Killzone II (first look)

thumbnail

Killzone II is tenminste echt Nederlands…?

Toen ik een hele tijd geleden nog een PS2 had met de game Killzone, wilde ik ook dolgraag dat het tweede deel in de serie rondom o.a. Templar nog zou verschijnen voor de PS2. Dat laatste kon ik dus op mijn buik schrijven. Nu ik deze preview zo zit te schrijven heb ik steeds meer in mijn hoofd opgeslagen wat ik heb gevonden en wat ik heb ondervonden. Killzone II is tenminste echt Nederlands, of dat mogen we althans aannemen. De game zal zich voortzetten, daar waar het eerste deel stopte. Templar en co. banen zich een weg door de ruines van Vecta waar nog steeds zwaar gevochten wordt tegen de steeds maar doorstotende Hellghast. In het eerste deel waren de aanvallen redelijk makkelijk af te slaan, en daar was dan ook meteen een groots punt van kritiek. De game was te makkelijk, iets waar ik persoonlijk niet zoveel problemen mee heb, maar als je een groter publiek wil bereiken moet je toch meer uitdaging in de game stoppen. Het budget voor het tweede deel in de Killzone reeks zal dan ook aanzienlijk hoger zijn en daarmee mogen jullie dan ook meer verwachten, maar daar later meer over. Het Guerilla team dat in Amsterdam werkt aan het tweede deel in de Killzone reeks, bestaat over het algemeen gezien alleen maar uit buitenlanders, zei staan onder de supervisie van de Nederlandse leidinggevende die het hele project rondom de nieuwste exclusieve PS3 titel in de gaten moeten houden. Maar wij hoeven niet bang te zijn dat het nu allemaal heel anders gaat dan wij gewend zijn van het eerste deel. Maar laat ik eerst maar eens wat dieper in gaan op de inhoud van Killzone II.

Misschien dan toch andere stemmen?

Op het moment van schrijven is het nog steeds niet duidelijk waar we precies zullen beginnen in Killzone II. Het kan natuurlijk beginnen bij de plek die we hebben mogen zien in een onofficiële trailer die vorig jaar verscheen. Maar omdat Sony heel veel dingen geheim laat, kunnen we ook niet vertellen wat er precies allemaal aan veranderingen zullen zijn. Ik kan wel wat vertellen, dat is zeker mooi om te horen, maar al die dingen die mogelijk gaan verschijnen in Killzone II zullen niet met zekerheid ook echt in de game komen. Neem bijvoorbeeld de stemmen van de acteurs. Ik loop persoonlijk al maanden te zoeken naar alles wat met deze game te maken heeft, en aangezien het de PS3 titel van 2007 moet worden vind ik het nog steeds vreemd dat er zo weinig los wordt gelaten. De stemmen die gedaan worden door acteurs voor de personages van o.a. Templar, Luger, Rico en Haka kunnen bij dit deel wel totaal aangepast zijn. Het kan zijn dat de strijd zich een behoorlijk eind in de toekomst afspeelt en dan Templar en de zijne stembandproblemen hebben, maar dat is natuurlijk erg ver gezocht. In de trailer van vorig jaar zagen we enkele figuren die wel wat van Templar weg hadden, maar verder hebben we helemaal niet kunnen zien waar de andere personages uit deel I nou gebleven waren. Ik vind het persoonlijk best zielig dat Sony barweinig loslaat over de game, dat terwijl Halo 3, die rond dezelfde periode moet gaan verschijnen, al veel meer informatie op straat heeft gelegd. Halo 3 heeft op heel veel internetpagina’s al voor uren en uren aan discussies gezorgd, iets wat ik nu ook wel eens wil zien met Killzone II als men van Sony maar eens wat meer loslaat. Zelfs de grote bladen en internetpagina’s laten maar heel weinig los, al ze al wat weten. Jammer, maar aan de andere kant zijn er wel meer sappige details.

Budget Killzone II zal meer dan 16 Mln. Euro zijn

Toen ik aan het surfen was op Internet kwam ik een aantal links tegen die allemaal hetzelfde nieuwsbericht toonde. Het betrof informatie over de game Killzone II en haar budget. Killzone II heeft namelijk een budget van meer dan 16 miljoen euro, en dat is zelfs meer dan de duurste Nederlandse filmproductie ooit. Dan heb ik heb ik het natuurlijk over de oorlogsfilm van Paul Verhoeven, Zwartboek genaamd. Met 16 miljoen in de zakken kan en gaat Guerilla studio’s een heleboel doen, ze zouden gek zijn als ze dat niet deden. Killzone II kan met dit geld een hoop bereiken, want hier in Nederland doen we alles een stuk goedkoper dan in het buitenland, of althans als het gaat om het produceren van dingen. Je kunt met dit geld in ieder geval flinke graphics verwachten, iets wat het goedkoopste is om te regelen in een game. Ik maak me meer zorgen om de gameplay, die ik in deel I persoonlijk een beetje lineair vond, en dan heb ik het volgens mij nog zacht uitgedrukt. Maar de grote van het budget komt mede doordat het team sinds deel I van Killzone is verdriedubbeld, en dat is alleen maar te danken aan het succes van Killzone. Maar je mag hopen dat ze het niet allemaal gaan opmaken aan salaris, maar in een interview dat in november 2006 verscheen vertelde men ook dat het echt nodig was dit hoge budget. Er stonden teveel open gaten in het verhaal, kleine vervelende foutjes in zowel de offline- als online multiplayer. En zo zijn er nog veel meer dingen. Vlammenwerpers? Je weet maar nooit, maar de beelden van Killzone die vorig jaar verschenen waren niet in-game, daar was veel kritiek op. Laten we dan maar hopen dat we in het nieuwe jaar snel meer en veel informatie mogen verwachten, Killzone II zal in ieder geval het wachten waard zijn, mits ze tenminste met meer naar buiten komen vanuit Amsterdam.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: FPS | Release: 25-12-2006 | Uitgever: SCEE | Ontwikkelaar: Guerilla
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx