Yoshi’s Island DS

thumbnail

Voor de Nintendo DS hebben we al een hele tijd geen echte games meer gezien, natuurlijk zijn er nog wel games uitgebracht op de Nintendo DS zoals Hoe oud is jouw Brein en Sudoku, maar dit zijn games waar de meeste gamers niet op zitten te wachten en gelukkig hebben de gasten bij Nintendo nu ook maar eens aan de diehard gamers gedacht, want het is weer eens tijd voor een verslavende platformer: Yoshi’s Island DS. Maar ik zeg nu wel een verslavende platformer, maar is dat wel zo? En is dit wel de game waar wij gamers op gewacht hebben? Lees snel verder!

Deja Vu???

De games rondom Yoshi zijn altijd van erg hoog niveau geweest en de laatste Yoshi’s Island op de gameboy Advance was zeker erg goed te noemen. De levels waren uitgebreid, vrolijk en soms ook erg moeilijk, de gameplay was super en bovenal je mocht je uitleven met Yoshi. Maar voor de mensen die het vorige deel ook zoals ik volledig uitgekamd hebben zal dit deel erg bekend aanvoelen. De gameplay is haast niet verandert, de look van de game is zo goed als hetzelfde gebleven en het verhaal is helaas zo goed als hetzelfde. Voor de mensen die het vorige deel goed beviel en meer willen van hetzelfde is dit dus zeker een goede game.

Maar wat is dan het verhaal? In het vorige deel was je broertje Luigi kwijt en moest je hem vinden en uiteindelijk redden met de hulp van de dinotjes. En in dit nieuwe deel is je broertje Luigi kwijt en moet je hem uiteindelijk redden met de hulp van de dinotjes. Zoals jullie wel zien niet een erg grote verandering dus. Maarja een goede platformer heeft ook geen goed verhaal nodig, want de gameplay daar draait het natuurlijk allemaal om.

Nogmaals Deja Vu?

Zoals ik al zei is de gameplay in dit deeltje nou ook niet erg totaal verandert, je kan het gerust hetzelfde noemen. Voor de mensen die het vorige deel niet gespeeld hebben, is dit de besturing, die nog steeds erg goed werkt. Je bestuurt je dinotje natuurlijk met de pluspad, maar doordat de gebruikers nu ook gebruik maken van de dubbele schermen om het level te laten zien, kan je ook als je naar beneden drukt of naar boven de missende delen van het level bekijken. Hier wordt erg goed gebruik van gemaakt, soms zelfs te goed, want je mist nog geregeld de items die in deze ‘dode’ gebieden verstopt liggen. Ook is het weer mogelijk om eitjes te schieten, dit doe je met A. Je kan ervoor kiezen om twee stijlen aan te nemen, de rustige en de snelle. Bij de snelle hou je de a knop ingedrukt en laat je hem daarna snel los om het eitje snel weg te schieten en bij de rustige manier druk je A één keer in en dan zie je de cursor over het scherm bewegen en kan je kalm bepalen waar je het eitje heen schiet. De eitjes die je wegschiet, moet je natuurlijk ook weer verzamelen en dit doe je door vijanden op te eten met B en ze uit te poepen als een eitje.

Maar is er dan echt niets verandert? Gelukkig wel, want nu hebben de makers er meerdere baby’s in de game geplaatst met elk hun eigen krachten. Er zijn nu 4 characters waar je uit kan kiezen: baby Mario, die het mogelijk maakt om Yoshi te laten rennen, Baby Princess Peach, die het mogelijk maakt om Yoshi te laten zweven op luchtstromen, baby Bowser, die het mogelijk maatk dat Yoshi vuurballen kan spugen en baby Donkey Kong, die het mogelijk maakt dat Yoshi in lianen kan klimmen. Dit lijkt misschien een kleine verandering, maar dit brengt een erg grote verandering met zich mee. Want nu moet je goed bedenken met welke baby je verder moet en natuurlijk worden er zo nieuwe level elementen in de game geplaatst. Ook kan je baby Wario in de game vinden, want deze maakt het mogelijk om items aan te trekken. Maar het lijkt wel of dit een snelle toevoeging is, want vaak werkte de kracht niet en had je deze baby ook niet echt nodig om verder te komen.

Toch wel ietsjes makkelijker.

Hoewel er weinig is verandert, hebben de makers er toch voor gekozen om de levels een stuk makkelijker te maken, want nu vind je om elke hoek een leven en zal dit je levensduur dus aanzienlijk vergroten. Maar de levels worden toch een stuk moeilijker als je verder komt, en in mijn geval raakte ik vaak de levens net zo snel kwijt als ik ze gevonden had. Ook door het feit dat je een level vaker over zult doen om alles te ontdekken, zijn die extra levens een goede toevoeging.

Conclusie

Maar al met al is dit een game die waarschijnlijk leuker is voor de mensen die het vorige deel niet gespeeld hebben of voor de mensen die slapeloze nachten hadden om nog meer van hetzelfde te hebben. Maar de baby´s zijn toch wel een erg goede toevoeging, maar de creativiteit leek daarna helaas wel op te zijn. Ook de eindbazen zijn nog steeds erg hetzelfde en de minigames die er ineens in verschijnen, mogen van mij wel helemaal geschrapt worden. Maar toch een game die een goede voldoende scoort.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Platforme | Release: 25-12-2006 | Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo/Artoon
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 8.0 | Besturing: 7.5 | Replay: 7.5
    7.5

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx