Tomb Raider: Legend

thumbnail

Genoeg vernieuwing

Bijna drie jaar na de intocht van Angel of Darkness, wist Eidos dat het een grote taak was om het openbaar vertrouwen weer terug te winnen. Eidos had namelijk ontzettend veel kritiek gehad over de game. Wat zijn de kansen van Crystal Dynamics debuut met Tomb Raider? Het is heel wijs van de Californische ontwikkelaars om terug te gaan naar de oorspronkelijke Tomb Raider, en de grondbeginselen weer tevoorschijn te brengen. We zijn benieuwd!

Gelijk in de openingssessie van het eerste level Bolivia valt op dat er zeer veel aandacht is besteed aan gepasseerde legendes, het voelt daarbij ook meteen warm en plezant aan. Niemand hoeft dan ook een revolutionaire gameplay te verwachten, het is gewoon ouderwets Lara Croft met de welbekende hefbomen, traps, puzzels, verschuifbare kisten en touwen om aan te slingeren. Maar het is natuurlijk niet een 1 op 1 kopie, er zijn genoeg vernieuwingen in het spel. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe gadgets en er is nieuwe uitrusting beschikbaar voor Lara. De leukste nieuwe gadget is toch wel de Metallic Grappling Device, wat een metalen haak is die je helpt met verschillende elementen. Het helpt je vooral met puzzels, maar ook om over grote dieptes te springen en om vijanden naar je toe te trekken, om vervolgens om te leggen. Sommige objecten in het spel hebben een glanzend tintje. Dit betekent dat de Grapple Hook goed van pas kan komen om bijvoorbeeld het naar je toe te trekken, wat overigens een hele leuke functie van het spel is.

Elders, Lara is ook uitgerust met een verrekijker en een scanner. De scanner kan dingen analyseren die zwakke plekken laat zien, of hendels die overgehaald kunnen worden. Het is heel handig als je bijvoorbeeld vast zit bij een puzzel en je kunt niets vinden om te verplaatsen of over te halen. Als laatste, wat betreft de gadgets, heeft Lara ook toegang tot een lampje die op haar shirtje is vastgeklemd, het helpt je vooral in donkere delen van het spel. Het nadeel van het lampje is wel dat de batterij op kan raken, die overigens binnen 2 seconden weer volgeladen is. Beetje raar van de ontwikkelaars om dat erin te stoppen. Een ander punt in de uitrusting van Lara zijn de health packs die je met een simpele duw op de d-pad kunt gebruiken. Logischerwijs is een maximum van 3 packs toegestaan. Het spel probeert ook zeker nog meer nieuwe elementen toe te voegen. Ze hebben dan ook een leuk extraatje toegevoegd dat het spel nog leuker maakt. Als je midden in de actie zit, word je wel eens onderbroken door een kort filmpje waarbij je 2 of 3 van de knoppen moet indrukken op het juiste moment. Het is niet echt moeilijk, maar zeker een leuke toevoeging.

Als je de oude games van Tomb Raider hebt gespeeld merk je dat de controls bijna identiek zijn aan die van vroeger. Een anders verschil is dat Lara veel meer acrobatisch en soepeler voortbeweegt, wat erg fijn speelt. De computer helpt je meestal ook een handje, ik noem het de onzichtbare computer. Als je bijvoorbeeld naar een touw toe springt en vast wilt grijpen, dan helpt de computer je altijd een beetje zodat je niet echt de kans krijgt om mis te springen. Spring je 2 meter naast dan klik je er natuurlijk niet meteen aan vast. Verder is het combat systeem gewoon lekker old skool en niet te ingewikkeld.

Een andere nieuwe toevoeging zijn de time trials, waarbij je een level binnen de bepaalde tijd moet uitspelen. Deze trials zijn best wel pittig en verhogen daardoor weer de replay-waarde. Zo zijn er ook in elk level artifacts die je kunt verzamelen, om zo nieuwe outfits vrij te spelen en andere extra’s te unlocken.

Speciale aandacht moet toch wel worden geschonken aan het checkpoint systeem. Het maakt het namelijk niet een frustrerende game waar je soms hele stukken over moet spelen. In een level zitten geregeld veel checkpoints en dat geeft de speler de gelegenheid om nooit meer stukken gameplay over te doen dan nodig is. Het spel kent 7 levels waar genoeg verschil tussen zit om je te vermaken. Soms loop je in een groene donkere tempel en andere keren loop je te ploeteren in de sneeuw of te dwalen in een woestijnachtig stadje. Een minder punt van het spel is toch wel de speelduur die niet erg tijdsrovend is. Toen ik de game voor het eerst uitspeelde stopte de klok op ongeveer 8,5 uur. Later toen ik het voor de tweede keer uitspeelde was het eindpunt al aangekomen na 2,5 uur. Dit komt natuurlijk omdat je alle puzzles, moeilijkheden enzovoort al kent.

Indrukwekkend genoeg

Over de graphics valt niet te twisten, het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit. Maar op de een of andere manier denk ik dat Crystal Dynamic er toch wel wat meer uit had kunnen halen voor de 360. Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de vorige generatie consoles, waarbij de 360 versie veel schoner en strakker is. Een leuk element wat ze in de game hebben toegevoegd ( Ik geloof dat dit het eerste spel is waarbij het gebruikt word.) is dat Lara vuil aantrekt. Je zwemt door het water, komt eruit en ziet de druppels van Lara’s prachtige huid afdruppelen, wat er erg mooi uitziet. Als je een tijd door tombes rond huppelt en je gaat naar buiten zie je echt het vuil op haar gezicht zitten. Vervolgens ga je weer zwemmen en zie je het modder van haar af druipen. Erg leuk dat ze dit in het spel hebben toegevoegd.

Een grote stap in de goede richting

Zowel op het technisch niveau als de gameplay komt Crystal Dynamics niet met een overweldigende terugkeer waarop we hoopten. Ze hebben echter zeker een sprong in de goede richting gemaakt. Het duurde lange tijd voordat de game uitkwam, maar ze hebben ons zeker een goede herinnering gegeven over waarom we deze games in de eerste plaats spelen. Er is niet veel aan te merken op de elementen als gameplay, om maar een voorbeeld te noemen. Het speelt lekker en de graphics zijn goed. Een minpuntje is echter de korte duur van het spel. Er zal zeker een nieuw deel uitkomen en we hopen natuurlijk dat het net zo’n toffe game word als dit deel, op de ietwat kritieke punten na dan natuurlijk. Houd je van de Tomb Raider games uit het verleden, twijfel dan niet en sleep hem in de wacht!


  • Auteur: Frank V | Genre: Action/Adventure | Release: 05-05-2006 | Uitgever: Eidos | Ontwikkelaar: Crystal Dynamic
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 7.8 | Besturing: 7.8 | Replay: 7.5
    7.5

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx