Borderlands 2

thumbnail

Moeilijk te overtreffen

Een opvolger waar vele mensen op hebben gewacht. Borderlands 2 is er al. Het was niet te verwachten dat een tweede deel zo snel na het eerste deel zou gaan komen maar daar is hij al. Borderlands 2 is een feit en heeft de loodzware taak om deel 1 op te volgen. We speelden de game al op de GamesCom dit jaar maar nu de gehele versie ook verkrijgbaar is kunnen we daar natuurlijk niet van af blijven.

Borderlands 2 is dus de opvolger van deel 1 en lijkt ook erg veel op deel 1. Eigenlijk is Borderlands 2 een soort van vervolgverhaal met vrijwel dezelfde eigenschappen, maar dan beter. Het draait weer puur om het knallen met daarbij de bijbehorende RPG-elementen van dien. Je hebt 3 skill trees welke je stuk voor stuk kunt upgraden. Bij een soldier zijn dit bijvoorbeeld skills als de turret of persoonlijke skills die je kunt upgraden. Elke class bevat haar eigen, persoonlijke skill trees die je gedurende het levelen steeds weer een beetje verder in kunt vullen. Snel gaat het misschien niet, maar Borderlands 2 vereist dan ook net als deel 1 veel geduld. De gebruikelijke classes zijn weer aanwezig en en daar is de Mechromancer aan toegevoegd. Ook zijn diverse NPC’s weer toegevoegd welke we kennen uit deel 1, waaronder natuurlijk het robotje Claptrap, Dr. Zed en Crazy Earl. Als je de game in het begin speelt zul je zien dat er weinig is veranderd, maar pas gedurende het spelen zul je merken dat men enkele inventieve toepassingen heeft gedaan. Zo is er de minimap die is toegevoegd rechtsboven in je scherm, erg handig, waardoor je niet meer constant naar het menu hoeft om te kijken waar je bent, en is bijvoorbeeld de black market aanwezig. Hier kun je diverse upgrades kopen om zo je backpack te upgraden of om je ammo opslag te verhogen. Zo zijn er veel van die kleine dingen toegevoegd aan de game, al dan niet gewijzigd, waardoor Borderlands 2 eigenlijk de game is die Borderlands 1 had moeten zijn. Het zijn allemaal fine-tune elementen die de game nog beter maken dan deel 1.

Respawn

De miljoenen verschillende wapens zijn natuurlijk ook weer volop aanwezig in de game. Je kunt ze constant vergelijken met andere guns en werkelijk geen gun is hetzelfde in Borderlands 2, net als in het voorgaande deel eigenlijk het geval was. Het vergelijken is misschien af en toe een moeilijke en onoverzichtelijke afweging, maar is wel nodig om zo je beste gunpakket samen te kunnen stellen. Ook in dit deel spawnen tegenstanders constant in de verschillende omgevingen. In deel 1 vond ik dit al een hekelpunt en dat is ook in dit deel soms het geval. Het constant respawnen van tegenstanders kan ervoor zorgen dat wanneer je de weg even kwijt bent, je weer door dezelfde omgevingen terug moet gaan waar je vervolgens weer iedereen moet zien neer te knallen. Aangezien de respawn van sommige tegenstanders soms zo groot kan zijn, zal het tergend zijn om weer constant hetzelfde te herhalen in de game. De Fallout-manier zou mij persoonlijk dan ook meer aanspreken, maar dat is in deze game moeilijk mogelijk. Dat komt omdat de omgevingen niet naadloos aan elkaar zitten maar wederom verdeeld zijn in stukken omgeving. Deze lopen weliswaar een stuk beter over dan in deel 1 het geval was, maar dat zorgt er wel voor dat alles minder variabel oogt. Steeds op dezelfde plekken kom je dan ook opponenten tegen, wat het spel soms iets meer voorspelbaar maakt, vooral als je al diverse malen in een omgeving bent geweest. Het is weliswaar geen groot minpunt, maar ik denk dat velen het toch iets anders hadden gezien.

Gearbox Software gaf op de GamesCom al aan dat de AI aangepakt zou zijn. Dit is weliswaar ook wel het geval, al worden opponenten vaak wel erg laat getriggerd. Wanneer je bij wijze van op 5 meter afstand staat, merken ze je niet op, ook al sta je open en bloot te kijken. Wel zoeken opponenten vaker dekking dan voorheen het geval was. Tevens zijn er flink wat nieuwe tegenstanders in de game gestopt, welke per omgeving wel aardig variëren. De bandits zie je vrijwel overal wel voorkomen. Naast de omgevingen zijn ook de missies weer wat gevarieerder geworden. Het is niet meer simpelweg ergens naar toe gaan, killen of wat meebrengen en klaar. Dat is een goed aspect want dat haalt de eentonigheid er een beetje meer uit. Vehicles zijn natuurlijk ook weer aanwezig, met ditmaal de Buzzard, waarmee je kunt gaan vliegen. De vehicles zijn uiteraard nodig bij het sneller verplaatsen binnen de omgevingen. Wel jammer is het dat je niet altijd je vehicle meeneemt wanneer je naar een andere omgeving switcht.

De game kan natuurlijk online ook nog gespeeld worden. Co-op kun je met 4 mensen aan de gang. Net als in deel 1 kun je echter wel weer vrij snel upgraden wanneer je medestanders jouw missies laat oplossen. Daarmee stimuleert Gearbox Software wederom het co-op spelen. Op zich niet verkeerd, maar de singleplayer spelers worden hiermee wel licht benadeeld. Levelen gaat online in ieder geval wel een stukje sneller, al wordt je in een quick match vooral bij spelers van hetzelfde level gestopt. De loot die je overal vindt is hetgeen waar je uiteraard naar op jacht bent maar ook de XP zal online iets sneller te vergaren zijn.

In elk opzicht vooruit gegaan

Borderlands 2 is qua gameplay goed vooruit gegaan. Alles is meer verfijnd, al blijft een verhaal nog altijd vrij onduidelijk aanwezig. De side missies zorgen ervoor dat je niet echt door krijgt wat nu het belangrijkste onderwerp van het verhaal moet zijn. De eindbazen komen ook stuk voor stuk, wat het ook niet echt makkelijker te volgen maakt. Grafisch ziet het spel er wel weer geweldig uit. Alles is net wat scherper, kent meer details en de omgevingen zijn een stuk gevarieerder. Van sneeuw tot desert en toendra, alles komt zo’n beetje wel voorbij. Daarnaast is alles meer naadloos aan elkaar gemaakt, waardoor je niet constant naar compleet andere omgevingen gaat. Toch is het nog altijd niet 1 open wereld, waar ik zelf wat op had gehoopt. Qua audio is er niet veel veranderd, al zijn de soundtracks weer lekker bijpassend. Wanneer echte actie plaatsvindt, of een eindbaas opduikt zul je gelijk merken dat de sfeer opgevoerd wordt. Het constante geschreeuw om je heen, de monologen en de geluidseffecten zijn dan ook net zo goed als ze in deel 1 al waren, prima dus.

Uiteindelijk is Borderlands 2 de game geworden die het klaar heeft gekregen om deel 1 te overtreffen. De mini-map, de kleine gameplay optimalisaties, de graphics en de meer gevarieerde missies zorgen ervoor dat Borderlands 2 weer lichtelijk verslavend is. Toch zijn de missies nog altijd niet zo verslavend als die in bijvoorbeeld Fallout 3 maar een bijkomend voordeel is dat je met maten de ook wat minder leuke missies op een leukere manier kunt doorspelen. De kritiekpunten uit deel 1 zijn absoluut aangepakt en dat maakt Borderlands 2 nu al tot één van de beste games van 2012, waarmee je zonder twijfel meer dan 30 uren bezig zult zijn.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Shooter RPG | Release: 24-09-2012 | Uitgever: 2K Games | Ontwikkelaar: Gearbox Software
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 9.5 | Replay: 9.0
    9.4
    + Geweldige RPG-elementen
    + Speelt als shooter uitmuntend
    + Verbeteringen tov. voorganger
    - Constante respawn van beesten kan soms irritant worden
    - Online levelen gaat wederom veel sneller
    - Echt 1 spelwereld maken lijkt de volgende uitdaging

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx