Eindelijk weer ‘n goede actie-RPG?
Welcome to Paradize is een titel die waarschijnlijk ondergesneeuwd zal zijn en bij velen niet heel bekend in de oren zal klinken. Het is dan ook niet vaak dat Nacon zich waagt aan een actie-RPG, en binnen dat genre zijn er ook niet heel veel games te vinden. Ik kijk nog altijd uit naar een Fallout-achtige game. Nee, Welcome to Paradize is niet direct zo’n game, maar wil wel ‘n beetje in de buurt komen, met unieke RPG-elementen die we nog niet eerder zagen.
In het prachtige land van ParadiZe zijn ingenieuze overlevenden bezig met het testen van een technologie die de controle kan nemen over de zombies op aarde. Als ze eenmaal gehackt zijn, veranderen ze in waardevolle bondgenoten, zelfs als ze niet heel slim en soms zelfs instabiel zijn. Het is niet allemaal rooskleurig in ParadiZe, maar als je redelijk slim en handig bent, overleef je het misschien nog wel…
Het verhaal van de game is flinterdun maar kent wel leuke elementen. Zo zijn de filmpjes op een speelse, Fallout-achtige manier vormgegeven. Het lijken commercials uit de jaren 50 met allerlei leuke verwijzingen naar de echte wereld. Allan Musk, een stiekeme verwijzing naar Elon Musk is zo’n verwijzing. Hij is een tweede wereld gestart op een andere planeet en het is aan jou om een rakket te bouwen om naar zijn planeet te reizen. Je kunt goed zien dat men wat sfeerelementen van Fallout en Postal in het spel heeft weten te verwerken. Ze werken echter uitstekend en brengen een goede setting naar de game.
Wat uniek is in deze game is het feit dat je de controle van een zombie kunt overnemen en basissen kunt bouwen waarin zombies om een beacon, ook wel Pylon, heen lopen en werk voor jou kunnen verzetten. Zo kunnen ze grondstoffen zoals hout en water verzamelen. Als een zombie zou te komen overlijden kun je gewoon weer een nieuwe zombie inzetten die je hebt vermoord om jouw taken uit te laten voeren. Je kunt zelfs ‘n zombie hand-aan-hand laten meelopen en mee laten vechten. Deze zombie kun je voorzien van een verdediging en aanvalswapen in de Zombots-tab. Een voorbeeld is een air-gun of een kettingzaag en als verdediging houten spikes die door tegenstanders heen penetreren. Het bouwen van een basis en verzamelen van resources had persoonlijk niet direct mijn interesse, aangezien je bij het looten van tegenstanders al de nodige resources weet te verzamelen. Je moet zelfs je basis geregeld beschermen tegen invasies en zombie hordes lokken om het rustiger te houden in de buurt. Dat zorgt dat je veel aan het fast travelen bent. Verder kent de game een inventory waarin je op een makkelijke manier onnodig verzamelde grondstoffen kunt dumpen of omzetten naar afval. Verder kun je ook de grondstoffen gebruiken om houten balken, touw en andere materialen te craften. Verder zijn er skill-trees aanwezig waarmee je zowel aanvallend als verdedigend (qua health bv.) een en ander kunt verbeteren. Je kunt ook je hacks verbeteren en de skills van je Zombot dus improven. Bij elke level-up kun je een skill-point gebruiken om jezelf te verbeteren. Dit kunnen ook skills zijn binnen ‘n skill, dus bijvoorbeeld de damage die 5 maal met 5% verhoogd kan worden binnen ‘n enkele skill.
Tergende respawn van zombies
Qua gameplay speelt Welcome to Paradize heerlijk weg. Je kunt 2 wapens kiezen waar tussen je makkelijk kunt switchen met driehoekje, je kunt rennen, rollen en je kunt je Zombot opdracht geven om bepaalde doelen aan te vallen. Opvallend is wel dat het zo gedaan kan zijn met zowel jou als je Zombot. In gebieden waar tegenstanders boven jouw level fungeren leg je al snel het loodje en je Zombot blijkt hierin ook van groot belang te zijn. Deze zorgt vaak voor afleiding en je kunt zelfs voor de Zombot instellen hoe deze functioneert. Blazen ze zichzelf op? Verzamelen ze resources? Gaan ze het gevecht aan? Je kunt instellen wat ze doen bij actie en wat ze doen wanneer er niets te doen is. Ze kunnen je zelfs een beetje healen! Super handig dus. Jammer is wel dat de AI nog niet optimaal is; Zo komt je Zombot geregeld ‘n keer vast te zitten en is de balans soms nog wat ver te zoeken wanneer je opponenten van een iets hoger niveau tegen komt. Na verloop van missies krijg je zelfs meerdere Zombots tot je beschikking die met je mee wandelen. Je kunt ze wapens assignen maar je gebruikt zelf ook wapens. Flamethrowers, shotguns, assault wapens en vele melees zijn beschikbaar en kun je zelf craften. De kettingzaag blijft leuk en ook de variatie in grappige elementen zoals de trompetten blijft lekker aanwezig. Elk wapen heeft ook zijn eigen level en DPS dus het is af en toe best wel vene puzzelen. Ook kan je lichaam vele armorsets dragen per lichaamsdeel, al ga je toch even snel dood bij hevige gevechten en dat kost je aardig wat XP. Bij het schieten wordt overigens gebruik gemaakt van de adaptive triggers, waarbij de DualSense features dus licht gebruikt worden.
In gebieden waar je rond loopt heb je ook nog bepaalde elementen waar je rekening mee moet houden. Elementen binnen het klimaat. In de woestijn bijvoorbeeld kun je uitdrogen, waardoor je dus regelmatig water moet drinken of uit rivieren wat water kunt halen. Of je Zombot kan je lekker fris houden met vochtige mist. In het moeras kun je echter weer onderkoelen waardoor je hete pepers kunt vreten tot je een ons weegt om warm te blijven. De balans tussen uitdrogen en te veel vocht is dus redelijk belangrijk, maar is nooit zeer prominent aanwezig, al kom je uiteindelijk bij de poorten van de hel terecht, waar het pas echt heet wordt en je dus niet zomaar in kunt stappen. Irritantere elementen zijn de zombies die constant spawnen en opduiken in de wereld. Je kunt ze zowel melee als op afstand te lijf gaan, maar gezien de hoeveelheden zul je soms moedeloos worden van het aantal dat op je af komt stormen. Er zijn zelfs beacons die je eerst moet slopen alvorens zombies stoppen met spawnen, maar er spawnen ook gewoon willekeurig zombies, die weer terug keren wanneer je het betreffende gebied opnieuw betreedt. Op een gegeven moment zou het wenselijk zijn als gebieden wat meer uitgeroeid bleven om zo iets toegankelijker te worden. Het voelt een beetje als Borderlands aan, wat ik ook in die franchise een ontzettend irritant component vindt van de gameplay. Een Fallout-achtige approach was wat mij betreft dan ook iets wenselijker geweest, waarbij soms wat vijanden terug spawnen, maar wel in gelimiteerde mate. De game kent qua richten een soort van auto-aim, waardoor je vijanden vrij makkelijk kunt raken, echter, afhankelijk van je level zul je ze eenmalig of meerdere malen moeten raken, ook afhankelijk van de kracht van je wapen. Vanaf level 30 begint de fun er een beetje af te gaan en dat is na zo’n 15 uurtjes. De massa’s zombies worden dan zo immens dat het eigenlijk nergens meer op slaat, zelfs in een game als deze. Daarnaast zijn er ook eindbazen, waarbij vooral de boss die je naar je eigen basis moet lokken de kroon vormt. Het verslaan van die horde zombies slaat werkelijk alles!
Simplistisch, maar toch ook diepgaand genoeg
De missies in de game zijn vrij simplistisch; Verzamel items, bouw iets, ga naar deze Point-of-Interest, escort persoon A naar plek B, dat soort missies. Toch blijven ze over het algemeen vrij gevarieerd door de gebieden die je uit kamt. De gameplay speelt hierbij een grote rol, want die blijft gewoon lekker soepeltjes en toegankelijk aanvoelen. Daarnaast is het leuk om constant te blijven experimenteren met verbeteringen qua inventory waartoe je beschikt. Het is dan ook interessant om te kijken of bepaalde pre-sets werken voor jou en je Zombot. Daarnaast kent het spel een forse hoeveelheid content, waarmee je tientallen uren bezig kunt zijn in het spel. Dit is dan ook qua content zeker vergelijkbaar met een AAA-game. Komt nog eens bij dat je de game met 4 man co-op kunt spelen en dat alles in het Nederlands vertaald is! Maar alleen is het spel ook uitstekend verteerbaar en goed in balans.
De actie RPG kent een schuine top-down view ala Diablo waarbij de camera niet gedraaid kan worden. Toch zul je nooit last hebben van issues waarbij je objecten niet goed kunt zien. Welcome to Paradize ziet er vooral wisselvallig uit; De textures zijn van gevarieerde kwaliteit, toch ziet het er overall best wel prima uit. De cinematics met NPC’s erin zijn echter van een zeer lage kwaliteit, maar vooral in-game valt het spel prima te behappen. Hoogtepunt is toch wel de prima user interface en de goede HUD die alles duidelijk tentoonspreiden. Welcome to Paradize kent daarnaast een rustige soundtrack waarmee je niet al te veel wordt opgezweept tijdens het spelen. Het spel loopt meestal als ‘n zonnetje en ik heb geen bug constateren, terwijl er nog een launch patch komt die een en ander qua performance verbetert. Dat is ook maar goed want qua customize-opties kent het spel bizar weinig opties. Geen moeilijkheidsgraad, geen graphics-opties en geen andere handige opties die je kunt instellen om het spel naar eigen wens aan te passen.
Eigenlijk is Welcome to Paradize voor mij een enorme verrassing gebleken en zelfs verslavend te noemen! Het spel speelt heerlijk weg, is toegankelijk, gaat ook weer niet al te diep qua RPG en kent unieke spelelementen, waaronder het overnemen van zombies die voor je kunnen werken. Het is niet weer zo’n dertien in een dozijn game die we geregeld voorbij zien komen. De spelwereld is gevarieerd en niet immens groots en qua missies krijg je vooral main quests en soms een kleine side-quest waarmee het altijd overzichtelijk blijft. Welcome to Paradize kent z’n ruwe randjes, absoluut en de constante aanvoer van irritante zombiese kan soms frustrerend werken; Toch is dit een game die je, wat mij betreft, voor de relatief goede prijs die bij de launch al aanwezig is, gespeeld moet hebben als je houdt van een goede actie RPG. Dat men niet alles al te serieus neemt en vooral met een knipoog kijkt naar de huidige realiteit, dat vind ik alleen maar mooi meegenomen en past uitstekend bij de setting.
Ziet er leuk uit, keer proberen!