Column: AI, de bottleneck van de huidige generatie

thumbnail

Tegenwoordig mag de Artificial Intelligence (kort gezegd: AI, met puntjes eventueel, wat jij wil!) toch wel de bottleneck genoemd worden van de games. Vergelijkbaar met een harde schijf die in de pc toch wel het traagst functioneert, is ook de AI tegenwoordig vrij ver onder de maat.
Wat is AI dan?
De AI in een game is de kunstmatige intelligentie van een medespeler, tegenstander of van tegenstanders. Het draait hierbij hoofdzakelijk om de tactieken die deze kunnen toepassen, de sluwheid, waakzaamheid en de reactiesnelheid hiervan.
Met sommige van deze aspecten zit het veelal goed, we gaan eens wat dieper in op deze kwestie…

Neem nu een oud vertrouwd voorbeeld, uiteraard mag je niet zeggen dat er uitermate veel aandacht is besteed aan het maken van deze tegenstanders maar de bots van Counter-Strike 1.X bijvoorbeeld vind ik een erg leuk voorbeeld om naar voren te halen. De Realbots zullen we maar eens als voorbeeld nemen, ook de Podbots trouwens kunnen wel deels in deze voorbarige mening worden betrokken.
In CS heb je namelijk bots die een nogal rare programmering hebben tegemoet gezien tijdens de ontwikkeling, hoewel, is het wel mogelijk tegenwoordig goede tegenstanders te ontwikkelen? Komen we nog op terug! De bots zijn zo ingesteld dat ze op godlike, zo lijkt het vrijwel, elk loslopend target raken. Door muren en daken heen schieten, geen probleem!
Tegenwoordig zul je vergelijkbare tegenstanders nog veelal zien in de huidige shooterwereld op de PC (ook consoles trouwens). Tegenstanders schieten of wel lukraak in de rondte, of zijn zo geprogrammeerd dat zonder al te veel intelligente moves iemand simpel dood geschoten kan worden.
Ook de AI van bijvoorbeeld medespelers (Brothers in Arms bijvoorbeeld) is vaak erg irriterend, mensen gaan in de weg staan, gaan in je schietveld rondrennen of blijven hangen aan obstakels die niet horen te vallen bijvoorbeeld of die gewoon in de weg blijken te staan (heeft ook te maken met de physics van een game).
Misschien komt het wel door deze vrij frustrerende feiten dat de huidige games tegenwoordig meer online gespeeld worden via het internet. Daarnaast zal het ook aardig wat tijd kosten een programmering te creëren die het mogelijk maakt om de tegenstanders en medespelers zelf te laten denken. Misschien is het ook vaak slordigheid dat om de hoek komt kijken aangezien er dagelijks games worden gepatcht die, zo lijkt het, vrijwel niet door een testfase heen zijn gegaan.

Als we het over patchen hebben komen we direct uit bij een andere game, Battlefield 2.
Deze game krijgt volgende maand alweer zijn 3e patch voor de kiezen in een tijdsbestek van niets. Ook in deze nieuwe game die door vele als ‘revolutionair’ gezien wordt kan simpelweg geconcludeerd worden dat de AI van de tegenstanders maar vooral ook van je teammembers ver onder de maat is. Mensen rijden elkaar zonder pardon om claxonnerend in hun tank, tegenstanders raken je op het ‘normal’ niveau nog niet vanaf 5 meter afstand en op het hoogste niveau is realisme ver te zoeken.
Zo blijkt dat ook de huidige games nog niet zijn wat we hoopten.

Op grafisch gebied lopen we erg op schema, gezien de vooruitgang in het afgelopen dicenium wat betreft het geluid, de graphics en de gameplay mogen we zeer tevreden zijn.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of het wel ooit mogelijk zal zijn een zelfdenkende AI uit te vinden. Hoe kan een cpu nu zelf berekeningen maken door zelf na te denken welke handelingen moeten worden verricht, de AI is en blijft uiteraard één grote berekening van de processor die moet worden uitgevoerd. Of zijn de pc’s gewoon nog te traag om zo realistische tegenstanders te kunnen realiseren maar is de techniek er wel?
Niemand zal het weten denk ik, games die wel veelbelovend zullen zijn toch wel S.T.A.L.K.E.R die in 2006 uit zal gaan komen (eigenlijk hadden we hem al lang thuis moeten hebben). Laten we hopen dat deze game in ieder geval een beetje vooruitgang kan gaan boeken wat de AI betreft, ik denk dat het spelen van singleplayer games toch wel in verre mate zou bevorderen, we zullen vol goede hoop tegemoet zien wat de toekomst ons zal voorschotelen.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx