Wheels of Destruction

thumbnail

Het race genre is hotter dan ooit. Zo kunnen we realistisch aan de gang met een Forza of Gran Turismo, schieten kart games zoals Mario Kart, Modnation Racers en binnenkort LittleBigPlanet Karting uit de grond als paddenstoelen en komt de arena racer nu ook weer terug met een titel als Twisted Metal. De populariteit van racen met digitale pixels laat ontwikkelaars gameplay opzoeken waarmee het zich kan onderscheiden van de rest. SperaSoft komt met Wheels of Destruction, een PSN game die het beste te beschrijven is als een kruising tussen een first person shooter met auto’s en dit zorgt weer voor frisse gameplay.

5 soorten wagens

Wheels of Destruction is een PSN exclusive titel die de regels van een race game met wapens weer een beetje verdraait waardoor er paar leuke dingen geprobeerd wordt. We vinden 5 verschillende arena’s, 5 verschillende wagens en 3 verschillende modi in deze game en hier is eigenlijk weinig nieuws te vinden. De 5 arena’s zijn redelijk divers elk met als thema een grote stad en voor allen geldt dat je er met een flink aantal spelers in moet zitten om er maximaal plezier uit te halen. De 3 modi, Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag kennen we natuurlijk van andere games. De vijf wagens met de passende namen Soldier, Scout, Engineer, Assassin en Heavy hebben allemaal voordelen en nadelen en zorgen ervoor dat er iets meer strategie bij komt kijken welke wagen je neemt. Dit is genoeg content voor een downloadable titel, maar toch had ik graag iets meer modi gezien en zeker modi die wat origineler zijn dan de meest voorkomende modi uit het huidige aanbod shooters. De game scoort op deze onderdelen niet hoger dan gemiddeld. Het wordt dan ook pas interessant als we naar de gameplay kijken.

De game stuurt iets anders dan we gewend zijn, normaal vinden we op de linker stick sturen en op de rechter richten. In deze titel hebben ze dit systeem over boord gegooid. De rechter stick wordt helemaal niet gebruikt en het richten en het sturen gebeurt met de linker stick. Dit is op het begin erg wennen, omdat het sturen hierdoor minder direct is en je ook nog eens probeert te richten op de tegenstander. Er is gelukkig een auto-aim aanwezig en die maakt de game een stuk toegankelijker. De twee extra’s die we op de controller vinden zorgen ervoor dat de game erg leuk wordt en mensen nieuwe manieren zoeken om je tegenstander te slim af te zijn. Je kunt namelijk springen en draaien terwijl je in de lucht zit. Dit maakt het mogelijk om strakke bochten te maken en manoeuvres uit te voeren die normaal niet mogelijk zijn. De toevoeging van de turbo zorgt ervoor dat je ook in de lucht op zij en heen en weer kan bewegen, waardoor je auto’s overal rond ziet vliegen. Gekke moves uithalen wordt zelfs gestimuleerd, als je een perfecte salto maakt verdien je een shield bonus. De auto’s hebben verschillende hoeveelheden leven, shields en ammunitie. Er zijn in elk level diverse pick ups te vinden. Vier verschillende ammunitie, de standaard machine geweer, een vlammenwerper, raketten en plasmaballen, zorgen voor de nodige verschillen en tactiek. Het is voldoende, maar toch had ik graag wat meer diversiteit gezien. Elk wapen heeft gelukkig een secundaire aanval waardoor er eigenlijk 8 wapens in de game zitten.

Leuk, maar….

De game draait voornamelijk om het multiplayer gedeelte en dit is dik in orde. Op het moment van reviewen waren er nog weinig mensen online, maar als er meer mensen zijn die de game oppikken wordt de game automatisch leuker. Er zijn genoeg onderdelen die je kunt instellen en het toevoegen van bots zorgt ervoor dat je altijd een volle arena hebt. Dit kan ook offline, maar daar is de game eigenlijk niet voor gemaakt. Er ontbreekt hier meteen ook een cruciale modus en dat is splitscreen. Deze game zou zoveel malen leuker zijn geweest met drie andere vrienden op de bank en dit is helaas niet mogelijk. Je bent dus afhankelijk van online tegenstanders en bots. Grafisch gezien zit de game zeker goed uit, er wordt gebruik gemaakt van de Unreal Engine en dit zie je er zeker aan af. De soundtrack is techno en past er goed bij. Een leuke extra is het unlocken van concept art, dat je door veel te spelen vrijspeelt.

Wheels of Destruction is een vermakelijke titel en er worden een paar leuke dingen gedaan. Zeker de gameplay is anders en er is veel mogelijk. Maar er zijn een paar keuzes gemaakt die de game minder interessant maakt. Het ontbreken van splitscreen is voor mij de grootste tegenvaller. De hoeveelheid modi en wapens had ook groter mogen wezen. Grafisch is de game in orde en de techno soundtrack past er uitstekend bij. Een leuke titel met helaas een paar minpunten.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Racing | Release: 04-04-2012 | Uitgever: Gelid Games | Ontwikkelaar: SperaSoft
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 6.5 | Replay: 7.5
    6.9
    + Doet een paar leuke dingen
    + Bevat tactische keuzes
    + Toevoegen van bots
    - Geen originele modi
    - Beperkt aantal wapens
    - Geen splitscreen

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx