Rogue Lords – Closed beta hands on

thumbnail

Sympathy for the Devil

Meestal wordt het beloond in een game om keuzes te maken waarbij je zogenaamd de “Goede” bent, je redt mensen in nood en verslaat de verschrikkelijke slechteriken die je op jouw pad tegenkomt. Het geeft jezelf meestal ook een goed gevoel als je het juiste hebt gedaan. Maar wat kan het fijn zijn om daar af en toe gewoon vanaf te stappen en precies doen wat níet hoort bij een goedaardige held. Met de nieuwe turn-based RPG Rogue Lords van de studios Leikir Studio en Cyanide Studio is dit precies wat de hele bedoeling is.

In Rogue Lords stap je in de schoenen van de Duivel, die vele jaren geleden is verslagen door Van Helsing en zijn Demonenjagers en nu zijn tijd afwacht in de Hel om wraak te nemen. Wanneer de Duivel sterk genoeg is om terug te keren merkt hij meteen dat er behoorlijk wat veranderd is. De Demonenjagers zijn sterker dan ooit en er is nu een cult genaamd Sanctua Lumen dat eigenlijk de baas is over de wereld. Het is dus tijd om weer wat macht terug te pakken met behulp trouwe volgelingen. In de gesloten beta die wij mochten spelen hadden we toegang tot de eerste twee levels van het spel. Het eerste level is eigenlijk een tutorial waar het hele spel wordt uitgelegd. Elke level wordt willekeurig gegenereerd aan het begin zodat opnieuw beginnen nooit hetzelfde is. Je begint een level ergens onderaan de kaart en het doel is om door verschillende routes ergens in het noorden uit te komen. Deze routes nemen je mee langs verschillende activiteiten en deze activiteiten geven je elk een andere beloning. Het is dus belangrijk om een goede keuze te maken welke beloning jij op dat moment nodig hebt. Wil je een nieuwe skill voor een volgeling of juist meer geld om speciale items te kopen?

Voordat je zo’n missie begint dien je dus drie volgelingen te kiezen waarmee je het level moet doorlopen. We kregen in de closed beta toegang tot wel hele bekende, namelijk Dracula, The Headless Horseman en Bloody Mary. Elke volgeling heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Dracula kan bijvoorbeeld snel levens terugkrijg door middel van bloed drinken en de Headless Horseman is goed in het sterker maken van zijn mede volgelingen en schade opvangen. Bloody Mary is wat meer gericht op het doen van zoveel mogelijk schade. De tegenstanders hebben in principe twee levensbalken, eentje letterlijk voor je levens en de andere is een spirituele balk. De verschillende aanvallen van jouw volgelingen doen schade aan één van die twee balken en een tegenstander is uitgeschakeld als één van deze twee op 0 komt te staan. Het hele gevechtssysteem is turn based wat betekent dat je slim te werk moet gaan en aanvallen zo efficiënt mogelijk moet combineren. De gevechten kunnen na het eerste level best pittig zijn, gelukkig ben je de Duivel en kan je soms de gevechten een heel klein handje helpen. Een klein handje is eigenlijk nogal een understatement want je kan simpelweg gewoon valsspelen. Dit kan natuurlijk niet onbeperkt maar het kan je wel net dat voordeel geven om een gevecht toch te winnen. Zo kan je bijvoorbeeld de levensbalk van een sterke vijand opeens naar 0 zetten waardoor deze meteen al dood neervalt. In totaal krijg je per beurt 5 Action Points en moet je dus strategisch bedenken hoe je deze in gaat zetten. Je krijgt van tevoren wel te zien hoeveel schade een tegenstander gaat doen bij een volgeling waar je dus op kan anticiperen in jouw beurt.

Zieltjes winnen

Door de levels heen verzamel je zielen die onderweg kan inleveren voor nieuwe skills of upgrades van oude skills. Heb je drie keer dezelfde skill gekocht dan zorgt dit ervoor dat deze gecombineerd worden tot één skill maar met betere statistieken. Dit hele skill en vechtsysteem zit bijzonder slim in elkaar maar kost wel behoorlijk wat moeite aan het begin om helemaal te snappen. Ondanks de tutorial word je bij Rogue Lords overladen met informatie en uitleg van systemen zodat je op het begin geen idee hebt hoe je nou zelf een gevecht moet aan gaan. Komt daar ook nog bij dat je gaandeweg speciale items kan kopen voor je volgelingen wat ook weer ervoor zorgt dat je nog meer keuzes moet maken. Door middel van trial & error leer je gaandeweg steeds beter hoe je het best bepaalde skills kan inzetten en blijkt dat het allemaal erg goed in elkaar zit.

En niet alleen het vechtsysteem maakt indruk, ook de graphics en voice-overs zijn van een bijzonder niveau. De getekende stijl geeft je het gevoel dat je in een comic book aan het spelen bent en de animaties tijdens de gevechten zijn ook erg fraai. Tijdens het lopen door de levels heen kom je kleine dorpjes tegen en past het allemaal perfect bij het duistere plaatje van Rogue Lords. Het geluid en voice-overs zijn een genot om naar te luisteren, als je de Duivel hoort praten staan de haren bijna recht overeind op je arm. Helaas is het nog niet allemaal zo fantastisch in deze beta. Bij de eerste paar pogingen liep ik tegen bugs aan waardoor ik niet verder kon in het level en daarna bleef de minimap voor de Exit knop zitten bij een menu waardoor ik niet meer terug naar het spel kon en dus weer opnieuw moest beginnen. Dan helpt het wel dat de levels elke keer verschillen van elkaar maar het is toch vrij irritant. Gelukkig hebben we te maken met nog een vroege versie van het spel en kunnen dit soort dingen uiteindelijk uit het spel gehaald worden.

Hoewel er nog genoeg werk aan de winkel is voor de ontwikkelaars wordt al wel duidelijk dat Rogue Lords een zeer interessante game gaat worden. Het vechtsysteem zit uitstekend in elkaar (ook al is het erg lastig om helemaal te begrijpen op het begin) en de graphics en audio vullen dit plaatje perfect aan. Ik ben zeer benieuwd met welke volgelingen Rogue Lords straks allemaal aankomt in de volledige release en kan niet wachten om weer wat gevechten te winnen door een helpende hand van de Duivel.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: Turnbased RPG | Release: 08-06-2021 | Uitgever: Nacon | Ontwikkelaar: Leikir Studio, Cyanide Studio
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx