Een klassiek game genre
Point-and-click avonturen vind je normaliter op de PC, zeker in de jaren 90. In die jaren waren spellen zoals Broken Sword en Monkey Island zeer populair. Hoewel de hardcore fans zich op het PC-platform bevinden, zijn recentelijk remasters van klassiekers zoals Grim Fandango en Day of the Tentacle naar de console gekomen.
De Syberia trilogie, bedacht door Benoit Sokai, komt nu naar de Switch na vijftien jaar. Dit is niet de eerste re-release van de game. Een matige DS versie in 2008 was een van de eerste games. De kwaliteiten van de port hadden natuurlijk te maken met de kracht van de hardware. De krachtige specs van de Switch zou deze port dus succesvol kunnen maken.
Syberia is, in eerste zicht een standaard point-and-click avontuur waarin je ook veel zult moeten puzzelen. De puzzels zijn veelal uitdagend. Tijdens je avontuur zal je verschillende omgevingen bezoeken, met verschillende mensen praten en objecten vinden om puzzels op te lossen om je door het verhaal te loodsen. Beïnvloed door werk van Franse filmmaker Georges Méliès, het spel mengt milde fantasie en sci-fi elementen maar begint als een droevig verhaal wat de neergang vertelt van een familiebedrijf. Je speelt de rol van jonge Amerikaanse advocate Kate Walker die naar het afgelegen Franse dorp van Valadilène wordt gestuurd namens haar advocatenkantoor om de overname van een mechanische speelgoedfabriek (automaton) te realiseren. Dit speelt zich af na de dood van de eigenaar Anna Voralberg en de verdwijning van de enige erfgenaam en geniale uitvinder, Hans. Het bedrijf dat Kate vertegenwoordigt heeft een monopolie in de speelgoedwereld en mr. Voralberg vinden is zeer belangrijk omdat het bedrijf niet kan worden overgenomen zonder goedkeuring. Kate duikt diep in de geschiedenis van het dorp en fabriek door verschillende inwoners te spreken en landschappen te ontdekken om aanwijzingen te vinden naar de verblijfplaats van Voralberg.
Technisch verouderd
Het ontrafelen van het verhaal en diepgang van characters zijn de hoogtepunten van Syberia. De hoofdrolspeelster heeft een moeilijke taak om haar intrige naar de Voralberg familie te balanceren in combinatie met haar werk en persoonlijke relaties. Er zijn interessante ontdekkingen met grote contrasten zoals technologie en conflict tussen stad- en plattelandsleven. Hoe verder je komt in het spel, hoe meer zul je mysterieuze locaties tegen gaan komen op zoek naar Hans en meer abstracte scenarios. Het tempo van een gemiddelde point-and-click game zal niet voor iedereen geschikt zijn maar de gehele ervaring is de moeite waard.
Vanaf het begin zal je gegrepen worden door de stijl en muziek maar merk je snel dat dit wel een oude game is op basis van de gameplay en animaties. De sfeer die de game probeert neer te zetten is een versleten wereld met een hint van steampunk. Helaas laat het technische aspect wat steken vallen. De achtergronden wisselen zich af van helder naar wazig tot zelfs lelijk. De characters zijn zelf goed maar mee geanimeerde gezichten tijdens dialogen zijn afwezig ten opzichte van de PC-versie. De camera kan helaas niet meedraaien en voelt dus heel ouderwets aan. Dit hadden ze wel mogen toevoegen voor deze port. Helaas zijn de beeldverhoudingen niet geoptimaliseerd voor de Nintendo Switch in onder andere TV modus of handheld. De 4:3 ratio geeft je wazige balken en full screen rekt het spel op. Daarnaast werken de Joy-Con controls ook soms wat lastig, waardoor je blijft hangen achter objecten en dergelijke, iets wat eigenlijk ook in de nieuwste Syberia vaak ergerlijk bleek. Dat ligt echter niet echt aan de controls zelf, maar meer aan de game mechaniek zelf, die wat ruw lijkt afgewerkt.
Syberia is een redelijk, maar inconsistente port van een geweldig genre. Dit spel biedt een meeslepend en intrigerend verhaal, characters die goed worden neergezet en een mysterie dat je aandacht eist ondanks dat het spel oud aanvoelt. Wanneer je bereid bent om door de technische fouten heen te kijken, zullen spelers een geweldig avontuur beleven in een genre dat tegenwoordig vrij uniek lijkt te zijn.