Command & Conquer: Remastered Collection

thumbnail

Het is een eer een review te mogen schrijven over games waarmee ik ben opgegroeid. In mijn herinnering is C&C Tiberian Dawn het eerste spel dat ik ooit heb gespeeld, boven op de zolderkamer bij mijn neef. God wat heb ik veel uren commandantje gespeeld in de C&C –en Red Alert reeks.Maar goed, genoeg over mij, laten we het over de game hebben. EA heeft in samenwerking met verschillende leden van het oorspronkelijke Westwood Studios-team een remastered collection van Command & Conquer gemaakt, waarin de volgende opgepoetste games terug te vinden zijn:

  • Command & Conquer: Tiberian Dawn
  • Command & Conquer: Red Alert
  • Drie uitbreidingspakketten: Covert Ops, Counterstrike en The Aftermath
  • Originele console missies (en cinematics)

Daarnaast heeft het team een map editor toegevoegd waarmee je eigen maps kunt ontwikkelen voor zowel Tiberian Dawn als Red Alert.

Een nieuw legerjasje

We moeten het echt eerst even hebben over de grafische ontwikkelingen. Zodra je een van de twee spellen opstart wordt namelijk op een gave manier gevisualiseerd hoe sterk de graphics (maar ook het geluid) zijn verbeterd. Erg tof is vooral dat je bij je eerste missie start met de vroegere looks, en door op je spatiebalk te drukken zie je vervolgens de 4k weergave (je kunt met je spatiebalk blijven switchen tussen oud en nieuw). Ik had eerlijk gezegd geen spectaculaire verwachtingen, maar dacht na het zien van de veranderingen wel even “wauw”. Het zijn allebei echt keurig opgepoetste games geworden, of in ieder geval wat betreft gameplay. Een minuscuul puntje van kritiek is de visualisatie van de Atoombom in C&C. Het ziet er echt gaaf en groots uit, maar je vernietigd er vervolgens nauwelijks een gebouw mee.

Je ziet aan de filmpjes, met name bij Tiberian Dawn, dat de kwaliteit echt wel is verbeterd. Grappig genoeg komen de cinematics bij C&C veel beter uit de verf dan bij Red Alert. Verwacht echter niet te veel van de geanimeerde cutscenes, daar spat de progressie niet enorm vanaf. Maar wees gerust, zodra je de resultaten in de gameplay ziet, dan is de rest vergeven en vergeten.

Naast de grafische verbeteringen zijn er nog een aantal andere belangrijke veranderingen te bespeuren. Zo heeft EA een en ander aan de user interface gesleuteld. Een belangrijk voorbeeld is de building/unit balk aan de zijkant van je scherm. Deze is grafisch aangepast en verbreed, waardoor je eigenlijk niet meer hoeft te scrollen. Wil je jezelf echt in de spiegel kijken en beter worden in de game. Naast de tips die tussen de laadschermen door worden gegeven, kun je met replays je gespeelde potten terugkijken of kun je anderen zien spelen in de observer mode. De gameplay en besturing is verder als vanouds.

Naast de interface zijn de skirmish- en multiplayermodus aangepakt. Wacht ik ga heel even staan en applaudisseren… eindelijk een werkende skirmish bij Tiberian Dawn!!! Ik weet nog dat ik het vroeger enorm zonde vond dat je niet een skirmish kon doen omdat de AI niets deed (bouwde geen basis / viel niet aan, maar bleef met units stil staan). Overigens is de AI nog steeds niet erg intelligent, wat me opvalt is dat, als je bij C&C een paar klappen op een gebouw uitdeelt, de AI het gebouw direct verkoopt. Daarnaast blijven zandzakken de manier om vijanden op een afstand te houden, ze vallen deze namelijk niet aan. De multiplayer is aangepakt met een vernieuwde lobby, 1v1 quickmatches en leaderboards, wat het voor spelers interessanter maakt om het tegen elkaar op te nemen. Benoemenswaardig is ook de map editor en de bonus galerij. De map editor is oprecht een van de fijnste en meest eenvoudige editors die ik ooit heb mogen ervaren.  En door de game te spelen en missies te halen speel je content in de bonus galerij vrij, waarmee je inzage krijgt in de making off. Erg tof om na al die jaren achter de schermen van de games te kunnen kijken.

Hell March

Terwijl ik deze review aan het typen ben luister ik via Youtube naar de soundtrack van Red Alert. Frank Klepacki heeft me al door heel wat (studie)werk begeleid de afgelopen decennia. Ik had zelfs een officiële CD met de muziek van Red Alert (totdat deze uit mijn auto werd gestolen). Het getuigd moed dat Frank Klepacki het voor deze remaster aandurfde om een deel van de muziek bij de tijd te brengen. Het resultaat: veel gitaarwerk. Eerlijk gezegd is beter geworden dan ik had verwacht (vooral omdat de originele muziek me zo aanspreekt), hoewel ik alsnog blij ben dat je in de games kunt switchen tussen de oude muziek, de remasterde muziek en het bonusmateriaal (van onder andere de Tiberian Sons). Met de ingame jukebox kun je zelf je speellijst samenstellen en kun je muziek uit beide games ook combineren, een erg leuke feature. Het ingame geluid is op veel punten enorm verbeterd en sommige stemmen zijn zelfs opnieuw ingesproken (zoals EVA). De sterk verbeterde beleving die je ervaart bij de graphics, ervaar je ook bij de sound.

Welcome back, commander

Het is erg gewaagd om games van vroeger opnieuw uit te brengen, want het is maar de vraag of het de fans van vroeger en het nieuwe publiek aanspreekt (ook gezien de ontwikkelingen in de game industrie de afgelopen decennia). Het lijkt alsof EA met Command & Conquer: Remastered Collection een goede zet heeft gemaakt. De kracht zit voor mij voornamelijk bij het feit dat de sfeer van de klassieke game in tact is gebleven. Ze hebben de game bij de tijd gebracht op het gebied van graphics en sound en hebben daarbij enkele interessante features toegevoegd en hebben daarbij goed geluisterd naar de fanbase. Deze lijkt overigens nog vrij groot als je kijkt naar de hoeveelheid mods die inmiddels als zijn uitgebracht in Steam; een slimme zet om modding open te stellen. Al met al een keurige remasterde versie van oude klassiekers.


  • Auteur: Erik Janssen | Genre: RTS | Release: 05-06-2020 | Uitgever: EA | Ontwikkelaar: Petroglyph, Lemon Sky Studios
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.0
    7.5
    + Trouw gebleven aan het oude vertrouwde
    + Een skirmish bij C&C!
    + Bonusgallery en ingame Jukebox
    - AI niet optimaal
    - Geanimeerde cinematics hadden iets meer aandacht kunnen krijgen
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    2 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Kont
    Lid
    2239
    3 jaren geleden

    Toffe remaster, niet iets wat ik 24/7 ga spelen maar voor maar €20 zeker leuk om regelmatig weer even op te pakken. Ook steun ik graag een goede remaster, ze hebben het echt goed aangepakt. Kijken we mee Blizzard?


    Naar boven
    2
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx