Hier moet je mee beginnen
Het is inmiddels 2021, de release van de PlayStation 5 ligt al een tijdje achter ons, maar we hebben nog niet alle games weten te reviewen. Games als Demon Souls en The Pathless kwamen al voorbij, maar een launch game die gratis was hebben we nog niet besproken. Nu bijna de gehele redactie voorzien is van een PlayStation 5 of Xbox Series X, kunnen we ook deze game nog even snel meenemen nu de rust qua launch games wedergekeerd is. Nu nog lang niet iedereen voorzien is van een next-gen console, willen we de review van deze game jullie niet onthouden.
Het team bekend van het PlayStation VR-avontuur ASTRO BOT: Rescue Mission komt nu met een platformer die al vooraf op je PS5-console is geïnstalleerd. In dit spel kun je vier werelden verkennen waarin je innovatieve gameplay ontdekt met de nieuwe en veelzijdige functies van de DualSense draadloze controller voor PS5. De game is gratis voor alle gebruikers van de PS5-console en is ontworpen om zowel gamers als gezinnen te vermaken. Klinkt als een goedkope grap dus, maar dat is het zeker niet. Astro’s Playroom is namelijk een zeer degelijke platformer die bij vlagen de geweldige features laat uitblinken van de PlayStation 5 DualSense-controller. Enkele features kennen we al van de PS4-controller en onder andere de motion sensoring faalde enkele jaren geleden nog, maar inmiddels zien we dat de DualSense alles zeer verfijnd kan laten aanvoelen. Vooral de adaptive triggers, die weerstand bieden bij bepaalde handelingen blinken echt uit wat dat betreft. Het spel laat je echt ervaren waarvoor de DualSense-controller perfect gebruikt kan worden. Allereerst kort de gameplay; Je speelt in 4 werelden, welke in principe verdeeld zijn in de 4 PlayStation-generaties. Allereerst kun je de PlayStation-wereld beleven, gevolgd door die van de PS2, de PS3 en de PS4. Tijdens het spelen kom je allerlei oude hardware tegen die alle platformen groot hebben gemaakt en je komt ook revisies tegen van deze platformen die we allemaal wel kennen uit deze goede oude tijden. Je kunt springen, klimmen, rennen en vijanden verslaan, maar je kunt ook zweven via de motion sensors van de controller, en je moet zelfs blazen in je controller (ja dit kan), om ventilatoren aan te zwengelen. Vooral het klimmen wanneer je robot een apenpak aantrekt, maakt dat je echt de weerstand kunt voelen van de triggers. Maar ook de regen die tijdens de game voor kan komen in de omgevingen laat je echt voelen hoe de haptic feedback zeer nauwkeurig overkomt op de speler. De zeer gevoelige trillingen van de controller maken het bijna daadwerkelijk mogelijk om je het gevoel te geven dat je regendruppels voelt in je handen. Daarnaast wordt ook uitgebreid gebruik gemaakt van het geluid dat uit de controller komt. Door dit te combineren met het geluid van je TV of in mijn geval surround-set, maakt dit extra geluid uit de controller de beleving net wat intenser dan normaal.
Loop door de processor en de SSD
Terwijl je door de wereld van Astro’s Playroom heen wandelt, zul je ook de meesterlijke kracht van de console ervaren. Je gaat namelijk een reis beleven door de SSD, de CPU, GPU en de cooling van de console, welke stuk voor stuk unieke aspecten zijn van de console. Je zou zelfs bijna vergeten dat het spel nagenoeg geen laadtijden kent, en dat is ook direct een pluspunt van de game. Hoewel je het spel na ‘n uur of 2-3 wel uitgespeeld hebt, moet je er rekening mee houden dat dit spel niet direct gezien moet worden als een Ratchet & Clank-concurrent. Toch mag gezegd worden dat het platformen prima werkt, en dat de game vrij uitdagend aanvoelt. Je zult hier en daar dan ook best wel ‘n keer doodgaan tijdens het vliegen met de motion sensor-techniek. Daarnaast zullen ook vijanden hier en daar best verrassend uit de hoek komen, en is het platformen lang niet altijd even makkelijk. De eindbazen die daarnaast voorkomen in de 4 spelwerelden, die ook weer verdeeld zijn in 4 korte chapters, zijn prima te doen, maar ook zeker niet heel makkelijk te verslaan. Daarmee is er een prima balans voor zowel een jong publiek, als voor een volwassener publiek dat graag kennismaakt met de PlayStation 5.
Alhoewel de gameplay best wel lekker wegspeelt, is het verzamelen van artifacts en geld wat minder uitdagend. Het spel zou denk ik daarnaast te lineair worden wanneer de duur bijvoorbeeld 8 uren was geweest, want je kunt vaak geen kant op, behalve de virtuele tunnel die je doorloopt. Dat is ook verder niet heel erg, aangezien je na dik 2 uurtjes ook wel het gevoel hebt dat het prima is geweest. Grafisch ziet de game er goed uit, maar laat het ongetwijfeld nog niet het onderste uit de kan zien van waartoe de PS5 in staat is. Toch zien de characters, de lichteffecten en de haarscherpe omgevingen er meer dan prima uit. Daarmee is Astro’s Playroom een uitdagende game die je perfect alle snufjes van de PlayStation DualSense laat zien. Je ziet daarmee ook direct de meerwaarde ten opzichte van diens concurrentie, daar waar de controller toch echt wel een voorloper is qua technologie. Persoonlijk vind ik het een genot van een controller, en wellicht ook wel direct de grootste innovatie van deze nieuwe generatie consoles.
Uitstekend spelletje. Niet erg dat hij zo kort is. Want daarna kan je lekker verder spelen met de PS plus collection.