Star Trek Online

thumbnail

Toen Gene Roddenberry in 1966 begon met het creëren van zijn nieuwste serie genaamd Star Trek, had hij zich nooit voor kunnen stellen hoe populair het zou gaan worden. Nadat drie jaar later het programma stop werd gezet begon hij al met het verzinnen van vervolgen die nooit zijn doorontwikkeld. Uiteindelijk kreeg de man in 1987 het groene licht van Paramount om met een spin-off serie te gaan beginnen. De toepasselijk genaamde Star Trek: The Next Generation is een van de meest gewaardeerde science-fiction series geworden en gaf de kans om nog drie spin-offs te maken. Na vijf live-action series, een animatieserie en tien films leek in 2005 een einde te komen aan de verhalen waar zo veel fans van smulden. Afgelopen jaar durfde regisseur J.J. Abrams het echter aan om Star Trek nieuw leven in te blazen met een meer actiegerichte film die geschikter was voor een groter publiek. De kern van Star Trek bleef desalniettemin intact. We kregen nog steeds een spannend verhaal, geweldige personages en sterke dialogen. In de film uit 2009 werd wel een nieuwe tijdlijn geïntroduceerd om de regisseur de vrije hand te geven. Dat betekent niet dat de voorgaande verhalen vergeten zijn verklaard en gameontwikkelaar Cryptic Studios is aan de slag gegaan om op basis van het ‘oude’ universum een MMO game het leven in te roepen.

Een nieuwe oorlog

In het verleden is het lastig gebleken om een fatsoenlijk Star Trek spel te maken. Cryptic heeft geprobeerd om te kijken naar de punten die de franchise nou juist zo tof maken in de ogen van de fans. Het eindplaatje refereert hierdoor erg sterk naar de kennis uit de TV-series. Star Trek Online (STO) speelt zich enkele jaren af na de gebeurtenissen uit de laatste film af. De planeet Romulus is opgeblazen, waardoor de macht in de Melkweg is gaan verschuiven. De Klingons zijn een oorlog begonnen tegen de Federation en de Borg vallen wederom aan. Tevens komt een oude vijand uit Star Trek: Voyager weer terug. De Undine (beter bekend als Species 8472) infiltreren alle grote facties en brengen zo de situatie in spanning. Door de grote verliezen laat Starfleet tegenwoordig ook jonge officieren in het bevel van hun schepen. Dit is waar jij als speler aan de bak komt.

Het is de bedoeling dat je zelf je hoofdpersonage aan gaat maken. Eerst zul je moeten beslissen wat voor soort carrière je wilt beginnen. De bekende divisies van TV (Tactical, Engineering en Science) hebben elk hun eigen voordelen. Tactical is voor het grove vuurwerk, Engineering om je schip mee te verbeteren en Science is voor de doctoren en ontdekkers. Vervolgens zul je een ras uit moeten zoeken zoals Trill, Human, Vulcan of een van de tien andere. Tevens is het mogelijk om zelf een nieuwe alien te maken. Je hebt hierbij een enorme hoeveelheid opties om te customizen en wanneer je op druk bezochte plaatsen in het spel rondloopt, is goed te zien hoe creatief mensen hiermee wel niet kunnen zijn. Naast het uiterlijk zul je ook zelf de basisvaardigheden van je personage uit moeten zoeken. Dit is niet het enige RPG element uit het spel. STO kent namelijk ook een level systeem welke volledig in stijl is. Je start met de rang Ensign en na een veldpromotie tot Luitenant zul je skillpoints moeten verdienen om een hogere ‘grade’ te krijgen toegewezen. Om een promotie naar een hogere rang te krijgen zul je eerst tien grades moeten hebben gehaald.

Ahead Warpfactor one

Bij elke promotie mag je een nieuw sterrenschip uitzoeken of helemaal zelf samenstellen uit onderdelen van andere schepen. Waar STO afwijkt van andere MMO RPG’s is het feit dat je op twee verschillende fronten speelt. Het spel vindt grotendeels plaats in de ruimte waarin de speler de controle heeft over zijn schip. Je reist van het ene zonnestelsel naar het andere in de zogenaamde Sector Space. Hierin zijn alle snelheden op de Warp-schaal (snelheden groter dan die van het licht) en de afstanden worden gegeven in lichtjaren. Je vliegt rond op een soort zonekaart van de Melkweg, waarboven zonnestelsels rondhangen en soms ook een vijandelijke vloot rondzweeft. Dit is een hele slimme manier van Cryptic om de immensiteit van de Melkweg weer te geven, zonder dat je uren nodig hebt om van de ene sector naar de andere te komen. Wanneer je dicht bij een zonnestelsel bent kun je ervoor kiezen om naar binnen te gaan. Hier worden afstanden in kilometers en snelheden lager dan die van het licht gebruikt. Op dit niveau zijn de details van de omgeving veel omvangrijker. Overal om je heen zie je nevels, sterren en natuurlijk ook de planeten en hun eventuele satellieten. Hier zul je ook tegen vijandige schepen moeten vechten. In sommige missies is het daarnaast noodzakelijk om naar het oppervlakte van een planeet te transporteren (beamen). Hier bestuur je je personage zelf en moet je meestal enkele hordes van aliens neerschieten met je phasers.

Star Trek Online is echt een actievolle game geworden. Cryptic heeft vooral de nadruk gelegd op de gevechten in de ruimte. In het begin kun je nog wel blindelings op een stel tegenstanders afvliegen, maar hoe verder je komt, hoe meer je rekening moet houden met tactiek. Hierdoor worden vele gevechten een grote uitdaging en wordt het ook niet heel snel saai. In sommige gebieden en missies is het ook mogelijk om samen met andere spelers te strijden. Dit zijn echt pittige gevechten waarbij het nog wel eens voor komt dat je schip wordt vernietigd. Dit is gelukkig geen grote ramp, want je kunt gewoon respawnen en verder gaan. Het instapniveau van STO ligt dus niet heel hoog, waardoor het ook voor de wat minder goede spelers leuk blijft. Erg interessant wordt het wanneer je mee doet aan Fleet Actions. Dit zijn veldslagen tegen veel sterkere tegenstanders die je met zoveel mogelijk andere spelers aan gaat pakken. Het ziet er werkelijk fantastisch uit wanneer zo’n dertig phaserstralen en photon torpedo’s tegelijkertijd over je scherm schitteren.

Weinig plaats voor diplomatie

Helaas werkt niet elk aspect van STO net zo gelikt. De gedeeltes die je te voet speelt worden sneller vervelend doordat er weinig variatie in zit, maar daar ligt het niet geheel aan. Sommige gameplay elementen zijn namelijk simpelweg belachelijk slecht uitgevoerd. De missies op de grond zijn vaak als volgt opgebouwd. Schiet enkele groepen tegenstanders neer, onderzoek in computers wat er aan de hand is en scan enkele objecten om meer kennis op te doen. Bij deze laatste twee elementen stelt STO hevig teleur, want je doet daar helemaal niks. Je drukt op de knop die midden in beeld verschijnt om te beginnen met scannen of de computer te bekijken en vervolgens moet je een paar seconden wachten totdat een balkje is volgelopen waarna je weer verder kunt. Er veel te weinig gedaan om hiermee variatie op het vechten te brengen, terwijl de potentie er echt wel is om er wat leuks mee te doen.

Een ander aspect van Star Trek wat fans als ik bijvoorbeeld graag hadden gezien is de mogelijkheid om diplomatiek te bedrijven. Diplomatieke missies zijn er wel, maar deze zijn precies hetzelfde als de gewone opdrachten. Je krijgt een leuk verhaaltje van de situatie te lezen en het schieten kan weer beginnen. Het was veel bevredigender geweest als je bijvoorbeeld een dialoog moest doorlopen waarbij je de juiste zinnen moet kiezen om de tegenpartij te overtuigen. Daarnaast vallen ook de ontdekkingsmissies erg tegen. Je vliegt hiervoor naar een onontdekte sector waarin je nieuwe zonnestelsels gaat onderzoeken. Ook hier doe je weer niets anders dan hulpeloze bewoners te redden met behulp van geweld. Hierdoor komt STO soms over alsof het is afgeraffeld. Het fundament wat is neergelegd is sterk, maar op de uitwerking valt nog veel aan te merken.

Veel historie om van te genieten

Dat betekent niet dat STO geen vermakelijk spel is geworden. Het zorgt er echter wel voor dat het vooral voor fans interessant zal blijven. De game refereert enorm veel naar de TV-series. Zo zul je in een missie met behulp van de Guardian Of Forever teruggestuurd worden naar de tijd waarin de Klingons nog geen uitstulpingen op hun voorhoofd hadden. Daarnaast kom je ook enkele bekende ruimtewezens tegen zoals de Crystalline Entity waarbij je met een grote vloot minstens een half uur bezig bent om hem te verslaan. Het is geweldig om het nu zelf eens tegen ze op te kunnen nemen. Tevens zijn er een hoop bekende locaties te bezoeken zoals ruimtestation Deep Space Nine en plezierplaneet Risa. Er valt dus genoeg te doen en als je het eens zat bent om in een Starfleet pakje rond te lopen is er de mogelijkheid om een personage in dienst van de Klingon Empire te maken. Momenteel zijn de mogelijkheden hierbij nog redelijk beperkt, maar beide facties kunnen het wel opnemen tegen elkaar in een PvP gevecht. Het lijkt er op dat er in de toekomst ook nog wel meerdere machten speelbaar zullen worden. Op het moment breidt Cryptic in ieder geval regelmatig de hoeveelheid missies uit met speciale evenementen.

Star Trek Online is dan ook zeker een aanrader om een keer uit te proberen. Het is echter wel veel vermakelijker als je enige kennis van de franchise hebt. Vind je de films of series vreselijk, ga er dan ook niet aan beginnen. Evenzo stelt STO ook voor bekenden nog wel een beetje teleur. Er had veel meer in gezeten en het voelt aan alsof er op sommige punten een beetje is afgeraffeld. Misschien dat Cryptic in de toekomst nog updates gaat uitbrengen om dit te verbeteren. Op dit moment is het zeker geen slechte MMO en het instapniveau ligt redelijk laag, zodat het voor veel spelers geschikt is.


Auteur: Robin Kooistra | Genre: MMO RPG | Release: 21-02-2010 | Uitgever: Atari | Ontwikkelaar: Cryptic Studios
Graphics: 8.0 | Geluid: 8.7 | Gameplay: 6.8 | Besturing: 7.0 | Replay: 7.0
7.6
+ Geweldige ruimtegevechten
+ Heel veel opties voor personages en schepen
+ Referenties aan de films en series
- Gedeeltes te voet slecht uitgewerkt
- Vooral leuk voor de fans
-

0 0 stem
Artikelbeoordeling
guest
Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
Vul hier een naam of nickname naar keuze in.
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven
0
Klik om direct te reageren op dit artikel.x
()
x