Section 8 (beta)

thumbnail

Section 8 is de aankomende titel van TimeGate Studios. Van de week is de open bèta van Section 8 online gegaan voor de PC. Voor ons een mooie gelegenheid om deze veelbelovende titel eens uit te proberen. Section 8 hoort, volgens TimeGate, een strategische shooter te zijn waarbij teamplay een belangrijke rol speelt. Er zijn gamers die zitten te wachten op een goede squad-based shooter. Die gamers hoeven niet langer te wachten dan de releasedatum van Section 8.

In de open beta is één game mode beschikbaar en twee kaarten. De kaarten zijn goed opgebouwd met ruimte voor variatie van aanpak. Hoeveel game modi er in de uiteindelijke versie beschikbaar zullen zijn is nog onbekend. De game mode die gespeeld kan worden lijkt veel op ‘Conquest’ van de Battlefield serie. Je moet controlepunten overnemen en hiermee punten scoren. Beide teams, Arm of Orion en Section 8, beginnen met 1000 punten. Wie het eerst de 0 bereikt heeft verloren. De mode zelf is al veel gebruikt en lijkt generiek. Als je echt in het spel zit blijkt wat voor diepgang TimeGate in het spel heeft gestopt.

Die wil ik zijn !

Voordat je met het knallen begint heb je de keuze uit 6 verschillende klassen: Assault, Engineer, Infiltrator, Recon, Guardian en Artillery. Elke klasse heeft zijn eigen wapencombinatie, uitrusting en Passive Modules die je allemaal naar eigen wens kunt aanpassen. De soldaten verschillen per team, maar binnen dat team zien ze er hetzelfde uit. Dit geeft snel de indruk dat er geen verschil in de klassen zit. Het gewicht van het wapen dat je draagt heeft geen invloed op het mikken dus zullen de zwaardere klassen zich hiermee niet kunnen onderscheiden. Je kunt de klassen gelukkig aanpassen om echt te variëren.

Wapens en uitrusting

Section 8 biedt verschillende wapens voor verschillende situaties. In totaal zijn er 2 machinegeweren, een shotgun, een raketwerper, een pistool, een mes en granaten. De wapens kunnen worden verdeeld in twee klassementen: Ballistisch en elektronisch. Elektronische wapens kunnen je health zo naar beneden halen maar moeten eerst door je schild heen. Ballistische wapens kunnen gelijk je health omlaag halen zonder je schild aan te tasten, maar die zijn dan wat zwakker. Het lijkt of de ballistische wapens een sterkere dreun leveren dan de elektronische wapens. De balans is weldegelijk aanwezig. De soldaten beschikken ook over een speciale uitrusting die je zelf kunt instellen. Het kiezen van je wapens is simpel. Vergelijkbaar met Call Of Duty 4 heb je een ‘Custom’ klasse. Daarin heb je een overzicht van je soldaat en wat je waar moet doen. Een nadeel is wel dat je Custom klasse geen extra klasse is. Je kunt alleen een bestaande klasse bewerken. Het bewerken van je soldaat is simpel. Iedereen kan wapens kiezen door middel van simpel geklik maar het is aan de speler om zich aan de strijd aan te passen. Dat kan door middel van Passive Modules.

Passive modules

Naast wapens en speciale uitrusting beschikt een soldaat over Passive Modules. Als je genoeg experience in een RPG hebt verzameld kun je een hoger niveau bereiken. Meestal heb je daarbij de mogelijkheid om een paar van je gevechtspunten te verbeteren. Passive Modules geven het spel dit RPG element. Het verschil is dat deze modules van begin af aan beschikbaar zijn, en ingedeeld kunnen worden naar jouw wens. Wil je bijvoorbeeld een sterker schild? Dan kan je schild geüpgrade worden. Passive Modules zijn makkelijk te bewerken en ze zijn meteen effectief. Door deze modules voelen de soldaten anders aan. Het effect is zichtbaar. In de modules zit een balans. Je kunt er maximaal 10 gebruiken. Hoe die ingedeeld worden is geheel naar eigen wens.

Ik ben er klaar voor! Toch… ?

Nadat je een soldaat hebt gekozen via een simpel vanzelfsprekend menu kun je eindelijk spelen. Een team in Section 8 kan in deze beta uit maximaal 16 personen bestaan. Bij de meeste shooters moet je spawnen op vaste spawnpunten. Section 8 geeft je de mogelijkheid te spawnen (of droppen) waar je maar wilt. Dit is heel simpel. Samen met het klasse selectie scherm wordt een kaart gepresenteerd. Klik waar je wilt landen en maak je gordels vast. Je kunt je keuze altijd annuleren. Het droppen duurt 8 seconden. Dit is een strategisch element dat slim benut moet worden. Drop je in een gebied dat wordt bestuurd door de vijand, dan zijn je seconden vrij snel geteld. Drop je in een rode zone (vijandelijke anti-lucht geschut), dan zijn je seconden al geteld voordat je de grond aanraakt.

Om een ronde te winnen moet je ervoor zorgen dat je genoeg controlepunten overneemt zodat het vijandelijke team punten verliest. Controlepunten neem je over door te ze te hacken/ overnemen. Controlepunten zijn goed verdeeld over een kaart. Er is niet uitgegaan van voertuigen dus de afstand tussen twee controlepunten is maximaal 400 meter. Zijn je punten bijna op, dan kun je een Dynamic Combat Mission starten. Die start je via een menu dat opkomt als je F5 drukt. Het menu ziet er ingewikkeld uit. Het spel biedt geen hulp bij het begrijpen van het menu. Dit werkt lastig want om te begrijpen wat DMC’s zijn moet je er eerst een paar verloren of gewonnen hebben zonder dat je het belang ervan weet. Denk je het eindelijk begrepen te hebben en wil je zelf een DMC starten, kom je erachter dat DMC’s feats nodig hebben. Feats heb je snel verzameld, vaak zonder dat je het door hebt. Feats zijn kleine opdrachten tijdens het spel zoals: dood twee man met een sniper.

Als je een DCM hebt gestart wordt de vijand hiervan op de hoogte gesteld. Dit werkte verassend spannend en intimiderend. Er wordt een keuze gepresenteerd: wil je de DMC volbrengen of je richten op je hoofddoel? Samenwerking wordt hierdoor naar een nieuw niveau getakeld. Als je team een DMC heeft gestart dan moet een deel van je team zich daarmee bezig houden. Als je de DCM namelijk faalt, krijgt de oppositie punten. Communicatie is belangrijk. Het spel heeft zijn eigen voice chat mechanisme. Voice chat werd zelden gebruikt wat jammer is aangezien het spel communicatief georiënteerd is.

Money, money, money !

Section 8 kent een strategisch element. Voor het doden van vijanden en overnemen van controlepunten wordt je beloond met geld en experience. Experience is van belang voor het verkrijgen van een hogere rang. Experience heb je niet gauw verzameld. Daardoor kan je wel een tijdje op een bepaalde rang blijven. Geld is belangrijk voor de strijd. Je kunt namelijk tijdens een gevecht je geld uitgeven aan het spawnen van voertuigen, geschut en hulp posten. Je bepaalt zelf waar je iets wilt hebben. Vind je bijvoord het stationair geschut bij je basis niet voldoende, dan kan je er extra geschut bij kopen. Het leuke is dat het geschut echt werkt. Als het jou eenmaal in beeld heeft, blijft die schieten. Een basis binnenstormen werd hierdoor moeilijker. In de beta waren alleen turrets (stationair geschut), walkers (robot voertuig) en een supply unit (hulp post) beschikbaar.

De supply units zijn heel belangrijk voor de strijd. De speler moet ook heel goed opletten waar deze geplaatst worden. Niet alleen hervult de supply unit je kogel voorraad, maar je kunt ook van klasse veranderen bij een supply unit. Het klasse verandering scherm is hetzelfde als het spawn scherm maar dan zonder kaart. Veranderen van klasse is hierdoor simpel en overzichtelijk.

Generiek geluid

Section 8 wordt ondersteund door de Unreal Engine 3. Dat zie je ook. Planten en bomen zien er niet levendig uit. Dat is een kenmerk van de Unreal Engine 3. De soldaten zien er daarnaast niet al te best uit. De texturen willen niet altijd even mooi zijn en er was geen optie om anti-aliasing aan te zetten. Het spel is gespeeld op 1680×1050 met V-Sync aan. De rest wordt door je hardware geoptimaliseerd. Wel een voordeel is dat de texturen, eenmaal geladen, geladen blijven. De Unreal Engine 3 neemt meestal zijn tijd met het laden van texturen. Je zou denken dat met een groot slagveld het geluid ook tof zou moeten zijn. Helaas klonk de strijd van Section 8 niet zo spannend als het zou moeten klinken op een 5.1 surround set en een gaming headset. In een slagveld ben je meestaal omringd door gebeurtenissen maar niet door mooi geluid. De wapens klinken zo generiek als maar kan. Aan het geluidsaspect moet dus het nodige verbeterd worden.

Section 8 heeft qua gameplay een hoop te bieden. De gameplay aspecten zijn goed opgebouwd en er is veel te doen is het spel. Echter moet er nog veel gedaan worden aan beeld en geluid. Section 8 lijkt en klinkt niet als een shooter uit 2009. Aangezien gameplay een prioriteit heeft bij TimeGate is dit niet zo erg. Gelukkig heeft gameplay een prioriteit want de gameplay is uitstekend.


  • Auteur: Walid Atmar | Genre: FPS | Release: 20-08-2009 | Uitgever: SouthPeak Interactive | Ontwikkelaar: TimeGate Studios
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:
    + Team-play
    + Innovatief
    +
    - Grafisch minder
    - Geluidseffecten onder de maat
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx