Archlord (hands on)

thumbnail

MMORPG van Codemasters

De mensen van Codemasters waren zo vriendelijk om voor Evilgamerz toegang tot de betaversie van de fantasy MMORPG Archlord te regelen. We pakten deze game, na een fikse download via Fileplanet bij z’n kladden en probeerden de heerschappij over het middeleeuwse Chantra te verkrijgen.

De 3 rassen in Chantra, Humans, Moon Elves en Orcs, zijn elk driftig op zoek naar overblijfselen van de eeuwenoude Archons. Deze voorwerpen geven immense krachen aan de bezitter én als ze allemaal in bezit zijn van 1 persoon verkrijgt deze de titel, en de bijbehorende privileges, van Archlord. Om de Archons in bezit te krijgen kunnen spelers en guilds 3 in de game aanwezige kastelen aanvallen om zo, na het verslaan van een flinke rits bewakers, uit te komen bij de Archons. Hierna volgt een snelle, en soms enkele, reis naar de arena om zo onderling uit te maken wie de 3 Archons in bezit krijgt – en daarmee de totale heerschappij -.

In de game kunnen spelers na het kiezen van 1 van de netgenoemde rassen, een class selecteren met elk zijn eigen specialiteiten. Humans kunnen kiezen uit Knight, Mage en Archer. Knights blinken uit in close combat, terwijl de Archer pijl en boog verkiest. Mages kunnen, ondanks hun verminderde spiermassa, toch flink wat schade aanrichten met behulp van een arsenaal aan magische spreuken. De Orcs hebben de keuze uit Berserker, Hunter en Sorcerer. De laatste class beheerst vele vloeken en rituelen, terwijl de Hunter goed zicht heeft in het donker. Berserkers zijn wandelende spierbundels met een toefje magie erop. Als laatse zijn er nog de Wood Elves, die slechts keuze hebben uit 2 classes: Ranger en Elementalist. Rangers kunnen snel reizen over grote afstanden en zijn gespecialiseerd in afstandsaanvallen. Elementalists maken gebruik van krachtige ‘summons’ tijdens gevechten, die hun gebrek aan kracht compenseren.

En beginnen maar…

Tijdens het schrijven van dit inleidende stuk is de download van de beta voltooid en is het tijd voor de installatie, terwijl ik nog aan het nadenken ben over mijn keuze met betrekking tot mijn class en ras. Ondertussen wil ik het even hebben over de inhoud van de verpakking die Codemasters mij toestuurde. Deze pre-order box bevatte diverse Archlord ansichtkaarten, een vel stickers de benodigde toegangscodes en de soundtrack van de game (leuk om mee in de stemming te komen tijdens het downloaden…). Het enige nadeel was dat het belangrijkste onderdeel, de data van de game zelf, gedownload moest worden via FilePlanet. En altijd als je een dergelijke dienst nodig hebt ben je eerst je accountgegevens kwijt en vervolgens zit er een wachttijd van 20 minuten op de downloadserver. Wat mij betreft had men er bij Codemasters er beter gewoon een disc met data bij kunnen stoppen: dat had weer minder tijd en moeite gekost.

Maar goed, het gaat om de game… Na de installatie kwam ik bij het aanmaken van een personage. Omdat orks nou niet bepaald moeders mooiste zijn en de Moon Elves enkel vrouwelijk uitziende characters te bieden hadden, besloot ik voortaan als Human door de digitale wereld te gaan. Als class koos ik voor de Knight, om zo lekker anderen in elkaar te kunnen gaan timmeren… Vervolgens zette ik mijn eerste stapjes op weg naar de titel Archlord in het dorpje Anchorville. Hier begin je als vreemdeling die telkens weer te hulp geroepen wordt bij vele opdrachten en missies. Deze quests lopen uiteen van het ophalen van een voorwerp tot het doden van een leider van een troep goblins en leveren diverse vormen van beloning op, van goudstukken tot een nieuw stuk bepantsering.

In het begin van de game heb je voornamelijk monsters en dieren in de buurt van Anchorville als vijand, maar vanaf level 7 krijg je ook toegang tot de PVP (player vs. Player)-modus waarmee je ook tegen andere spelers zult kunnen vechten. De aanwezige vijanden variëren van groene wormen tot de eerder genoemde goblins en andere vreemde wezens. Het geluid en de lichteffecten bij de aanvallen op en door tegenstanders was naar mijn mening wat eentonig, als je bij het neerslaan van een meute wormen constand ‘baf-boem-baf’ of iets in die trant hoort gaat dat je na een tijdje toch behoorlijk tegenstaan.

Groot arsenaal

Een belangrijk deel van de huidige generatie MMORPG’s is toch wel de verscheidenheid aan te verkrijgen wapens en andere stukken uitrusting. Deze kunnen grotendeels verkregen worden doordat ze ‘gedropt’ worden bij het verslaan van een (niet menselijke) tegenstander. Iets wat hierbij voor nogal wat verwarring zorgde bij veel spelers op de server was dat alle monsters, ongeacht grootte en kracht, voorwerpen voor alle rassen bij zich droegen, terwijl er in het gebied rond Anchorville alleen maar Humans te vinden waren. Hierdoor zat je na een fikse strooptocht al gauw in je maag met een aantal orkwapens of elfenpantser waar je niets aan had. Nu leverde dit spul nog wel geld op via een handelaar, maar toch levert dit de nodige vraagtekens op.

Grafisch kan Archlord in het MMORPG genre goed mee. De game valt qua uiterlijk in de middenmoot, het is geen topper, maar dat laat het type game ook niet toe. De omgevingen zijn in het begin wel wat saai,omdat je constant over groene heuvels met hier en daar een boom en een rots loopt. Maar op het moment van schrijven ben ik even in de stad Delfalas geweest en in deze omgeving verandert alles toch weer een beetje. Tot slot nog even een puntje over de besturing, een veelgehoorde klacht in de game zelf. Deze was nog niet geheel gebruiksvriendelijk, zo moet je je personage laten stoppen om van richting te veranderen en kun je de camera niet direct met je muis besturen maar moet je de rechtermuisknop indrukken. Maar omdat dit een bètaversie was hoop ik dat dit in de releaseversie aangepakt wordt.

Ondanks dat MMORPG niet mijn type game is heb ik toch plezier beleefd aan het spelen van deze bèta. Het begin van Archlord speelde lekker weg en de opbouw van de game was goed. Hoe ver men met de uitwerking van de strijd om de Archons is heb ik, door het korte tijdsbestek waarin ik de game kon spelen, nog niet kunnen bekijken, maar op basis van deze eerste test heb ik hier het volste vertrouwen in.


  • Auteur: Vincent Baas | Genre: MMORPG | Release: 06-09-2006 | Uitgever: Codemasters | Ontwikkelaar: NHN Games
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx