Tomb Raider

thumbnail

Een Tomb Raider herrijzing?

Al tientallen jaren geleden maakten we kennis met de Tomb Raider-reeks. De franchise is uitgegroeid tot een grote naam, maar zakte de afgelopen jaren flink weg. Underworld was weliswaar weer een teken van leven maar van echte topkwaliteit konden we nooit echt spreken. Tomb Raider maakte de gameswereld deels groots maar is niet meer wat het geweest is. Als de nieuwe game ook weer mislukt lijkt de toekomst voor Lara vrij onzeker.

De voortekenen vertellen echter flink anders. Op de GamesCom 2012 zagen we al dat de game misschien wel ‘de uitschieter van 2013’ zou kunnen worden. Nu is de game uit en konden we er volledig mee aan de slag gaan. Deze nieuwe Tomb Raider brengt ons terug naar het verleden. Lara is nog piepjong, maar des te dapper. Nadat ze na een schipbreuk is aangespoeld op een onbekend eiland bij de kust van Japan heeft Lara weinig middelen om te overleven. Haar drang om te overleven zorgt er echter voor dat ze de strijd met de dood aangaat. Haar vrienden worden daarnaast gevangen genomen op het eiland, waardoor ze niet alleen aan zichzelf, maar ook aan anderen moet denken.

Met die gegevens lijk je als een jong, onervaren meisje te starten. Dat is misschien ook wel zo maar al snel blijkt de levensdrang van Lara over te slaan op de speler. Gedurende het spel leer je nieuwe skills en dat gaat op een zeer geleidelijke manier. Wanneer je de pracht van het scherm in je hebt opgenomen zul je zien dat je van het ene in het andere avontuur geworpen wordt. Het spel combineert platformen met (schiet)gevechten, maar ook andere componenten zijn van belang. Zo heeft het spel een tikkeltje stealth, zijn er zo nu en dan ook quick-time events en zul je van tijd tot tijd moeten nadenken hoe je omgevingen kunt doorkruisen. De actie wordt prima ondersteund door cinematics waarin je soms ook moet reageren, waarmee het spel erg filmisch overkomt en wat weg lijkt te hebben van Uncharted. Gedurende het spel kom je kampen tegen, kleine kampvuren waar je even kunt gaan zitten om je inventory op orde te brengen en je skills te verbeteren. Zo zijn er onder andere survival upgrades, maar ook vechters upgrades die je kunt aanschaffen middels je skill points. Wanneer je bepaalde doelen bereikt of vijanden verslaat krijg je deze skill points. Wanneer je een bepaalde hoeveelheid behaalt krijg je een punt om in te leveren voor een bepaalde skill. Verkrijg meer resources, of leer vette tricks zoals het gooien van zand in het gezicht van de tegenstander wanneer je van hem weg duikt. Tegenstanders kun je dus ook ontwijken met de springkracht van Lara, en van dichtbij kun je zelfs slaags geraken met opponenten. Met je boog kun je verder erg veel. Van tegenstanders wegvagen met je brandende pijl, tot het maken van een soort van zip-lijn waar je vervolgens overheen kunt glijden… Er is van alles mogelijk. En als je er even niet meer uit komt kun je de L2-toets even indrukken om te kijken wat belangrijke objecten zijn waar je gebruik van moet maken.

Constant een nieuwe ervaring

Wat Tomb Raider zo goed maakt is de constante variatie. Je wordt niet constant in shoot-outs gegooid maar zult ook veel moeten platformen. De omgevingen zijn tevens gevarieerd en soms word je zelfs voor de keuze gezet of je een bepaalde omgeving in gaat of niet, ook al hoef je die niet te ontdekken. Je kunt bij kampen terug reizen naar eerdere kampen, waardoor je diverse omgevingen kunt herontdekken. Je tegenstanders bestaan veelal uit menselijke tegenstanders maar zo nu en dan kom je ook dierlijke opponenten tegen, waaronder de schrikopwekkende wolven die op je af springen. Gedurende het spel kom je ook logboeken tegen en materialen. Met dit laatste kun je je wapens, waaronder shotguns, machine geweren en je boog upgraden. Ook dit zorgt voor de kleine strategische keuzes die je moet maken in de game. Omdat je niet altijd ammo zult hebben voor elk wapen zul je moeten bepalen voor welk wapen je de meeste upgrades over zult hebben, maar ook welke upgrades.

Tomb Raider is de definitie van survival geworden. Deze game overtreft de epische storytelling van Uncharted bij vlagen. De singleplayer campaign is niet alleen lang, maar blijft ook constant boeiend. Vooral in het begin zul je de epische actie kwijlend volgen en beleven, maar ook tot het einde blijft de game een voldoening die je nog niet eerder hebt beleefd. Je zou willen dat je de game continu door kunt spelen. Als je stopt verlang je alweer naar de continuering van het avontuur een dag later, en dat is knap werk van ontwikkelaar Crystal Dynamics. Je mag het spel niet te veel vergelijken met Uncharted maar gezien de gameplay lijkt dit een beetje op een flinke upgrade van diens concurrent. In positieve zin brengen de upgrade-mogelijkheden zeer vette mini-strategische componenten naar de game, maar ook de steeds weer creatieve momenten zorgen ervoor dat dit een specialere game is geworden. Van skydiven tot springen over diverse obstakels in de afgrond staren, je komt overal wel langs.

En dat ondersteund door geweldig mooie graphics maken Tomb Raider bijna next-gen. Je zou je bijna afvragen waarom de nieuwe Xbox en PlayStation 4 nodig zijn als je de graphics van deze game tot je krijgt. Natuurlijk, je vindt nog wel enkele hoekige textures en objecten, maar los daarvan komt alles subliem over. Het overvloeien van ingame naar cinematic is naadloos in elkaar gezet, fakkels en vuur zien er uitermate realistisch uit, gezichtsuitdrukkingen en bloed op het gezicht en lichaam van Lara ogen geweldig en ook de omgevingen mogen er zeker wezen. Overal waar je komt is de game subliem afgewerkt. Je kunt wel concluderen dat het de grafisch meest opvallende game is tot dusver. Je komt woorden tekort, vooral in het eerste uur van de game, wanneer je van het ene in het andere spektakel beland. Ook qua audio is het spel uitmuntend. Geluidseffecten zijn indringend, de bass wordt goed gebruikt en de stem van Lara is lekker onschuldig, maar toch heldhaftig. Alles klopt aan deze game zou je bijna denken. De dynamiek van de gameplay en de toch gescripte momenten zorgen voor een perfecte combinatie die bijna ongehoord lijkt.

Onnodige extra’s

En daar komt dan ook nog een multiplayer bij, alsof de singleplayer nog niet genoeg is, wat absoluut wel het geval is. Echter is de multiplayer gelijk een stap terug. Het is niet voor niets dat deze nog op het eind aangekondigd werd. De multiplayer bestaat uit een Team Deathmatch mode, welke voor zich spreekt en een Survivor modus, waarin je gewonde kameraden moet helpen met medische hulp. De scavengers nemen het op tegen de survivors. Uiteraard kun je levelen en diverse abilities van je karakter verbeteren. Je ziet echter al direct dat deze beperkter is dan de singleplayer. Zo zijn er maar weinig maps en minder karakters beschikbaar in deze modi. In ieder geval kun je met 8 mensen online aan de gang, al voegt de multiplayer relatief een stuk minder toe dan de singleplayer.

Het is niet voor niets dat ik in 2012 al onder de indruk was van deze game. Tomb Raider was destijds een game om naar uit te kijken. En hij overtreft de verwachtingen nog eens dubbel en dwars. Grafisch is het spel subliem, qua voice acting mag Lara er absoluut wezen, qua gameplay is het spel perfect en zeer gevarieerd en de upgrademogelijkheden en afwisseling in momenten, zorgen ervoor dat Tomb Raider misschien wel een GOTY kan worden voor deze generatie in 2013. Houd je van actie, al dan niet Tomb Raider, al dan niet games, dan is Tomb Raider verplichte kost! Dit avontuur missen is een belediging voor het actie/survival-genre.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx