IBM heeft de CELL ontwikkeld voor de PlayStation 3, werkte aan de Xbox 360 CPU-technologie en ook aan de Wii Broadband werd hard gewerkt. IBM nam het ontwerp van de CELL-CPU voor diens rekening, terwijl Sony en Toshiba werkten om de chip op tijd af te kunnen hebben voor de launch van de PlayStation 3. In 2001 al was de ontwikkeling van de Cell een feit, in 2002 pas kwam Microsoft echter om de Xbox 360 CPU te laten ontwikkelen. In het boek ‘The race for a new machine’ van de auteurs Mickie Phipps en David Shippy zou te lezen zijn dat het CPU-ontwerp van de Xbox 360 gebaseerd zou zijn op de CPU-kern van de Cell. Sony zou dit niet geweten hebben, zo zeggen de auteurs in hun boek.
IBM zou enkel het ontwerp van de SPE’s geheimgehouden hebben, maar de Cell-kern was voor Microsoft een voordeel aangezien IBM de toen al bestaande technologie verder uit kon bouwen en zelfs kon profiteren van de CELL-ontwikkeling. De geheimhouding tussen de teams nam volgens het boek absurde vormen aan. Zo hielden IBM-werknemers hun activiteiten voor Microsoft zeer geheim voor ontwerpers van Sony en Toshiba en werd de Xbox processor getest in een aantal verdiepingen boven de ontwerpteams van de CELL van Sony. Shippy zegt dan ook in zijn boek dat hij zich besmet voelde als hij met Microsoft ontwerpers aan tafel ging zitten, terwijl hij eerder werkte aan de CPU voor de PS3. Microsoft was daarnaast slim gezien de productie van de Xbox 360 processor. Omdat het concern een externe chipfabrikant inhuurde als backup bleek dat de launch eerder kon plaatsvinden en de eerste batch van CPU’s dus sneller klaar bleek te zijn.