Column: Money imperium

thumbnail

Waar is de tijd gebleven dat games werden gemaakt in rommelige tienerkamers? Waar de vuile sokken en onderbroekenwalm je tegemoet kwamen en er alleen nog een bordje aan de kamerdeur ontbrak “verboden te voederen”?

Meestal waren het pubers die experimenteerden met hun Sinclair. Deze eenvoudige hardware had maar 1K RAM (!?) Toen er een upgrade kwam van 16K, wisten de programmeurs niet waar ze het hadden en wat ze met zoveel ruimte moesten aanvangen. Nu neemt een simpel logootje op een site gemakkelijk 10 K in. Het is ongelooflijk hoe de dingen in de loop der jaren veranderd zijn. Nu zijn mogelijkheden oneindig. The sky is the limit. De gamingindustrie is zijn puisten aan het uitknijpen en wordt eindelijk volwassen.

Gaming is big business, maar er is stilaan ook een keerzijde aan het succes. Exploderende kosten maken het voor kleinere game-ontwikkelaars praktisch onmogelijk om hun hoofd boven water te houden. Een nieuwe game maken kost tegenwoordig al 8 miljoen euro en er zijn verschillende ontwikkelaars die daar nog eens boven gaan. Reclamekosten niet inbegrepen. Hiervoor mag je nog eens hetzelfde rekenen. Vroeger had je een goede game zoals Halo of Grand Theft Auto voor 1,5 miljoen euro van de persen rollen. Als je nu de muziek daar van kan maken, mag je volgens mij al heel blij zijn. Welke toestanden gaan we krijgen wanneer de Xbox 360 en de PS3 uitkomen? De eisen van de gamer worden hoger en hoger en de ontwikkelaars zullen moeten bijbenen. Met als gevolg dat de rijken rijker worden en de kleintjes worden verdrukt.

De faillissementen van onder andere Midway, Interplay en Data East zijn een mooi voorbeeld van hoe de giganten zoals Activision, THQ en vooral EA hun positie nog veiliger stellen. Uiteindelijk gaan we Microsoft-toestanden krijgen waarin de onderlinge kloven groter zullen worden.

Is al dat winstbejag niet ten koste van de games zelf. Uiteraard zullen de graphics verbeteren, maar hoe zit het met de gameplay? Toch wel net zo belangrijk, denk ik. Wat heb je aan een vette auto als er geen motor in zit? De developers klampen zich maar vast aan vorige succesreeksen. Hoeveel vervolgen gaan ze nog maken van Doom, nog maar mijn mond houden over Final Fantasy. De originaliteit is stilaan een beetje aan het vervagen.

Ik denk dat de echte creativiteit verschuift naar de kleinere games. En dan vooral op de draagbare consoles en de pc, omdat die makkelijker te programmeren zijn dan gesloten systemen als Xbox en PlayStation. Ik ben er wel van overtuigd dat de goede, ouwe tijden van de eenzame programmeur die eigenhandig een spel in elkaar bokst, voorgoed voorbij zijn. Dat komt nooit meer terug.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx