Command & Conquer 3: Tiberium Wars

thumbnail

Na lange tijd…

De epische strijd tussen de GDI en de NOD duurt voort in het alweer derde deel van de populaire RTS game C&C, genaamd Tiberium Wars. Dit keer speelt het zich af in het jaar 2047, 52 jaar nadat Tiberium op de aarde werd ontdekt (1995).

Het verhaal speelt zich, zoals gezegd, af in het jaar 2047. Het Tiberium heeft zich tot een bedreigend stadium ontwikkeld. De wereld is verdeeld in 3 zones: de blauwe (+/-20% v.d. wereld) de gele (+/-50%) en de rode (+/-30%). De rode zones zijn onleefbaar geworden door de bedreiging van het Tiberium. De gele zones zijn vooral bewoond door de NOD, het Tiberiumlevel is er hoog, maar het is wel leefbaar. De blauwe zones zijn enkel bewoont door GDI die zich bedreigd voelt door het Tiberium. Kane (de leider van de NOD) lokt door het opblazen van het ruimtestation “Philadelphia” de derde oorlog met de GDI uit. Zijn plan is het aantrekken van buitenaards leven wat hij op een sluwe manier voor elkaar krijgt; de aliens hebben namelijk iets wat Kane graag in handen zou willen hebben. GDI wil dit alles proberen te voorkomen en opnieuw te zorgen voor wereldvrede.

EA heeft dit keer veel tijd gestoken in de verhaallijn. Gelukkig maar want bij de singleplayer van Generals hebben ze er naar mijn mening echt met de pet naar gegooid. Doormiddel van tussenfilmpjes en een sterke verhaallijn proberen zij de gamer in te laten leven in het verhaal, en met succes! EA heeft o.a. een aantal bekende acteurs ingeschakeld om de filmpjes naar een hoger level te tillen. Zo speelt Jennifer Morrison (Dr. Allison Cameron uit de populaire serie House) een rol bij de GDI. De kwaliteit van de filmpjes zijn uitermate verbeterd hoewel het acteerwerk beter had gekund. De ondersteunde films zijn erg belangrijk bij de singleplayer mode. Hierdoor worden gamers sterk gebonden met de game waardoor het ook zeker leuker is om te spelen. Dit is EA bij dit derde deel zeker gelukt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je van het genre houdt. Jammer is dat de game een open einde heeft. Het zou zonde zijn als het daar bij blijft. Ik hoop daarom dan ook op een vervolg om het verhaal af te maken want dit roept aardig wat vraagtekens op.

Goed instaplevel

Het spel is eenvoudig te begrijpen. Alles wordt goed uitgelegd, té goed zelfs als je het mij vraagt. Het word je bij veel levels, doormiddel van optionele missies, veel te eenvoudig gemaakt. Units zijn ook goed te besturen alhoewel ik het irritant vind dat ze standaard op agressief staan, ze vallen namelijk van een vrij grote afstand uit zichzelf aan; vooral bij vliegtuigen is dit uitermate irritant. Ook is het bij units negatief dat zij zoveel plaats in beslag nemen. Vaak als je wilt dat een unit ergens gaat staan loopt hij helemaal om omdat de plek “te klein” is. En als je een kratje wilt pakken met een groepje soldaten lukt dat niet omdat ze er niet door blijken te kunnen. Wanneer je nu een soldaat traint komt er niet maar één uit de barrak, maar min. 2 tot max. 4 (ligt aan het soort soldaat), dit zorgt ervoor dat er meer chaos op het slagveld ontstaat en dat geeft een chaotischer, maar interessanter sfeertje. Bij de structures is het ook raar dat ze erg veel ruimte eisen, meer dan ze eigenlijk nodig hebben.

Op het nieuwe ras na heeft de game qua units en structures niet veel te bieden. Iedereen die C&C ’95 en Tiberian Sun weleens heeft gespeeld zal bijna alles herkennen. Dit is wel zonde. De wapens die we hier op aarde in 2047 zullen hebben zijn naar alle waarschijnlijkheid niet vergelijkbaar met onze huidige wapens. Het is dus een beetje raar dat bij C&C nu nog steeds dezelfde wapens beschikbaar zijn.

Het verhaal is ook niet echt vernieuwend hoewel het wel goed aansluit op de vorige delen. Nieuw is wel de rol van aliens. Ik was daar niet blij mee toen ik hierover hoorde, want meestal wordt het verhaal er niet beter door. Nu moet ik toch toegeven dat EA dit goed opgevangen heeft aan de hand van de verhaallijn. Het is niet vernieuwd omdat het verhaal goed te voorspellen is. Als je bij jezelf nadenkt wat er zal gaan gebeuren, dan heb je waarschijnlijk nog gelijk ook.

Vele uren tijdverdrijf

In totaal biedt het Command & Conquer 3: Tiberium Wars 35 singleplayer missies (17 NOD en 18 GDI). De missies duren gemiddeld 20 minuten, het is daarom ook snel uitgespeeld, al kun je na het uitspelen van de game beginnen aan de missies welke de Aliens toegewezen hebben gekregen. Wel zijn de skirmish- en multiplayergames nog nooit zo uitdagend geweest. Je kunt o.a. kiezen uit 4 moeilijkheidsgraden, maximaal 7 tegenstanders toevoegen, jezelf op de proef stellen door het karakter van de AI in te stellen (agressief, defensief etc.) en jezelf een handicap geven. Het menu lijkt veel op dat van Generals. De keuze uit het aantal levels is nu nog miniem, maar binnenkort zullen wel weer veel nieuwe levels online beschikbaar zijn.

EA heeft het spel op het gebied van graphics naar een zeer hoog niveau verheven. Er is zeer veel aandacht aan detail besteed. Zo zie je wanneer een orca opstijgt de damp onder het vliegtuig vandaan komen, of wanneer je een atoombom hebt gedropt alles keurig exploderen.
Nadeel is alleen dat je een goede pc nodig hebt om met optimale kwaliteit te kunnen spelen. De game draait dan wel op een gemodificeerde Generals engine, maar om echt alle details aan te zetten bij veel chaos vergt enige kracht en vooral veen geheugen resources. De kwaliteit van het geluid is zeer goed. Alle geluiden zijn in detail te horen. De muziek is weer lekker in C&C-stijl en daar kan ik dan ook alleen maar content mee zijn. Bij veel chaos kan je gehele kamer met explosies en gebulder gevuld worden, schitterend!

Al met al vind ik C&C 3 een zeer waardevol spel. Niet alleen omdat ik de hele reeks heb gespeeld en er verslaafd aan ben geworden, maar ook omdat het spel veel te bieden heeft. Het zit grafisch geweldig in elkaar, de besturing is prima, het geluid is van goede kwaliteit en de muziek is weer top! Op het nieuwe ras na is het zeer jammer dat het spel bij de GDI en NOD nauwelijks nieuwe wapens en gebouwen te bieden heeft. Wel is de balans beter gevonden tussen de verschillende rassen, er springt er niet één écht uit. Hier zijn de meningen natuurlijk wel over verdeeld. Het verhaal viel naar mijn mening ook tegen. Het werd wel onderbouwd door leuke filmpjes, al was het acteerwerk niet erg goed, maar ze hadden er veel meer uit kunnen halen. Vooral de multiplayer- en skirmish mode zijn naar mijn idee flink verbeterd. Gamers kunnen zichzelf nu flink op de proef stellen. Ik vind dat EA op enkele minpuntjes na zeker een klasse spel heeft uitgebracht. De komenden week vertoef ik dan ook nog de nodige uren op de grote en mooie Tiberiumvelden…

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx