The Crackpet Show

thumbnail

Zaterdagochtend op de bank in je pyjama stond natuurlijk altijd in het teken van cartoons. Voor veel mensen zijn cartoons alleen iets voor kinderen. Maar de laatste jaren laat steeds meer zien dat een cartoon ook zeker voor de volwassen kijker erg vermakelijk kan zijn. De tv-show Invincible op Amazon en de vele anime shows laten zien dat er vraag naar is. Maar langer geleden konden we al genieten van Happy Tree Friends, een cartoon over een vriendengroep dieren die de meest bloederige en verschrikkelijke dingen meemaakten. De game studio Vixa Games liet zich hier goed door inspireren en komt nu met The Crackpet Show. Een roguelite waarbij cartoon dieren opgesloten zitten in een bloederige gameshow, waarbij het doel is om het eind te bereiken en de eindbaas te verslaan. Na een tijdje in early access te hebben gezeten, is de game eindelijk uit. En de vraag is nu natuurlijk is dit een hit show of een bloederig zooitje?

Meteen in het diepe gegooid

The Crackpet Show komt in een erg duidelijk tutorial van een minuut meteen tot de kern. Je beweegt met awsd en je kunt met spatie een rol doen om diverse vallen en projectielen te ontwijken. Je start met een wapen en met je linker muisknop vuur je deze af. Je hoeft niet te mikken, dat doet het spel voor je. Met de rechtermuisknop kun je een item inzetten en dat is alles wat je moet weten. De game is hierdoor lekker simpel en snel op te pakken. Maar bij een roguelite zou je wat meer strategie verwachten en die worden door twee elementen bepaald. Ten eerste sta je stil als je een wapen afvuurt. Dit klinkt op het eerste gezicht als iets wat niet zou werken, maar je maakt hierdoor al snel interessante strategische keuzes. Je probeert het level goed te gebruiken en de meest veilige plek op te zoeken. De keuze van welke klasse je meeneemt bepaalt enorm welk wapen en voorwerp je aan het begin met je meedraagt. Er zijn vier klassen, waarbij je moet denken aan een engineer met een turret, een medic met pleisters, assault met een groot aambeeld en een tank met een megafoon om aandacht te trekken. Het wapen wordt meestal al snel ingewisseld voor iets beters, maar het item hou je vaak tot het eind bij je en kan een groot verschil uit maken in het gevecht met de eindbaas. Ik had hier graag veel meer variatie gezien en ook het verschil voelt net te klein aan dat de keuze daadwerkelijk uitmaakt. Speel je met meer spelers dan gaat dit een grotere rol spelen en kun je elkaar meer aanvullen.

De game is opgebouwd uit verschillende seizoenen, waarbij elk seizoen 6 afleveringen heeft. Een aflevering bestaat uit een reeks levels die je moet voltooien om de eindbaas te bereiken. Versla je de eindbaas dan speel je een nieuwe aflevering vrij. Op dit moment zijn er 2 seizoenen met 12 afleveringen en een derde seizoen komt er nog aan. Dit is een redelijk groot aantal en je zult hier zeker 8-10 uur mee zoet zijn. Een aflevering kun je in het begin in minder dan 10 minuten uitspelen, maar kom je verder dan komen er steeds meer levels voorbij met meer uitdagingen. Op een bepaald moment zul je ook mini-eindbazen tegenkomen halverwege de weg naar het eind. Wordt je te vaak geraakt en sterf je dan zul je het weer opnieuw moeten proberen. De straf is hier klein en het tijdsverlies daardoor ook. Je krijgt in alle gevallen een beloning en afhankelijk van hoe ver je bent gekomen en hoeveel vijanden je hebt verslagen krijg je meer likes. De game bevat dan ook een groot aantal elementen die je kunt verzamelen. Likes kunnen ingezet worden als geld bij de verschillende winkels die je tegenkomt. Versla je een eindbaas krijg je een trofee en roem verzamel je door zoveel mogelijk goede acties uit te voeren.

Gestroomlijnd en uitgebreid

De levels in een roguelite worden altijd willekeurig gegenereerd en zo ook hier. De opbouw en inhoud worden willekeurig bepaald en zo ook de beloning aan het eind van een level. Elk soort level heeft zijn eigen beloning. De standaard levels geven alleen likes voor de verslagen vijanden. Een wapen level geeft je gegarandeerd een nieuw wapen, item levels een item en speel je verder in de game ook nog meer andere soorten levels met andere gegarandeerde beloningen. Je moet dan natuurlijk wel eerst alle vijanden verslaan.  Als speler heb je gelukkig nog wel wat invloed op welk level je gaat spelen. Tussen elk level kun je kiezen wat het volgende level wordt en in het overzicht kun je zelfs een beetje vooruit plannen. De game limiteert ook sommige paden en soms heb je maar een enkele keuze, maar op deze manier kun je gelukkig een wapen scoren als je die echt nodig hebt. De winkels tussen de levels door maken het dus mogelijk om de likes die je in die run hebt verdiend uit te geven. Je hebt keuze uit vier willekeurige wapens, voorwerpen of iets anders leuks. De willekeurigheid kan er nog wel eens voor zorgen dat er totaal niks interessants tussen ligt. Gelukkig kun je wel altijd ook een extra hartje bijkopen om zo goed voorbereid aan het gevecht met de eindbaas te starten. Tussen de afleveringen door kun je in de lobby op twee manieren je personage uitbreiden. Het is mogelijk om de trofeeën in te zetten bij de sponsors om zo permanente upgrades te verkrijgen. Bij de verzamelaar kun je alle wapens en items die je tegenkomt upgraden met de roempunten, zodat de volgende keer dat je de wapens vindt ze een stuk beter zijn. Een gemiste kans is dan weer wel dat je na elke aflevering volledig opnieuw moet beginnen. Er is dus geen manier om je run door te zetten.

De wapens, items en perks stelen hier letterlijk de show. De wapens zijn lekker vreemd, verschillend en weten op diverse creatieve manieren de verschillende vijanden een kopje kleiner te maken. Van raketwerpers, lasers, granaten, tornado’s en kruisbogen, je kunt het niet zo gek bedenken en het zit in deze game. De perks zorgen er ook voor dat je elke keer dat je weer opnieuw begint een andere combinatie voordelen met je meedraagt. Sneller rennen, beter mikken, giftige projectielen, ongevoelig voor vallen, de diversiteit is groot hier. Het is dan toch wel jammer dat de gameplay dan weer net aan de trage kant aanvoelt. Doordat je stilstaat als je schiet en veel van de wapens langzaam schieten heb je het gevoel dat de game net wat traag aanvoelt. De vijanden van de eerste vijf afleveringen zijn ook niet echt inspirerend. Gelukkig worden er in latere levels heel veel meer nieuwe vijanden en soorten patronen toegevoegd, waardoor je ineens veel harder aan het werk moet. De eindbazen lijken ook meer op een bullethell waarbij je een groot aantal projectielen moet ontwijken. Deze eindbazen kunnen op sommige momenten erg uitdagend zijn.

Geen zin in de herhalingen

De opbouw van de game zorgt ervoor dat je vaak hetzelfde te zien krijgt. Het helpt zeker ook niet dat de levels er allemaal hetzelfde uitzien en je dus constant naar bruine kamers aan het kijken bent. Doordat de levels kort zijn en je tussendoor een korte animatie ziet met het logo zorgt dit voor een groot gevoel van herhaling. De vijanden, combinaties van vijanden vallen ook snel in herhaling, waardoor de repetitie hier vooral het grootste minpunt is. Versla je een eindbaas dan loont het ook weinig om die nog een keer te spelen omdat er niks nieuws te beleven valt. De variatie wapens en items zorgen er wel voor dat je veel kunt vrijspelen. Het samenspelen zowel online als offline is een mooie bonus, maar dit weet niet de herhaling te voorkomen. Daarnaast het gebrek aan een soort verhaal, avontuur of iets van progressie zorgt ervoor dat je zelfs samen niet weet waarom je de game eigenlijk speelt.

The Crackpet Show is hiermee een erg vermakelijke en degelijke roguelite. Het ziet er erg leuk uit en in de gehele tijd ben ik geen enkel probleem tegengekomen. De grote hoeveelheid wapens en items zorgen ervoor dat je elke keer wel iets nieuws kunt verzamelen. Helaas weet dit niet het gevoel van herhaling te voorkomen. Je komt vele malen dezelfde vijanden, kamers en opbouw van levels tegen. Hierdoor heb je geen gevoel van progressie en is er ook weinig te zien aan hoe ver je bent gekomen. De opbouw van de verschillende afleveringen zorgen ervoor dat de game in mooie kleine blokjes ervaren kan worden, maar wil je de game langer spelen dan werkt deze opbouw helaas tegen je. Al met al een leuke roguelite die waarschijnlijk niet een nieuw seizoen verdient.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Roguelike | Release: 16-12-2021 | Uitgever: Ravenage Games | Ontwikkelaar: Vixa Games
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.0 | Replay: 6.0
    7.5
    + Veel gekke wapens
    + Lekker snel op te pakken
    + De visuele presentatie
    - Komt al snel in herhaling
    - Maar vier klassen
    - Geen reden om een level nog een keer te proberen

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.
    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx
    ()
    x
    jeroen
    Wist je dat? Als Evilgamerz-lid kun je automatisch prijzen en rewards winnen! Meld je dus snel aan! Met een profiel kun je onder andere je cover-afbeelding en avatar wijzigen, maar ook  XP en Rewards verdienen!
    Holler Box