Leven na de dood
Als je ergens diep in het bos staat, zonder licht of geluid om je heen, en je doet je uiterste best om je focus niet te verliezen, dan hoor je nog steeds de woede aanvallen van de spelers die in 2021 Returnal tevergeefs probeerde uit te spelen. Geruchten van een PC port waren er al maanden, maar nu bijna twee jaar later is die port eindelijk werkelijkheid geworden. Het is de nieuwste telg in een nieuwe strategie van Sony om de games van hun eigen studio’s naar het PC-platform te brengen. Dat ging niet altijd zonder slag-of-stoot. Het grootste deel van die games waren daarentegen prima gerealiseerd. Returnal mag zich daar aan toevoegen. Al heb ik voor de mensen met louter een Steam deck niet direct goed nieuws.
Op de deck draait de game momenteel simpelweg niet of nauwelijks. Returnal is een game die floreert bij een hoge framerate en dat trekt dat arme apparaatje niet. Zelfs met alles op minimaal haal je maar zelden meer dan 40 fps en dat is voor een game als deze niet genoeg. De enige optie is om de framerate op 30 vast te zetten en er genoegen mee nemen om het daarbij te laten. Het is te hopen dat er nog een aantal stabiliteitspatches komen om het beter te laten draaien, want Returnal is een game die prima past bij de deck.
Degenen die Returnal al op de PS5 hebben gespeeld weten dat de game in 2021 zich kon meten met de mooiste games van dat jaar. De verscheidene uitgestrekte biomes met vijandige buitenaardse flora en fauna zagen er fantastisch uit en de vele felle aanvallen toverden prachtige lichtshows op je scherm. Het was dus ook even schrikken toen de systeemeisen bekend waren. 32 gig geheugen? Dat heeft nog nooit iemand nodig gehad voor een game. Ergens was er wel een logische verklaring, want Returnal is een game met een gigantisch hoog tempo. Denk Metroid Prime met een flinke dosis aan testosteron. Doodgaan? Twee seconden later ben je weer aan het schieten.
Het was voor mij dan ook even slikken toen de game direct zei dat mijn hardware niet werd ondersteund. Ik heb niet de nieuwste grafische kaart of processor. Technisch gezien was alleen de hoeveelheid geheugen van mijn game laptopje voldoende. Al is die eis alweer terug geschroefd naar 16 gig (zelf heb ik 32 gig). Verder zit er een 2060 mobile en een i5-10300H in deze luidruchtige plat geslagen PC.
Frames die vliegen
Ik negeer de melding domweg, ram de instellingen op hoog, resolutie op 1080p, zet DLSS op kwaliteit en ik verwacht het ergste. Het resultaat? Een stabiele 70. Oké, dan maar naar 1440p. Een stabiele 50. Wat naar mijn mening iets te weinig is. Veel meer was met mijn configuratie natuurlijk niet te verwachten. Wat ik hier mee probeer te zeggen is dat de game al zeer goed geoptimaliseerd is voor de PC. Uiteraard ondersteund de game nu ook alle nieuwe technieken zoals ray tracing, DLSS en een (niet dynamische) 4K resolutie waardoor de game er nog mooier uitziet. Mocht je een systeem hebben dat al dat geweld aan kan. Wat performance betreft kunnen we dus alleen maar tevreden zijn.
Er is één heel klein minpuntje in dit hele verhaal, microstutters. Deze komen sporadisch voor en lijken niet direct een bepaalde oorsprong te hebben. Ze verpesten de pret niet volledig, aangezien in mijn geval de framerate heel kort richting de 40 gaat. Het blijft dus speelbaar. Het is wel te hopen dat hier nog iets aan gedaan kan worden.
Verder is Returnal op de PC dezelfde fantastische game als de huidige versie op de PS5. Als je bekend bent met de titel dan weet je dat Housemarque al het één en ander heeft gedaan om de game toegankelijker te maken. Dat is gedaan door onder andere de mogelijkheid te bieden om je run op te slaan, zodat je later verder kan gaan. Een aantal drops zijn flink verhoogd waardoor je veel sneller een langere levensbalk krijgt. Mocht het echt niet lukken dan kan je nu ook in coöp spelen. De endless mode genaamd Tower of Sisyphus mag natuurlijk niet vergeten worden. Dat is de ideale modus voor masochisten waarbij je een eindeloze toren zo ver mogelijk probeert te beklimmen. Natuurlijk is iedere vloer nog lastiger dan de vorige.
Die extra toegankelijkheid maakt de game overigens nog geen plezierig ritje. Returnal is nog steeds onwijs moeilijk en vraagt veel van je reactievermogen. De eerste biome is tamelijk eenvoudig met duidelijke posities voor de vijanden en eenvoudige aanvalspatronen. Dan komen de volgende biomes waar de game een dikke middelvinger geeft. Het tempo gaat veel hoger, patronen worden veel complexer, meer vijanden en veel meer “oh shit” momenten. Voor een veel uitgebreidere omschrijving refereer ik graaf naar de review van de PS5-versie. Die hier te vinden is.
Returnal is op de PC net zo een goede game als op de PS5 en op bepaalde vlakken zelfs beter. Voor fans van third person shooters die van een flinke uitdaging houden is het een blinde koop. Al helemaal als je een systeem hebt die de game stabiel op 120 frames kan afspelen. Dat maakt de game namelijk alleen maar beter. Verwacht alleen niet dat de game nu speelbaar is voor de “casual” gamer. Alle toevoegingen helpen mee, maar de gameplay is nog steeds meedogenloos. Al-om-al is dit een geslaagde port waar Sony wederom trots op kan zijn.