GamesCom 2012 – Impressie 2

thumbnail

XCOM

Op de beurs bleek dat de meeste bezoekers niet wisten wat ze zich bij XCOM: Enemy Unknown voor moesten stellen. De meeste mensen weten niets van de komst van deze nieuwe titel van 2K games af, laat staan dat ze weten dat XCOM al een voorgeschiedenis heeft en in 1994 onder dezelfde titel werd uitgebracht door Mythos Games en MicroProse. Er zijn vanaf 1994 maarliefst 6 titels verschenen.

Als bij een alien invasie de wereld niet opgewassen tegen de buitenaardse wezens blijkt, wordt operatie XCOM gestart (de laatste hoop voor de mensheid!). Daarbij krijgt de speler de volledige macht over de beste mariniers en de beste onderzoeksteams en faciliteiten in de wereld. Als een zijaanzicht van een poppenhuis wordt het hoofdkwartier van waaruit de aliens zullen worden bevochten weergegeven. Iedere stap die de speler zet, iedere keuze die speler maakt is van invloed op de ontwikkeling van het spel. Zo kan de speler kiezen tussen verschillende missies waarbij de ene keer geld en de andere keer bijvoorbeeld onderzoekers kunnen worden gered. Daarnaast kan de afdeling R&D niet alles tegelijk onderzoeken en ontwikkelen, je zult dus moeten kiezen of je tijd wilt steken in het ontwikkelen en verbeteren van wapens of het onderzoeken van de wapens en het materieel van aliens. Het spel is turn-based en doet erg denken aan bijvoorbeeld Commandos. Met een klein team zul je iedere keer een missie in een bepaald (klein en afgebakend) gebied moeten vervullen, waarbij telkens de confrontatie met aliens zal moeten worden aangegaan. De karakters krijgen na ieder gevecht XP en worden daardoor sterker en kunnen nieuwe skills worden toegewezen. Echter, wanneer een karakter in een missie dood gaat, zal deze verdwijnen en zal een nieuwe moeten worden getraind. Een grote variëteit aan skills en strategische mogelijkheden maken het spel erg interessant. Het spel kent ook een multiplayer modus waarbij je online spelers kunt uitschakelen. Hierbij kun je ook in de huid van de aliens kruipen. Iedere speler heeft een bepaald aantal stappen en seconden de tijd om zijn team een aantal acties te laten uitvoeren (zoals verplaatsen en aanvallen). Grafisch ziet het spel er aardig uit, hier ligt echter niet de focus op. De gameplay heeft prioriteit. Deze voor vele verrassende titel heeft op de beurs veel complimenten mogen ontvangen. Ook ik ben enthousiast geworden en wil deze game graag verder ontdekken.

Tomb Raider

Eén van de games die van gamescom 2012 het meest is blijven hangen is de game die we als eerste hebben gezien, de nieuwe Tomb Raider. Square Enix gaat terug naar de beginjaren en laat zien hoe een jonge Lara Croft transformeert tot de koele en meedogenloze Lara die we allemaal zo goed kennen. Een gedurfd project om het concept omtrent een icoon in de gamewereld zo om te gooien. Gezien hetgeen we hebben gezien en gespeeld zijn ze wat mij betreft zeker geslaagd iets moois neer te zetten. Wat mij vooral opvalt zijn de emoties van de jonge Lara die continu van het beeld spatten, de speler leert haar zo op een gehele andere wijze kennen en krijgt een veel sterkere band met het karakter. In de eerste scene die we kregen te zien en te spelen lijdt Lara tezamen met de bemanning van het schip een schipbreuk en belandt daarbij zielsalleen op een eiland. Ze besluit op zoek te gaan naar overlevenden. Om dit te kunnen doen zal ze eerst op kracht moeten komen. Ze zal zelf een vuurtje moeten stoken en naar voedsel moeten zoeken. Zo maakt ze haar eerste kamp en vindt ze haar eerste wapens (die ze later overigens kan upgraden). Ze waant haar weg vervolgens door de wildernissen op zoek naar tekenen van leven, waarbij ze, zoals we dit bij Tomb Raider kennen, verschillende puzzels moet oplossen. Verderop in het spel blijkt het eiland niet onbewoond en moet Lara bemanning redden uit de klauwen van deze eilandbewoners. Daarbij ziet de speler Lara ontwikkelen, van haar emotionele eerste moord tot het aanrichten van een bloedbad. Grafisch ziet het spel er goed uit. Ik vind zelfs dat Lara er mooier dan ooit op is geworden. Overigens geen zorgen over de borsten van Lara, die mogen er ook op jonge leeftijd zijn. De omgevingen zijn erg indrukwekkend, zo loop je van rotsformaties aan de kust naar een donker bos, diepe jungle en een overweldigende stad. We hebben de beginscene zelf nog even mogen spelen en daaruit bleek dat de besturing eenvoudig en soepel is. Ik denk dat zowel de game als het karakter Lara goed zijn neergezet. Zeker een aanrader als je van dit genre houdt.

LEGO Lord of the Rings

TT games is flink op stoom en komt alweer met de vierde LEGO-titel van 2012. Na LEGO Star Wars III: Clone Wars, LEGO Harry Potter: jaren 5-7 en LEGO Batman 2: DC Heroes hebben zij zich dit maal aan Lord of the Rings gewaagd. Diegenen die de LEGO-reeks kennen zal het niet verbazen dat de opzet van LEGO Lord of the Rings nagenoeg hetzelfde is als de overige LEGO-games. Als speler werk je je door het verhaal van Lord of the Rings heen, waarbij zowel de karakters als de omgeving in LEGO(-sfeer) zijn gegoten. Door de game heen moet de speler verschillende obstakels / puzzels trotseren waarbij hij de (unieke) eigenschappen van bepaalde karakters dient te gebruiken. Onderweg vindt hij verschillende schatten waaronder mithril-blokken (vergelijkbaar met de gouden blokken uit de andere LEGO-games). Met dit mithril kan de speler wapens en armor upgraden waardoor het karakter sterker wordt. Hiermee heeft TT games naar eigen zeggen een klein RPG-element toegevoegd. Daarnaast kan mithril het effect hebben dat een karakter een eigenschap krijgt die hij voorheen niet bezat, zoals bijvoorbeeld hoger kunnen springen bij het upgraden van zijn boots. Aangegeven werd dat deze upgrades nodig zijn om het spel uit te kunnen spelen. Naast dit RPG-element kan de speler een grote variëteit aan wapens en karakters vrijspelen. Zo kan de speler in de vrije modus in de huid van (waarschijnlijk) de meeste karakters in Lord of the Rings kruipen. Ook grafisch is de game zeer vergelijkbaar met de vorige delen. Een noemenswaardig element is de overgang tussen verschillende gebieden in het spel. Als je op de achtergrond een gebergte of een moeras ziet kun je daar ook daadwerkelijk naartoe lopen. De game is overigens zoveel mogelijk gebouwd zoals Tolkien dit in al zijn werken heeft beschreven. Al met al is de game dus opnieuw een beetje van hetzelfde, maar wat mij betreft blijft het concept wel leuk. Ik kan niet wachten deze game 100% uit te spelen. Het is alleen jammer dat ze de camera niet hebben verbeterd. Voor diegenen die LEGO Batman 2 in co-op modus hebben gespeeld zullen begrijpen wat ik bedoel. Tt games gaf aan op dezelfde voet verder te willen gaan. Hoewel het concept waarschijnlijk niet gaat veranderen ben ik benieuwd met welke titels TT in 2013 gaat komen!


  • Auteur: Erik Janssen | Genre: GamesCom 2012 | Release: 20-08-2012 | Uitgever: | Ontwikkelaar:
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx