Sinds een behoorlijk aantal jaren bestaan er al simulatie games. Games waarvoor ik echt een zwak heb, mits goed uitgevoerd. Het hoeft daarbij niet altijd zo diepgaand te zijn zoals bij een Football Manager of Flight Simulator, maar soms ook iets simpeler zoals bij een House Flipper of The Sims. Vaak zijn dit soort games erg ontspannend, omdat je ergens een beetje aan werkt, waarna je later in de game er de vruchten van plukt. Althans; Bij de meer diepgaandere simulatie games. Recent kwam onder andere Hairdresser Simulator uit, waarbij je eerst als medewerker in een haarsalon werkt, maar rond dezelfde tijd ook AirportSim, wat ik hier ga afkorten als AS. Een simulatie game van een voor mij erg onbekende studio en uitgever, maar wel één die een aantal zaken met de game heel goed op orde heeft. Of de game wat geworden is, lezen jullie hier. Ik kan al vast wel verklappen, dat er geen verhaal inzit, maar dat het vooral echt een simulatie game probeert te zijn en ook zal ik geen spoilers rondom de officiële licenties geven, wanneer het beter is om het niet te verklappen. Of dit allemaal gelukt is!?
Gameplay redelijk tot goed.
De gameplay in de game is redelijk tot goed. Je hebt alledaags werk op een vliegveld, zoals het afhandelen van bagage, bijtanken van vliegtuigen en het reizen over het vliegveld. Niet elke baan op een vliegveld zit er in, maar er valt genoeg te doen met de banen die er wel zijn, alsmede ook de afwisseling in taken. Enkel het tanken en afhandelen van bagage is wat onhandig, maar het taxiën van vliegtuigen van- en naar de gate is dan wel weer een stuk beter. Het behoort toe tot een redelijk totaal pakket, die op de Xbox Series X nog geen twee gigabyte weegt. Ook al zitten niet alle taken van het vliegveld bestaan erin, je krijgt wel het idee dat er leven en ziel zitten in wat er wel inzit. Alleen het reizen over het vliegveld ben je veel tijd aan kwijt soms, omdat de GPS op je tablet niet bepaald lekker werkt. De letters zijn ook wat aan de kleine kant, maar dit kan met wat poetswerk waarschijnlijk wel opgelost. worden. Er mag dan misschien niet vreselijk veel gameplay zijn, maar wat er is, is dus redelijk tot goed te noemen. En het leuke eraan is, is dat dit wel echt poogt een echte sim game te zijn. Het is niet zo dat er een diepgaand verhaal inzit, maar er is wel een stem over de intercom die zegt dat je een bepaalde taak hebt te vervullen en wat je moet doen, en waar je dat moet doen. Zo kan de stem over de intercom, of portofoon moet ik eigenlijk zeggen, je een bericht sturen dat je een aantal pionnen moet klaarzetten voor een binnenkomende vliegtuig. Naast dat geldt deze manier van instructies doorgeven voor alle andere banen bij het vliegveld waar je op dat moment werkt. De campagne van de game is daardoor net wat realistischer en afwisselender dan ik had gedacht in eerste instantie, kijkende naar het kleine gewicht van de game, maar een leuk verhaal, bijvoorbeeld met missies over beveiligingsproblemen, of een regeringsvliegtuig met wat verhaal, was wel leuk geweest. Misschien dat dat later nog in een uitbreiding komt, maar de gameplay staat met driekwart tot de max stevig genoeg in zijn schoenen. Ook grafisch valt er wel het nodige te vertellen in goede zin, want ook daar is het één en andere aan realisme te melden.
Nog lang zo lelijk niet.
Wat in eerste instantie opvalt, is dat AS een redelijke realistische uitstraling heeft. De vliegtuigen op de vliegvelden waar je werkt, zitten allemaal onder glanzend chroom. Dit geeft een prettige ervaring wanneer je een vliegtuig moet bijtanken, of vullen met bagage. Dit zijn allemaal vormen van beroepen die je kan uitvoeren in de game, maar de auto’s of andere voertuigen zien er dan weer wat achterhaald uit. Ook het asfalt van de vliegvelden oogt achterhaald, wat doet denken aan een console generatie terug. Gevallen regen op het asfalt oogt wel goed, alsmede ook de licht- en lichtomgeving van voertuigen op de grond en de vliegtuigen die net geland zijn. Het aanleggen van kabels ziet er wat flets uit, en ook de animaties, zoals het afhandelen van de bagage, of het bijtanken van vliegtuigen, zijn redelijk gedateerd. Wat dan wel weer mooi is, is hoe het licht straalt wanneer je een vliegtuig in de nacht naar de gate kan loodsen. Verder oogt de GPS nogal onhandig en is dat een grafisch nadeel omdat je niet altijd goed doorhebt waar je nu bent en waar je naartoe moet op het vliegveld. Het zou wenselijk zijn als je in een simulatie game als deze wat grafische instellingen, en instellingen in het algemeen, kon veranderen, maar veel opties heb je helaas niet. Het is dan ook een beetje jammer, maar spuuglelijk is het nu ook weer niet. Zoals ik aangaf, heeft het wat weg van een vorige generatie console, bijvoorbeeld de late Xbox One tijd. Neemt niet weg, dat het geheel overwegend prettig is om naar te kijken, over alles in de game gezien. AS is nog lang zo lelijk niet!
Brullende motoren; standaard geluid terecht wat lager ingesteld.
Het geluid in de game is bewust een tandje lager gezet in de standaard instellingen. Waar veel ontwikkelaars, maar ook steeds meer niet, de instellingen van het geluid vaak op 100% zetten, staat het bij AS op 90%. Dit is gedaan omdat de vliegtuigen daadwerkelijk luid zijn als hun motoren draaien aan de gate, of op weg naar de start- en landingsbaan. Het was mij zelfs een beetje teveel, dus nog wat lager zetten, tot 80 of 70% is geen overbodige luxe voor je oren, of buren die mee kunnen genieten. Auto’s die over het vliegveld rijden klinken niet heel bijzonder, maar het draait hier dan ook vooral om de vliegtuigen. Dat is dan ook erg goed gedaan! Het aankoppelen van gereedschap, als ook het inladen van bagage, is niet vreselijk hoogstaand qua geluid, maar het doet zijn ding. Het is ongeveer driekwart tot de max zeg maar, maar door technische fouten zoals een redelijk reeks aan bugs en glitches, is dat lastig vast te stellen. Bugs en glitches komen best wel veel voor, onder andere het verdwijnen van passagiers die het vliegtuig trachten in te lopen, net als de manier waarop je de bagage afhandelt. Misschien trachtten MS en MK wel iets teveel de realistische kant op te gaan, zowel in het grafische deel, als het audio technische deel van de game. Geen schande natuurlijk, maar het behoeft wat extra poetswerk.
AS is een beetje een game van gemiddelden. Aan de ene kant geeft het soms een realistische indruk, aan de andere kant valt het hier en daar wat te kort. Hoewel niet alle taken van het vliegveldleven erin zitten, zijn de beroepen die er wel zijn afdoende. Het lijkt misschien niet altijd de game die het zou moeten zijn, maar ik heb er redelijk veel plezier mee gehad. Ondanks bugs en glitches, die niet totalitair aanwezig zijn, denk ik dat AirportSim wel een kans van slagen heeft. Het heeft gewoon wat werk nodig. De steile prijs van ongeveer 39 euro is te hoog en zou naar beneden moeten, al kan ik niet precies zeggen met hoeveel. De game geeft in ieder geval een redelijk indruk met het reilen en zeilen van de arbeidsomstandigheden op een vliegveld. Houd je van een game die wel een realistische indruk maakt, dan is dit wat voor je. Je hoeft het echter niet altijd voor de gameplay te doen, maar het totaalplaatje en de brullende vliegtuigen zijn natuurlijk wel een dingetje voor de echte vliegtuigliefhebber. De GPS moet beter, alsmede ook de automatische route die via je tablet staat ingesteld. Ook meer kunnen instellen in de game, als ook meer uitvoerende taken op het vliegveld zou in de nabije toekomst wel fijn zijn. Het is geen perfecte game, maar ook niet barslecht.
Ik vind het echt leuk
cookie clicker