TrackMania Canyon

thumbnail

belachelijke snelheden en dikke auto’s

TrackMania staat al jaren bekend als het populairste race spel op de PC. Anders dan alle andere realistische spellen als Need for Speed en Burnout. In TrackMania vliegen de auto’s om je oren in de meest bizarre en absurde banen die je ooit bent tegen gekomen en zal je snelheiden halen die van een andere wereld komen. Ook TrackMania Canyon heeft dit allemaal en wat is dat toch heerlijk. Een snelle blik op de Beta van TrackMania Canyons!

Tracks

TrackMania heeft voornamelijk zijn naam gezet met de Editor die je erbij krijgt. In de Editor kan je zelf tracks maken, delen en publiceren. Alles wat jij maar zou willen kan hier, wil je een looping? Geen probleem, weet je wat, we zetten er 3 achter elkaar. Een schans maken van 100 meter? Maak er maar 200 meter van. Je kan het zo gek verzinnen als je zelf wilt. Maar je kan ze ook zo moeilijk maken naar eigen keuze. Wanneer je zelf gemaakte track klaar is en hem zelf een aantal keer getest hebt kan hij de open wereld in worden gestuurd. Miljoenen andere TrackMania spelers kunnen dan op jouw baan rijden en deze beoordelen. Met behulp van een “like/ dislike” systeem zie je of jouw track gewaardeerd wordt. Of wordt het een track die iedereen vermijd? Dankzij deze Editor is ook gelijk de houdbaarheid van dit spel versterkt. Standaard worden er een aantal tracks bijgeleverd. Maar aangezien iedereen een track online kan zetten zijn er in totaal wel meer dan een miljoen maps die je kan spelen.

Naast de belachelijk uitgebreide Editor heeft TrackMania Canyon natuurlijk ook nog een ander belangrijk element. Juist, het racen. Voor je een race begint kan je uit een redelijk arsenaal auto’s je favoriet kiezen. Je hoeft ze niet vrij te spelen of te kopen met geld. Vanaf het begin kan je voor de Aston Martin of bijvoorbeeld Ferrari gaan. Dit is enigszins jammer aangezien je geen betere auto’s met meer grip of snelheid etc. vrij kan spelen. Maar aan de andere kant is dit wel mooi om gelijk een favoriete auto te kiezen. Aan de binnenkant hebben ze allemaal dezelfde motor, acceleratie en grip. Eenmaal voorbereid op een baan kan de race beginnen. Dit kan zijn een Time Attack of een Parcours. In Time Attack komen de meest bizarre tracks voor. Hier maak je onlogische bochten omhoog via een halfpipe en worden de grootste sprongen gemaakt. Wanneer je begint krijg je 8 minuten. In die 8 minuten moet jij de snelste tijd neer zetten (net als alle andere 24 spelers). Wanneer je eenmaal een tijd hebt gezet druk je op enter en rijd je nog een keer. Van de 8 minuten duurt een track meestal rond de 1/ 2 minuten. Aangezien de tracks absurd zijn zal je vaak ergens tegen aan knallen, dit vraagt om een reset en je staat weer in het start blok. Hier is de uitdaging soms zo groot dat je er niet eens voor gaat om 1ste te worden, maar dat je de track speelt omdat je de finish wilt halen. Wanneer je Parcours gaat rijden zullen de maps wat redelijker in elkaar zitten. Vaak zijn dit kleinere maps dan de Time Attack. Hier draait alles om je snelheid en behendigheid. Je rijdt 6 rondes, elke keer als je langs een checkpoint komt wordt je verteld wat je positie is.. De positie waarmee jij finisht in de 6e ronde is de plek die jij behaald hebt.

Damage

Voor het eerst in een TrackMania spel is er ook schade aan de auto toegevoegd. Wanneer je met 200km/h tegen een wand knalt zul je zien dat de auto flink wordt ingedeukt. Hoewel je een deel van je auto mist rijd je echter niet langzamer. TrackMania gaat niet om het realistisch maken van een race spel. Deuken in de auto is een klein nieuw, leuk effect wat niet echt gemist wordt al zou het er niet zijn. Maar nogmaals, hier gaat het bij TrackMania niet om. Wel zijn de graphics fijn en glad geworden, het gaat compleet met zijn tijd mee. Je zult stof bijten van voorgangers en je hoort de wind langs je heen suizen.

TrackMania Canyons is nu al een echte TrackMania, ook al is het nog maar een Beta en zijn veel dingen beperkt. Zo kon ik alleen maar in de Editor en Online racen. Maar voor een Beta is dit al een prachtig spel. Het spel verschijnt binnenkort echter al als volledige versie.


  • Auteur: Robin Puntman | Genre: Race | Release: 27-08-2011 | Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Nadeo
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx