Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2

thumbnail

Na het redelijk succesvolle eerste deel van Rainbow Six Vegas vond Ubisoft het weer eens tijd om terug te keren naar de stad waar het allemaal om geld, geld en nog eens geld draait, Las Vegas. De terroristen zijn weer terug en jij hebt de opdracht gekregen om met je team deze terroristen uit te schakelen. Er zijn dit keer meer mogelijkheden, meer wapens en veel meer speelmodi aan toegevoegd om deze game nog beter te maken dan zijn voorganger. Deze realistische shooter, die allemaal draait om tactiek en planning, heeft nu echt veel moois te bieden en naar mijn mening kunnen we gerust Rainbow Six Vegas 2 een van de betere shooters noemen.

Rainbow Six Vegas 2 gaat verder waar deel één ophield. Je zult namelijk de problemen die tijdens het eerste deel zijn ontstaan in deze game moeten oplossen. Als speler kruip jij in de rol van Bishop, een lid van een antiterroristen eenheid, Rainbow Six. Samen met een paar andere leden hebben jullie de opdracht gekregen om de problemen op te lossen. Net zoals in het vorige deel zal dit juist op een tactische manier moeten gebeuren. Deze game is namelijk niet een shooter waar je zomaar door heen rent en alles neer knalt in Rambostijl. Dit is mogelijk doordat je je teamgenoten simpele opdrachten kunt geven en ten tweede moet er in elke ruimte goed dekking gezocht worden. Een goed voorbeeld is het gebruik van een snake-cam die je onder een dichte deur heen laat glijden om zo te kijken wat er zich achter die deur bevindt. De mogelijke vijanden kan je dan ‘taggen’ om dan uiteindelijk je teamgenoten de opdracht te geven om naar binnen te stormen en deze terroristen uit te schakelen. En dit is nog een simpel voorbeeldje. Je kunt ook gebruik maken van de bekende flashbangs en explosieven om zo de vijand te overmeesteren. Een game waarbij het concept net zoals bij zijn voorganger erg goed in elkaar steekt.

Meer mogelijkheden betekent meer fun!

Zoals ik al zei zijn er een aantal belangrijke onderdelen aan deze game toegevoegd en verbeterd. Zo is ten eerste de camera tijdens het schuilen verbeterd en zul je nu makkelijker en soepeler kunnen richten zonder in de knoop te raken met de camera. Wel moet ik zeggen dat het coveren soms nog steeds niet perfect werkt. Soms lukt het niet om snel achter je cover naar boven te komen of goed te richten over je cover omdat je alleen maar een randje ziet. Ook is het coveren soms iets te gevoelig of ‘plak’ je net tegen de verkeerde kant van de muur waardoor je regelmatig niet goed dekking zoekt en gewoon volop geraakt wordt. Ik spreek dan gelukkig over enkele uitzonderingen, maar het blijft toch erg jammer. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om een sprintje te trekken, wat niet mogelijk was in het vorige deel. Dit voegt naar mijn mening enorm veel toe, omdat je nu snel naar een centraal staand muurtje kunt rennen zonder dood te gaan. Maar ook geldt bij deze toevoeging dat dit niet geheel perfect werkt. Als je namelijk de knop indrukt, wilt het personage soms niet rennen of ging dit met haperingen. Wat soms resulteerde in irriterende besturing. Ik hoop dus dat hier nog naar gekeken gaat worden, omdat dit enorm storend kan zijn. De besturing is voor de rest redelijk hetzelfde gebleven. Het is mogelijk om granaten te gooien, opdrachten te geven met de D-pad, allerlei handige gadgets selecteren en de andere gebruikelijke mogelijkheden. Waarmee op het rennen en af en toe het coveren de enige minpuntjes zijn bij de besturing.

Naast deze twee besturing gerelateerde toevoegingen, hebben we nu ook te maken met een systeem, A.C.E.S. genaamd, dat werkt met de welbekende experience punten. Tijdens de singleplayer en ook de multiplayer zul je experience punten ontvangen als je vijanden op bepaalde manieren uitschakelt. Zo krijg je 5 punten als je een terrorist zelf ‘clean’ neerschiet en 3 als het wat minder mooi gebeurt. Door deze experience punten is het mogelijk om in rang te stijgen en ook enkele wapens en andere items te unlocken. Maar dit is nog lang niet alles met betrekking tot dit systeem. Het belangrijkste is dat er ook punten worden toegekend voor de manier waarop je de tegenstanders uitschakelt. Doe je dit met een langeafstandsschot of doe je dit van dichtbij. Gebruik je granaten of maak je veel headshots. Allemaal onderdelen waarvoor je afzonderlijk punten kunt ontvangen. Deze punten worden verdeeld in drie categorien. Marksman, Assault en Close Quarters. Marksman voor bijvoorbeeld headshots en langeafstandsschoten, Assault voor bijvoorbeeld schoten door cover en ‘kills’ met explosieven en als laatste Close Quarters voor bijvoorbeeld blind vuren en ‘kills’ van dichtbij. Met deze punten stijg je in level in deze categorieën en unloch je items die handig zijn in die categorieën. Hierdoor zal een persoon die veel vijanden afmaakt van dichtbij meer wapens ontvangen die handig zijn voor dichtbij. Een systeem dat er voor zorgt dat jouw personage zich helemaal aan jouw speelstijl aanpast. Erg handig is dat je jouw personage zowel in de singleplayer als de multiplayer kunt gebruiken. Waardoor experience punten verdienen zeker loont. Waarmee A.C.E.S. een geweldige toevoeging is aan deze shooter en zijn levensduur aanzienlijk verlengt.

In de achterstallige wijken van Las Vegas

Je zou verwachten dat de locaties waar deze game zich afspeelt alleen maar casino’s zouden zijn. Maar dit idee hebben ze eigenlijk gedeeltelijk overboord gegooid. Je zult nu veel loodsen en donkere steegjes tegenkomen, maar gelukkig ook nog af en toe een gokkast of twee. Waarmee er dit keer veel variatie is aan omgevingen. De ene keer loop je rond in de bergen en de andere keer sluip je een groot bedrijfskantoor binnen. Bovendien is het leveldesign erg goed uitgewerkt. Er zijn genoeg plekken om achter te schuilen en staan de onderdelen naar mijn mening op de plekken waar ze horen te staan. Wel voelde alles erg rechtlijnig aan, waardoor keuzes maken zeker niet aan orde komen. Soms is het mogelijk om eerst naar boven te gaan en dan naar beneden of juist in de andere volgorde, maar meer zeker niet. Maar aan de andere kant is dit ook mooi, doordat Rainbow Six Vegas een erg pittige shooter is. Zeker op normal of realistic. Waarbij je maar een paar keer geraakt kunt worden. Dus voor de wat hardcore gamer is dit een goede uitdaging. Je zult na een aantal keer falen weten waar je op moet letten en zul je ook beter weten hoe je het de volgende keer aan moet pakken. Wel voelt het dan een stuk minder realistischer aan, maar het blijft alsnog een erg moeilijke shooter.

Op grafisch gebied heeft deze game twee kanten. De personages, geweren en effecten zien er erg goed uit, alleen zijn de omgevingen soms erg kaal en hebben we wel eens te maken met framedrops. Dit was vooral te merken in het eerste level, dat er erg lelijk uitzag. De bergen, gebouwen en stalen constructies zagen er erg lelijk en ongedetailleerd uit. Gelukkig trekt dit voor een groot gedeelte bij verder in de game, maar op grafisch gebied had er mogelijk uit de omgevingen meer gehaald kunnen worden. Wat wel goed in elkaar zit zijn de geluiden van de geweren, explosieven, flashbangs en gadgets. Al deze geluiden klinken net zoals je zou verwachten en voelen dus zeker realistisch aan. De AI van de vijanden en je teamgenoten zijn ook nog eens verbeterd in vergelijking met het vorige deel. Zo zullen de tegenstanders vaker dekking zoeken en schieten zij zelf ook door muren heen om jou te raken. Waar jij dan ook weer gebruik van kunt maken. Het is nu namelijk mogelijk om door de dunnere materialen te schieten waarmee het soms loont om gewoon op het dekkingsvoorwerp te schieten. Wat ik wel jammer vind is dat je teamgenoten soms blijven staan op de plaats waar jij ze als laatste een bevel hebt gegeven. Zodat je soms een aantal minuten staat te wachten op je teamgenoten. Dit is misschien een foutje van mij, maar ik had toch liever gehad dat ze je meer en sneller volgden. Ze zijn bovendien erg handig om bij je te hebben in een gevecht.

Ook op multiplayer gebied een geweldige game

Naast de singleplayer modus bevat de game een uitgebreide multiplayer modus. Ten eerste is het mogelijk om de gehele singleplayer in co-op, zowel offline als online, te spelen en ten tweede kan je elk moment erbij springen of er uit gaan. Waardoor de host gewoon door kan spelen. Wel is raar dat het aantal vijanden redelijk hetzelfde blijft terwijl er een extra man bij gekomen is. Naast deze singleplayer modus hebben we ook te maken met een modus waar je een aantal missies kunt doorlopen. Dus interessant voor de mensen die even snel een missie willen doorlopen. Maar waarschijnlijk het interessantste aan de multiplayer zijn alle andere opties, zoals Death Match, Team Leader en Attack and Defend. Modi die allemaal goed uitgewerkt zijn en vooral draaien om tactiek en teamverband.

Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2 is een shooter die overladen is met content. Zo zitten er tallozen wapens, gadgets en items in om je personage naar je eigen mening te ‘customizen’. Wel bevat de game op een aantal plekjes een paar minpuntjes. Zo werkt het coveren niet altijd even goed en wilt het sprintje trekken ook nog wel eens haperen. Ook zijn sommige levels grafisch wat minder, wat soms voor erg kale omgevingen zorgt. Maar voor de rest bevat deze shooter alles wat we verwachten en eigenlijk zelfs meer. A.C.E.S. voegt daar ook nog eens flink wat aan toe, waardoor we kunnen zeggen dat Rainbow Six Vegas 2 een erg goede shooter is en zelfs behoort tot de betere.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: FPS Shooter | Release: 17-03-2008 | Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Ubisoft
    Graphics: 8.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 8.5 | Replay: 9.0
    8.7

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx