Rise of Nightmares

thumbnail

De Kinect is en blijft een interessant stukje technologie, zelfs de grootste tegenhangers geven aan dat het potentie heeft om iets interessants toe te voegen aan de game wereld. Het is daarom zo jammer dat er zo weinig games tussen zitten die ook daadwerkelijk je tijd en geld waard zijn. Ook de enorme hoeveelheid games voor de casual gamer, zorgt ervoor dat de meer serieuze gamer weinig te zoeken heeft bij dit stukje technologie. Daarom juichen we ook elke volwaardige en meer volwassen game toe en Sega luistert met Rise of Nightmares naar deze vraag. Een horror avonturen game die volledig draait om de dreiging van zombies en het verhaal van een getrouwd stel dat in de problemen komt. Kan Kinect de ervaring frustratievrij afleveren?

Een gestoorde wetenschapper

Het verhaal bevat elke cliché die er maar te vinden is in het horror en zombie genre. Een getrouwd stel is op reis in Oost-Europa en hun trein ontspoort, waardoor ze terecht komen in een vervloekt bos. Jij staat in de schoenen van de echtgenoot Josh, die op zoek zal moeten gaan naar zijn vrouw, omdat ze vastgehouden wordt door een gestoorde wetenschapper. Natuurlijk is het kasteel waar jij doorheen moet rennen overstroomd door zombies en zul jij je door deze levende doden heen moeten hakken. Ondanks dat het verhaal niet super origineel is, hadden ze er veel meer uit kunnen halen. Er zijn diverse games die een spannende ervaring geven zoals Resident Evil en Alone in the Dark. Maar Rise of Nightmares richt zich te veel op het gevecht gedeelte van de game, waarmee we eigenlijk een heel ondiep verhaal voorgeschoteld krijgen, zonder dat het echt spannend wordt of dat je stijf uit je sokken springt door een schrikmoment. De game ziet er goed uit, maar er had veel meer gespeeld kunnen worden met donker en licht en het gebruik van geluid. Het is in ieder geval een volwassen game geworden, er wordt regelmatig gevloekt en het bloed vliegt met liters over het scherm. Maar dit maakt de game helaas niet eng genoeg.

Is de gameplay leuk? Werkt de Kinect? Dat is de grote vraag bij deze game, maar de vraag is niet zo simpel te beantwoorden. Toen wij voor het eerste de game voorbij zagen komen, dachten we dat de game op rails zou zijn, maar dit is niet het geval. Je hebt zelf de mogelijkheid om te gaan en staan waar je wilt. Dit gebeurt door je schouders te draaien naar links of rechts om te draaien en een stap naar voren te zetten of naar achteren om te lopen naar de desgewenst richting. Het idee is goed, maar in de praktijk werkt de game toch niet zo lekker, vooral als er meer om je heen gebeurt. Het gebeurt dan nog wel eens dat de game het niet kan bijhouden wat jij wilt doen. De gebaren die jij moet uitvoeren met je armen en handen werkt gelukkig beter. Je vindt gedurende de game diverse wapens, zoals messen, tangen en knuppels, die je allemaal op verschillende manieren moet aansturen. Er zit nog wel enige vertraging in, maar het zorgt er wel voor dat je meer de game ingezogen wordt. De interactie met de omgeving daarentegen is heel erg omslachtig. Er verschijnt een icoon dat jij iets kunt doen met het desbetreffende object. Dan moet jij met je hand het eerst selecteren en daarna kan jij pas het goede gebaar maken om bijvoorbeeld een deur te openen. En dit zou toch echt zonder het selecteren moeten gebeuren.

Zombies en leuke elementen

Er wordt een hoop geprobeerd en er zitten zeker ook een paar leuke elementen in deze game. Zo bevat de game diverse zombies en hebben ze elk hun eigen manier van aanvallen. Eén van de zombies maakt geluid en jij moet dan jouw oren bedekken om je te verdedigen. Ook zijn er zombies die jij niet wilt verstoren en jij zult dan stil moeten gaan staan. Er hadden wel veel meer verschillende zombies op deze manier in kunnen zitten om de game wat meer diversiteit mee te geven. De eindbaas gevechten zijn leuker dan de gewone gevechten met de zombies, omdat je moet bukken, springen, opzij moet springen etc. Het zwemmen, het afkloppen van insecten, schakelaars omzetten, wielen draaien, het kan allemaal. Waarmee er heel veel gebaren in deze game zitten, die het toch wel een interessant ervaring maken en je ook het gevoel van vrijheid geeft. De vrijheid bij lopen in deze game is bewonderenswaardig, maar de game was waarschijnlijk leuker geweest als jij niet had moeten stoeien met dit onderdeel. De game bevat gangpaden met vallen die jij moet ontwijken en dit is met de huidige besturing frustrerend moeilijk.

Rise of Nightmares is hiermee een erg goede poging om het oudere publiek warm te maken voor de Kinect, maar er had toch wat meer gekeken moeten worden enkele elementen van de game. Zo is het lopen in deze game net niet goed genoeg. Ook moet je soms teveel handelingen uitvoeren om simpele dingen voor elkaar te krijgen. Maar de game bevat toch wel enkele elementen die origineel en interessant zijn. Ontwikkelaars hebben nog veel moeite om binnen de beperkingen een goed werkende en leuke game neer te zetten en dat is toch wel balen. En Rise of Nightmares is hierop geen uitzondering.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Horror | Release: 15-09-2011 | Uitgever: Sega | Ontwikkelaar: Sega
    Graphics: 7.0 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 6.0 | Besturing: 4.0 | Replay: 5.0
    5.5
    + Proberen leuke dingen te doen
    + Eerste volwassen Kinect game
    + Eindbaas gevechten
    - Besturing werkt niet mee
    - Diversiteit zombies
    - Is niet eng genoeg

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx