The Chaos Engine

thumbnail

Het is weer tijd voor een remake en dit keer van de game The Chaos Engine, origineel uitgekomen op de Amiga in de jaren negentig. Een titel waar ik persoonlijk nog niet eerder van gehoord had en het is dan ook altijd een verrassing of een titel waar mensen warme herinneringen aan hebben, het nog steeds waarmaken na 20 jaar. De game was oorspronkelijk gemaakt door de Bitmap Brothers en de Nederlandse studio Abstraction Games (bekend van de port van Hotline Miami) is verantwoordelijk voor de overzetting naar Steam.

Steampunk en 6 karakters

The Chaos Engine remake is simpelweg de game van vroeger maar dan omgezet naar de PC. We hebben dus met exact dezelfde game te maken met de noodzakelijke Steam extra’s. The Chaos Engine is een top-down shooter met een klein rpg element in een Steampunk wereld waarbij je na elke twee levels je karakters kunt upgraden. Je hebt de keus uit zes verschillende karakters; de Brigand en Mercenary zijn goede allrounders en zijn daarmee een goede keuze om mee te starten. De Thug en Navvie zijn sterker, maar zijn daardoor ook wat langzamer en hebben iets minder mogelijkheden als het aankomt op het uitbreiden. De Preacher en Gentleman zijn wat gevoeliger, maar maken dit goed met betere en snellere wapens. Elk karakter heeft dus verschillende eigenschappen die je kunt upgraden met het geld dat je hebt verdiend, waarbij zelfs de AI te verbeteren is. De game wordt namelijk altijd met twee karakters gespeeld. Speel je in je eentje dan neemt de computer het tweede karakter over, maar de game wordt op een bepaald moment zo pittig dat een tweede speler toch de voorkeur heeft. Vier werelden met elk vier levels, klinkt niet al te lang en daar zal je al snel blij mee zijn. De game wordt na de eerste twee levels meteen serieus en als je door je levens heen bent, dan zul je toch echt helemaal opnieuw moeten starten. De game bevat nog steeds zoals vroeger paswoorden om je progressie op te slaan maar dit gebeurt pas per wereld en dit is al een uitdaging op zich. Het is niet de vraag hoelang het duurt om het uit te spelen, maar of het je lukt om het uit te spelen.

De game biedt ondersteuning voor controllers, wat naar mijn mening de beste manier is om de game mee te besturen. Je moet namelijk enorm snel kunnen reageren en doordat je maar acht richtingen op kunt schieten is een stick of vierdrukpuntstoets net wat lekkerder. Bovendien sta je stil als je schiet en ze hebben hier dus niet de game proberen te moderniseren. Dit is de game zoals hij bedoelt is, extreem uitdagend met de minimale besturing. Online mogelijkheden, cloud savegames en achievements zitten er natuurlijk ook in. Ik heb helaas niet de mogelijkheid gehad om online te spelen, omdat er niemand anders online was. Op grafisch gebied is er de mogelijkheid om de visuals te “verbeteren”. Ik zou dit afraden omdat de game er juist in de 16 bit stijl er erg stoer uitziet en de visual enhancement modus lijkt meer op een goedkope Photoshop filter dan dat de game er echt veel beter uitziet. Er moet dan wel bij gezegd worden dat de game niet helemaal stabiel is, hij wilt nog wel eens crashen bij het opstarten. Dit valt in praktijk gelukkig mee, ik heb namelijk geen vastlopers tijdens het spelen meegemaakt.

De game is nog steeds leuk

The Chaos Engine zat 20 jaar geleden erg goed in elkaar en nu nog steeds. De game is minder rechtlijnig dan de meeste top-down shooters van die tijd. Level design zit hier ijzersterk in elkaar. Er zijn een enorme hoop verschillende paden die je kunt nemen en een hoop verstopte extra’s die je zeker niet de eerste keer weet te vinden. Sleutels die je opraapt openen namelijk paden en zo wilt het nog wel eens voorkomen dat je een sleutel opraapt maar niet direct het resultaat ziet. Ook zijn er een hoop verschillende vijanden en vliegen ze al snel of hun projectielen rond over het scherm. De verschillende specials die je kunt aanschaffen en kunt sparen zorgen er ook voor dat de game elke keer anders speelt. Elk karakter voelt net even anders aan, waardoor het weer net anders aanvoelt. De muziek klinkt nog steeds erg tof en het Steampunk stijltje is net even anders dan wat we gewend waren in die tijd en de combinatie werkt gewoon uitstekend.

The Chaos Engine is hiermee de game zoals je hem vroeger kon spelen met weinig veranderingen. Heb je het origineel nog steeds in je kast liggen, dan zie ik weinig redenen om deze versie aan te schaffen. Maar heb je hem nog nooit gespeeld of uitgespeeld dan is dit een erg leuke top-down shooter die zelfs nu op level design en uitdaging perfect in elkaar zit. De visuele stijl en muziek zijn stoer, hoewel de visual enhancement erg overbodig aanvoelt en technisch bevat de game nog een paar schoonheidsfoutjes. Kortom een pareltje van vroeger nu beschikbaar op Steam.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Top-down Shooter | Release: 06-09-2013 | Uitgever: Mastertronic | Ontwikkelaar: Abstraction Games & Bitmap Brothers
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 6.5 | Replay: 7.0
    7.0
    + De game zoals hij hoort te zijn
    + Leuke mix tussen rpg en top-down shooter
    + Leuke muziek en 16-bit graphics
    - Visual Enhancement overbodig
    - Technische schoonheidsfoutjes
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx