Rise & Fall: Civilizations at War

thumbnail

Superheld spelen

Heb je altijd al in de schoenen willen staan van Alexander de Grote of zou je het liefst met de kracht van Achilles je vijanden om zeep helpen? Dan belooft Midway dat Rise & Fall: Civilizations at War de juiste game voor jou is. In deze review zullen we dieper ingaan op deze vooraf veelbelovende RTS.

Het schip in??

Het speerpunt van Rise & Fall is de zogenaamde ‘Hero Mode, waarin je acht verschillende helden, waaronder Alexander de Grote en Julius Caesar, hun machtige legers kunt laten aanvoeren, terwijl je ze in third person kunt besturen Het is aan jou om te beslissen wanneer je met een druk op de knop toeslaat en de kansen doet keren. Val je de vijand frontaal aan of laat je je held de verdedigende troepen leiden? De Hero modus is een erg vet uitgewerkt superwapen, met enkele slagen roei je een heel vijandig bataljon uit, iets wat nogal eens van pas kan komen.

Een ander deel van de game bestaat uit zeeslagen. De schepen zijn op de juiste schaal gemaakt, wat wil zeggen dat je het dek een zeilschip ook echt kunt bemannen met je troepen en daarmee ook echt de vijand aan kunt vallen. De belofte dat alle eenheden in de juiste verhoudingen voor zouden komen is inderdaad waargemaakt, maar op het gebied van de snelheid – met name bij de schepen – mis ik nogal wat realisme. De boten moeten het hebben van 1 tot 3 rijen roeiers, maar alsnog zijn ze niet vooruit te branden. En het vreemde is: het zeil hangt opgerold aan de mast. Best vreemd toch?? Verder had men er in de oudheid nogal een houtje van om hun schepen te gebruiken als stormram. Ook in deze game heeft men daaraan gedacht. Door een drummer op een schip te plaatsen roeien de slaven in het juiste ritme. Maar er zitten nogal wat haken en ogen aan voordat je een schip naar de kelder kunt jagen. Zo moet je schip op de juiste afstand van het doelwit én in de juiste hoek (zo’n 90 graden) liggen. En dáár zit het grote probleem waardoor je niet zomaar elk schip kunt torpederen. Het duurt namelijk behoorlijk lang voordat je je schip zó hebt neergelegd dat je snelheid kunt gaan maken om te rammen. De schepen manouvreren niet echt soepel om snel tot enig resultaat te komen, wat wel eens tot frustratie heeft geleid…

Verder vind ik toch dat Civilizations at War veel onderdelen bevat waarvan er inmiddels 13 in een dozijn zijn. Het standaardprincipe van speer verslaat paard, boog verslaat speer, zwaard verslaat boog kennen we onderhand al van elke zichzelf respecterende strategiegame. Resourcemanagment gaat in deze game ook gewoon zoals het altijd gaat, simpelweg met wat arbeiders, goud en bomen. Dit heeft als voordeel dat spelers de game snel onder de knie hebben, maar als nadeel dat veel mensen dit al té vaak hebben gezien en het daardoor snel zat worden.

Al met al is de gameplay van Rise & Fall op sommige punten best leuk, maar soms ook niet goed genoeg uitgewerkt. De Hero Mode en de zeegevechten zijn een welkome afwisseling op de verder vrij standaard gameplay…

Spreek!!

Grafisch zit Rise & Fall redelijk goed in elkaar. De aanwezige gebouwen zijn allemaal wat low-polygon, waardoor ze vrij hoekig overkomen. De eenheden en de ongevingen zien er wel iets beter uit, ook in third-person. Natuurlijk is de game geen volledige actiegame, maar voor de Hero Mode, een leuke gimmick, is het grafisch vermogen. Het uiterlijk van de bedieningsmenu’s vond ik er zelf op de een of andere manier niet helemaal lekker uitzien, het ziet er allemaal wat eentonig uit. Jammer genoeg kwam het nogal eens voor dat units ín solide voorwerpen stonden. Deze game komt er nog redelijk vanaf, maar het is allemaal niet super…

Het eerste wat me direct aan het geluid van Rise & Fall opviel was het ontbreken van gesproken instructies bij de tutorials. Deze worden doorlopen met behulp van tekstberichten, terwijl naar mijn mening gesproken instructies toch stukken leuker zijn. Het is geen wereldramp, maar toch een klein minpuntje voor de makers.

En toen??

Rise & Fall: Civilizations at War beloofde een RTS met een leuke twist te worden. Op de punten die voor de vernieuwing moesten zorgen is dit goed gelukt, de Hero Mode viel bij mij in elk geval goed in de smaak. Zeeslagen zijn ook best leuk geworden, alleen de schepen waren enorm traag, wat een echt leuk zeegevecht in de weg staat. Het overgrote deel van de gameplay heeft elke gemiddelde speler van RTS-games al meerdere keren gezien in andere games. En het speelde naar mijn mening niet helemaal lekker, de prikkel om die-hard door te gaan wilde maar niet komen. Grafisch is deze game best aardig, maar het zijn geen topgraphics. Al met al is Rise & Fall: Civilizations at War best een aardige game, maar het kon stukken beter…


  • Auteur: Vincent Baas | Genre: RTS | Release: 23-06-2006 | Uitgever: Midway | Ontwikkelaar: Midway San Diego
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 6.5 | Replay: 6.0
    6.8

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx