan sterven en opnieuw beginnen. Ik zou ook aanraden als je nieuw bent tot de franchise om op internet een paar video’s te bekijken met basisinformatie en tips, vooral voor de meer casual gamers, dat zal het makkelijker maken om initieel te overleven in de wereld wat je speelplezier ten goede komt.

Ga dood en ga door

Je moet je van tevoren klaarmaken voor een repetitieve game, iedereen zal doodgaan in deze game en als je niet beter wordt en leert van je fouten zul je hier geen plezier aan beleven. Sterven gaat in meerdere fases, sterf je eenmaal, dan word je een ziel met als basis een halve levensbalk, om weer tot leven gewekt te worden moet je een baas verslaan. Als je sterft kom je weer terug in de hub wereld. Sterf je de tweede keer moet je terugvechten naar de locatie waar je bent gestorven omdat daar de zielen die je had liggen. Sterf je een derde keer voordat je bij je lichaam bent gekomen en je vergaarde zielen zijn verloren gegaan. Dit is natuurlijk de uitdaging wanneer je je verkeken hebt op een vijand. Dus moet je weer naar de locatie waar je bent gestorven, en waar die vijand is waardoor de kans groot is dat je nogmaals sterft. Demon’s Souls neemt geen gevangenen en is daarin keihard. De herspeelbaarheid is daarom torenhoog, je wordt verplicht het opnieuw en opnieuw en opnieuw te spelen wil je verder komen.

De game is gemaakt om je die hoogtepunten te geven wanneer je eindelijk een baas wel verslaat. Dat het een echte prestatie is. Dat missen veel games op het moment, dat je momenten en overwinningen in spellen cadeau krijgt waardoor het niet veel voorstelt. Daarom zijn multiplayer spellen nog steeds populair, online tegen goed gematchte tegenstanders krijg je dit gevoel ook nog. FromSoftware heeft dit gevoel heel goed weten vast te leggen in een single player ervaring. Je moet het wel aankunnen om continu met je hart in de keel te spelen, continu die spanningsboog die er is, op elk moment kan er iets gebeuren. De muziek die een donkere ondertoon voert helpt hier ook niet aan mee. Ik zou de game eerder vergelijken met een horrorfilm, waar je steeds op het puntje van de stoel zit wachten tot er iets gaat komen.

Al met al heeft Bluepoint een uitstekende remake neergezet van de originele game en is het daarom niet verrassend dat de geruchten gaan dat deze studio onder de Sony vlag zal vallen volgend jaar. De game is genadeloos in alle opzichten en dat maakt het ook wel makkelijk voor potentiële kopers, of je houdt ervan of je vindt het helemaal niks. Enig punt van kritiek is dat je wel kunt voelen aan de gameplay elementen en hoe de spelwereld in elkaar zit dat dit een game van 11 jaar oud is. FromSoftware heeft zoveel stappen gezet door de 3 Dark Souls games, Bloodborne en de Sekiro titel dat deze game ten opzichte van die minder verfijnd is. Wil je een Souls game op de PS5 spelen, dan zou ik zeker deze game aanraden, maar wil je de beste game hebben om in te stappen, dan zou ik eerder uitwijken naar Sekiro.


Auteur: Merijn Adriaanssen | Genre: RPG/Actie | Release: 19-11-2020 | Uitgever: Sony | Ontwikkelaar: Bluepoint Games
Graphics: 9.0 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 9.5
9.0
+ Erg uitdagend, maar wel toegankelijk als je er maar tijd in wilt steken
+ Prachtige grafische stijl
+ Draait erg soepel
- Niet voor spelers die wegschrikken om veel tijd in het analyseren van vijanden te steken
- De game voelt gameplay technisch ten opzichte van nieuwere games als Sekiro iets gedateerd aan
- Soms voelt de moeilijkheidsgraad oneerlijk aan en is het moeilijk omdat het kan

0 0 stem
Artikelbeoordeling
guest
Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.
3 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Kont
Lid
495
10 dagen geleden

Zou deze game wel willen spelen vanwege de graphics, maar heb er het geduld en tijd niet voor om zo’n spel te spelen haha. Zou helemaal gek worden

little_hope
Lid
37
9 dagen geleden

Moeilijk spel lijkt me.


Naar boven
3
0
Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx
()
x