Top-down en platformer in één
In deze tijden van schaarste, de zomer komt er namelijk weer aan, is het soms even zoeken naar leuke games. Een game die voorbij kwam en waarvoor we een review-mogelijkheid kregen is de game Toodee and Topdee. Het spel kwam enige tijd geleden, in 2021, al uit voor de PC, maar maakt nu eindelijk haar opwachting voor de PlayStation 4 en 5. Wij gingen aan de gang met dit unieke concept, want dat is het zeker.
Een kosmische turbulentie zorgde ervoor dat de 2D-platformgame en de Top-Down Puzzler-dimensies samenvloeiden. Een semicolon wordt verstoord en weg gehaald uit de dimensie, waardoor ‘glitches’ het leven verstoren. Het is aan jouw om alles weer samen te brengen, zij het alleen of met een medespeler. Het verhaal van de game is niet bijster bijzonder en slaat natuurlijk nergens op, al is het leuk dat de developer veel leuke verwijzingen heeft gemaakt naar code door de glitches. Het verhaal wordt daarnaast veelal ondersteund met tussenanimaties die voor elk chapter voorbij komen. Maar het draait natuurlijk vooral om de gameplay van de game, want die is bijzonder.
Je kunt namelijk alleen, al dan niet samen offline met 2 spelers, aan de gang met Toodee en Topdee. Beide characters hebben hun unieke perspectief. Zo kan de een simpelweg top-down lopen, vergelijk het een beetje met de aloude Zelda-games, en kan de ander platformen in 2D. Vergelijk dat ‘n beetje met de oude Mario-games, waarin je dus op objecten kunt springen en eigenlijk horizontaal van links naar rechts voortbeweegt. Top-down kun je echter net wat andere dingen dan via het platformen. Zo kun je horizontaal en verticaal bewegen. Je kunt gebruik maken van objecten, waaronder kistjes die je in zwarte gaten kunt gooien om er vervolgens overheen te gaan. Door het pakken van sleutels kun je bepaalde blokkades openen, waarbij je soms de ander kunt bevrijden of juist een doorgang kunt vinden naar de uiteindelijke portal. Het doel is namelijk altijd om met z’n tweetjes uit te komen bij het portaal naar het volgende level. Het leuke aan de verschillende perspectieven is dat je elkaar erg veel zult moeten helpen. Zo kan de een wellicht over het hele level wandelen, maar de ander niet waardoor je met kistjes platformen moet maken waarover de ander vervolgens heen kan springen. Daarnaast kan de ander bijvoorbeeld vallen, waarna je switcht naar het andere personage, waardoor de tijd voor weer het andere personage wordt stil gezet. Je kunt dan nog snel met de ander een platform creëren waardoor de ander niet dood valt. De controls werken super eenvoudig. Zo kun je simpelweg rond rennen, springen en met de spring-knop kan de ander ook weer objecten oppakken. Heel veel meer dan dat is het eigenlijk niet. Op elk moment van de game kun je switchen van het ene karakter naar het andere.
In totaal bevat de game 6 chapters, waarvan 5 chapters bestaan uit maarliefst 20 levels. Deze levels kunnen variëren van minuten aan gameplay tot luttele seconden aan speelduur. Daarmee ben je toch al gauw zo’n 5 uurtjes bezig, wat zeker niet kort is voor een game van rond de 20 Euro. De levels worden al snel vanaf chapter 2 een stuk uitdagender en aan het eind van elk chapter volgt een eindbaas die je moet verslaan. Het zal allemaal zeker niet even makkelijk zijn, maar daar komt de moeilijkheidsgraad om de hoek kijken. Deze kun je namelijk zo instellen dat het allemaal net een stuk makkelijker wordt. Zo kun je bijvoorbeeld in de lucht blijven springen, in plaats van eenmalig te kunnen springen. Of heb je de mogelijkheid om meer levens te krijgen, waardoor je net iets vaker door opponenten geraakt zou mogen worden. De balans tussen de extra verbeteringen die je kunt aanzetten is misschien wel vrij contrasterend. Het wordt namelijk met de onbeperkte jump ineens wel heel makkelijk. Zelfde geldt voor de mogelijkheid om kistjes weer uit gaten te kunnen halen bijvoorbeeld. Opponenten kunnen daarnaast lastpakken zijn, maar bijvoorbeeld de varkentjes kunnen ook gebruikt worden om juist objecten voor je te pakken, waaronder sleutels. Of ze lopen simpelweg over een knop heen voor je.
Topdee is simpelweg top
Het unieke concept van top-down naar platforming en weer terug is geweldig in elkaar gezet. Wanneer je switcht kantelt het speelbord in feite ‘n beetje (geen 90 graden hoor), waardoor je net een wat ander perspectief zult hebben van de game. De graphics zijn pixelated en voelen ‘n beetje DOS-achtig aan, maar dan net wat moderner en strakker. We hebben het al meermaals gezien in veel andere games, en wat mij betreft verliest het ‘n beetje aan kracht omdat elke indie-game hier tegenwoordig wel gebruik van maakt, althans zo lijkt het. Waarom niet ‘n keer gewoon strakke graphics zonder pixels? Nu gebruikt men wel gradients voor de verandering, waardoor het een iets meer 3D-effect geeft, maar uiteindelijk kan het er prima mee door. De audio is rustgevend. Dit maakt dat je niet afgeleid wordt tijdens het aan het werk zetten van je hersenen. Het is soms namelijk best wel goed nadenken tot je tot de uiteindelijke oplossing komt. De muziek is echter rustig en kan ook zachter gezet worden wanneer je dat toch nodig vindt.
Toodee and Topdee is een unieke game die in z’n eenvoud eigenlijk vrijwel alles goed doet. Het is leuk dat je zowel co-op als alleen aan de gang kunt in de vele levels van de game. Qua replay-value zul je misschien de game niet nogmaals gaan uitspelen, maar als je wilt kun je ook nog alle lieveheersbeestjes proberen te verzamelen die door de levels heen wandelen. Elk chapter brengt z’n nieuwe features met zich mee, waaronder blokken die naar beneden vallen, of knoppen die bepaalde platformen tevoorschijn toveren of juist weer weg halen. De eindbazen zijn daarnaast flink uitdagend, maar door het adjusten van de moeilijkheidsgraad kun je toch elk level weer vrij eenvoudig overwinnen. Het is dus aan de speler om de balans te bepalen, al is het contrast tussen die moeilijkheden wel redelijk groot. Als je dit spel nog nooit gespeeld hebt, zou ik zeggen; Geef het zeker een kans. Qua content, gameplay en uitdaging is dit een geweldig concept dat alleen maar in de smaak zal kunnen vallen!