Het nieuwste papieren avontuur van Mario laat de speler wanneer hij maar wil wisselen tussen 2D en 3D voor een werkelijk unieke spelbeleving op de Wii. Als meester van alle dimensies doet Mario alles wat hij kan om zowel zijn vrienden als de wereld te redden. Super Paper Mario wordt in Europa gelanceerd op 14 september 2007.
Net als in de vorige twee delen van de Paper Mario-serie zijn alle personages plat als papier. Voor het eerst beschikt Mario over het vermogen om het perspectief van zijn omgeving wanneer hij maar wil te veranderen van 2D in 3D. Hierdoor verschijnen vaak nieuwe wegen en mogelijkheden in beeld. Deze mogelijkheid om te ‘wisselen’ speelt een centrale rol in het spel. Schijnbaar onoverkomelijke barrières blijken slechts zo dun als papier als het perspectief naar 3D is veranderd, zodat onze held er gewoon aan voorbij kan lopen. Gevaarlijk ogende vijanden onthullen soms hun zwakke plekken als naar 3D is overgeschakeld.
Het avontuur begint als de mysterieuze Count Bleck, vastbesloten om een oude voorspelling uit te laten komen, Princess Peach, Bowser en Luigi ontvoert. Count Bleck dwingt Peach om met Bowser te trouwen omdat hij door goed en kwaad te verenigen een Chaos Heart kan creëren dat het universum zal vernietigen. Alleen Mario weet uit zijn klauwen te ontsnappen en nu is het aan hem om zijn vrienden van de kwaadaardige Count te bevrijden en de wereld te redden!
Spelers beginnen het avontuur met Mario, maar kunnen later ook Princess Peach, Bowser en Luigi bevrijden en besturen. Elk personage beschikt over unieke vaardigheden die vaak onmisbaar zijn om bepaalde puzzels en obstakels te passeren.
Daarbij worden ze ook een handje geholpen door kleine vriendjes die Pixls worden genoemd. Elk van deze Pixls beschikt over een bijzondere vaardigheid die de speler kan gebruiken om verder te komen in het avontuur. Tippi geeft bijvoorbeeld informatie over de vijanden en voorwerpen waar de speler de afstandsbediening op richt, Carrie kan Mario over puntige vloeren dragen, terwijl Dottie hem kan laten krimpen tot minuscuul formaat.
Het grootste deel van het avontuur houdt de speler de Wii-afstandsbediening horizontaal om het spel met de richtingsknop en twee actieknoppen te besturen. De bewegingsgevoelige functies van de Wii-afstandsbediening geven deze klassieke besturing echter een dynamische twist. Spelers kunnen unieke acties uitvoeren door met de Wii-afstandsbediening te bewegen of te schudden. Door vijanden met stijl te verslaan, verdient de speler extra ervaringspunten.
Super Paper Mario mixt de RPG-stijl van de voorgangers met klassieke Mario-platform-actie, waardoor een diepgravend, gevarieerd en altijd vermakelijk avontuur ontstaat dat de speler het beste uit twee werelden biedt.
Super Paper Mario is een meesterlijk avontuur dat de speler voorbij elke hoek weer een nieuwe verrassing voorschotelt. Super Paper Mario wordt op 14 september 2007 gelanceerd voor de Wii. De verwachte verkoopprijs is ongeveer €50.