Sleeping Dogs

thumbnail

Een game die overgenomen wordt door een andere uitgever omdat de vorige speluitgever de game heeft geannuleerd is een flink risico. Een voordeel kan wel zijn dat de game al een reputatie heeft opgebouwd en dus al een bekende naam draagt. Zo heeft Square-Enix de game True Crime: Hong Kong overgenomen, welke in eerste instantie dus bij Activision in ontwikkeling was. De game moest vernieuwend zijn en nieuw leven in de True Crime reeks brengen. Helaas is dit er nooit van gekomen. De game was al in een ruim stadium van ontwikkeling, echter mocht Square-Enix de name True Crime niet gebruiken. En zo werd de game Sleeping Dogs geboren. Vanzelfsprekend speelt het spel zich af in Hong Kong, maar wat weten we eigenlijk van Hong Kong en laat staan de game zelf?

Liefhebbers van Open World games, a la Grand Theft Auto en Saints Row worden met Sleeping Dogs in ieder geval goed in de watten gelegd. Ditmaal kruip je niet in de huid van de bad guys, maar sta je in de schoenen van Wei Shen, een undercover politieagent die opgegroeid is in de ruige wijken van Hong Kong. Om te ontsnappen aan de criminaliteit verhuisde Wei Shen samen met zijn moeder en zus naar San Francisco, waar hij begonnen is met undercover werk voor de politie. Daar heeft hij gewerkt aan een Aziatische organisatie en zo doende keert Wei Shen weer terug naar Hong Kong.

Fight for your right

Een undercover agent die zich dus bezig houdt met de Triad’s van Hong Kong zal zich een weg naar de top moeten vechten om zo oog in oog te komen te staan met de echte zware jongens. Het is belangrijk een goeie balans te kunnen vinden tussen de criminelen en je collega’s van de politie. Onschuldige burgers en onnodig veel vernielingen aanbrengen in Hong Kong is dus iets wat niet goed is. Heel toepasselijk begint de game ook zo. Je raakt betrokken bij een drugsdeal, welke totaal uit de hand loopt. Uit alle hoeken van de straat komen sirenes en jawel hoor, een achtervolging wordt in beeld gebracht. Je moet wegrennen van de politie en je maakt dus meteen kennis met de omgeving van Hong Kong. Springen over objecten en klimmen op de daken hoort hier allemaal bij. Eigenlijk speel je meteen de game alsof je deze al weken thuis hebt liggen. Er wordt van te voren duidelijk aangegeven waar je op moet drukken en eigenlijk spreekt al veel voor zich. Helaas stopt de achtervolging niet veel later en ben je omsingeld door tal van politieagenten, welke niet weten dat jij een undercover agent bent. Helaas voor Wei belandt hij in de cel, waar hij kennis maakt met een paar medegevangenen. En wat is er nou beter dan als undercover agent in een cel te zitten en vrienden te maken met de meest gevreesde criminelen. Gelukkig zit je niet lang in de cel, want als de politie eenmaal te horen heeft gekregen dat je een undercover agent bent word je vrijgelaten. Met een aantal nieuwe connecties, die je opgedaan hebt in de cel gaat Wei verder met zijn missie.

Tot zover de eerste kennismaking met de game. Het verhaal wordt goed opgebouwd en ook de besturing wordt langzaamaan wat uitgebreider. Je leert stap voor stap hoe je moet vechten als een kungfu vechter en ook MMA (Mixed Martials Arts) invloeden komen terug in de game. Je begint met wat simpele stompen en trappen, maar al gauw leer je dikkere combo’s en hoe je iemand moet neerhalen. Vecht skills heb je zeker nodig, want je zult in heel wat situaties terecht komen waar je het toch gauw mag opnemen tegen een mannetje of 12. Wanneer je je bewezen hebt zal je zien dat je beloond wordt met experience points. Hiermee bouw je een reputatie op en kun je bepaalde kleding, missies en objecten vrijspelen. Het is jammer dat wapens niet voor het opraken zijn in Sleeping Dogs, want je gaat je tegenstanders veelal met je vuisten te lijf, en wanneer je je tegenstanders onder vuur moet nemen is het wel even wennen. Het richten gaat niet altijd even makkelijk, maar na enige tijd merk je dat je de ene headshot na de andere kunt geven. Naast wapens kun je je personage zo aankleden als jij wilt. Van een moderne gangster tot een casual geklede man. Hoe hoger je reputatie, hoe meer kleding je kan kopen en hoe beter het vertrouwen wordt in de organisatie. Het is dus belangrijk dat je aan je reputatie werkt om zo vertrouwen te winnen.

The City that never sleeps

Niet alleen New York is een stad die nooit slaapt, want in Hong Kong is er dag en nacht licht in de stad. Gebouwen lichten mooi op in het donker en er valt genoeg te zien en te doen. Hieruit kunnen we opmerken dat de game er grafisch dus prima uitziet. Het is natuurlijk niet het mooiste spel wat er is, maar ondanks dat er bepaalde puntjes niet goed zijn afgewerkt zien de stad, personages en voertuigen er toch uitstekend uit, vooral voor een sandbox game. Wel moet gezegd worden dat de besturing van een voertuig niet heel realistisch aanvoelt. Wanneer we bijvoorbeeld op een motor stappen en met een flinke snelheid op een auto in rijden gebeurt er soms niets. Wei blijft gewoon op z’n motor zitten en er is wat lichte schade. Instappen in een voertuig gaat soms ook niet helemaal lekker, want soms moet je wel een paar keer aangeven dat je het voertuig wilt gaan besturen/stelen. Sta je net iets te veel naar achteren gericht, dan gebeurt er ook niets. Het is maar een klein minpunt, maar dit had wel iets beter gemogen. Het geluid is prima en je hebt echt het gevoel dat je in een drukke stad loopt. Overal hoor je wel geluiden van auto’s, mensen die je roepen voor hulp of onderlinge gesprekken. Eigenlijk valt hier maar weinig aan toe te voegen. Mocht je even geen zin hebben in een missie, dan kun je met elk gewenste voertuig Hong Kong gaan verkennen of kleine mini-missies voltooien. Zo staat er af en toe een groepje gangsters op de hoek van de straat waar je het tegen op kan nemen of ontmoet je een leuke dame die je een rondleiding kunt geven door Hong Kong. Het voegt niet veel toe aan het spel, maar is toch zeker leuk voor de afwisseling. Een enorme pluspunt is toch wel de gameplay, want na zo’n 10 uur in de game gestopt te hebben zal je zien dat je nog niet eens een derde van de game gezien hebt. Tegenwoordig zijn er zoveel games die je met 10 uur uitgespeeld hebt, maar in Sleepin Dogs kun je zeker 40 uur stoppen. Kortom, naast missies is er nog genoeg te doen.

Al met al kunnen we zeggen dat Sleeping Dogs een flinke game geworden is. Waar Activision niets meer in de game zag heeft Square-Enix toch een dikke game neergezet. Het verhaal is erg meeslepend en bevat veel actie. Hier en daar mist er wat afwerking en eigenlijk had dit wel met wat meer tijd afgemaakt kunnen worden. Toch weegt dit niets in verhouding met wat er allemaal wel in orde is. Een game waar je je 40 uur mee kan vermaken en naast het hoofdverhaal nog genoeg te doen is, is toch erg mooi. Ik kan gerust zeggen dat fans van sandbox games deze game zeker moeten proberen en het is de prijs meer dan waard. De game vergelijken met True Crime zit er niet in, want Sleeping Dogs is in alle opzichten enorm verbeterd.


  • Auteur: Martin de Boer | Genre: Sandbox | Release: 20-08-2012 | Uitgever: Square-Enix | Ontwikkelaar: United Front Games
    Graphics: 8.5 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 10
    8.9
    + Open wereld
    + Mooie setting en veel gameplay
    + Meeslepend verhaal
    - Hier en daar wat schoonheids foutjes
    - Besturing voelt niet heel realistisch aan
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx