Column: Xbox 360 vs PS3 en de lachende 3e…

thumbnail

De uitspraken die we de afgelopen week tegen zijn gekomen zetten heel wat nieuwe vraagtekens bij mezelf. Hierin stelde de Zweedse developer Starbreeze Studios (The Chronicles of Riddick: Escape form Butcher Bay) dat de grafische verschillen tussen de Xbox 360 en de PlayStation 3 niet zo opmerkelijk zullen worden als verwacht werd. Verder was vooral het bericht dat betrekking heeft op de krachtverschillen tussen beiden meer dan opvallend. Het volgende werd hierin kort samengevat geconcludeerd:

Vergeleken met de Xbox 360 zal de PS3 net iets sneller zijn. De Xbox 360 is namelijk in staat om zo’n 115.2 GFLOPS te verwerken in een kort tijdsbestek. Het stroomverbruik wordt op dit moment op hetzelfde aantal vermogen geschat. Helaas zal er een bottleneck aanwezig zijn voor de PS3, dit houdt onder andere het toch vrij zware OS in dat Linux zou moeten gaan worden. Verder zou de data transfer (overdracht) van de SPE’s ook tijd in beslag gaan nemen. Van een deels verwaarloosbaar verschil mag dus wel gesproken worden, het lijkt er dan ook op dat de verscheidenheid in de CPU’s qua structuur dermate verschillend is, maar wat betreft de prestaties vrijwel identiek zull worden.

Opvallend is niet de snelle Cell CPU en de omliggende SPE’s die prestatieverhogend werken, maar meer de GPU die in feite de kracht moest gaan vormen met de CPU van de PS3. De RSX werd lange tijd toch wel de krachtpatser genoemd van de toekomst. Het blijkt echter eerder een zwak punt te vormen ten opzichte van de Xbox 360. Veel verschil zal er echter niet zijn, al zal Sony misschien wel met spijt terug kijken naar de overgang van ATI naar Nvidia. Bij Microsoft is het daarentegen juist andersom gegaan. Persoonlijk kijk ik met zeer gemengde gevoelens naar hetgeen dat zal gaan komen. Als je een jaar later een release realiseert die eigenlijk alleen inbreng zal hebben door de misschien onnodige introductie van de Blu-Ray speler zal het niet zo’n vaart lopen met de omverschopperij van Sony. Het concern moet het namelijk enkel, maar dan ook vrijwel enkel hebben van de inbreng van 1st en 3rd party developers die komen met games die andere niet kunnen en zullen brengen: Final Fantasy (begint toch ook al langzaam naar Microsoft over te gaan..), Metal Gear Solid, Lair en nog wat andere indrukwekkend makende titels. Vooral Japan, die de Xbox 360 voorlopig laat varen, wacht op wat Sony te bieden zal hebben. Een tegenvaller kan dus niet gepermiteerd worden.

Verklaringen gaan voorlopig al in grote mate in de rondte. Sony zou namelijk altijd later een console gelanceerd hebben dan de concurrent. Daarnaast is het marktleiderschap nooit afgegeven, ditmaal ook niet. Microsoft bronnen beweren echter nu al vrijwel zeker marktleidende functies te kunnen vervullen en dat Xbox Live de grootste innovatie is op dit moment en ook ongetwijfeld zal blijven. Nintendo’s Wii wordt in feite al gezien als een achterstallig meelopertje die weinig kans maakt op een hoge positie in de markt der games. Op zich leuk dus als we iets opvallends mogen verwacht eind dit jaar en dat de lachende hond eens met het bot ervandoor kan gaan, ik ben benieuwd en wacht rustig af…

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx