REMEDIUM: Sentinels

thumbnail

Serious Sam, maar dan anders

Na een intensieve beta en release voor de PC is het tijd voor de PlayStation 4 wat betreft de game REMEDIUM: Sentinels. Natuurlijk ook speelbaar op de PlayStation 5 gingen wij aan de slag met deze fel bekritiseerde, maar ook positief gestemde roguelite shooter, waarin chaos de boventoon voert.

Soms kan een game simpel zijn. Dat is REMEDIUM: Sentinels zeker, maar uitdagend des te meer. Het enige wat je in deze game namelijk doet is lopen en het kiezen van vele upgrades gedurende het spel. Je positioneert jezelf in een map, variërend van een kerkhof tot in de sneeuw, waarbij waves aan vijanden op je af gestormd komen om je te slayen. Jij bent echter een robot die zich probeert te weren en moet simpelweg met de analoge stick iedereen zien te ontwijken. Echter moet je de loot van de overleden tegenstanders ook zien te pakken, terwijl er constant een menigte aan opponenten op je af gestormd komt. Qua besturing hoef je eigenlijk dus niets te doen dan bewegen, want het schieten gebeurt vanzelf. Door loot te pakken ga je levelen en bij elke level-up krijg je de keuze uit 3 upgrades. Deze upgrades kunnen ook weer levelen. Voorbeelden zijn een machine gun-toevoeging, auto-health-recovery, Heavy Rain, een bei die om je heen zwermt en helpt met het vernietigen van tegenstanders, mijnen die je kunt leggen en boosts voor het lopen en het doen van extra damage. Je krijgt steeds meer variatie in de upgrades die je kunt kiezen en het is dan ook het maken van de juiste keuzes die bij jou passen op dat moment en bij het level passen.

Meer dan dat is het eigenlijk niet. Je speelt 6 levels, waarin je bosses tegen komt, meteorieten uit de lucht vallen die je moet ontwijken en waarbij je simpelweg net een wat andere setting tegenkomt van de omgeving. De maps doen ‘n beetje lijken op Diablo, al is de grafische kwaliteit een stuk minder. Het zijn een soort van dungeons waarin je rondloopt, waarbij de bewegingsvrijheid groot is, maar ook beperkt tegelijkertijd. Hordes aan vijanden proberen je namelijk via diverse fronten in te sluiten, maar toch zul je de AI al snel door hebben en veelal jezelf kunnen manoeuvreren. Meer is het eigenlijk niet! Dat maakt dat de gameplay na enkele uurtjes vrij eenzijdig aanvoelt, en dat is ie ook. Echter bieden de upgrades die je naast de in-game upgrades hebt een uitweg. Je kunt namelijk je max health upgraden door scrap in te leveren (de scrap pak je net als loot onderweg op van dode vijanden). De extra projectile die je kunt aanschaffen is daarbij de meest toevoegende en misschien wel overskilled upgrade die je kunt pakken. Met de upgrades kom je steeds een stukje verder, waardoor de uitdaging toch aanwezig zal blijven, en dat is nu precies de kwaliteit van de game. Meest onderschat zal de snelheid ongetwijfeld zijn, maar wanneer je een Sentinel pakt met een hoge snelheid en weinig health, zul je al snel zien dat het ideaal is om manoeuvres snel uit te voeren en snel even die extra boosts op te pakken en vijanden te slim af te zijn. Op zich is de balans van de game wel redelijk prima te noemen, daar waar de progressie niet te snel gaat, maar ook zeker niet te langzaam. Je speelt een nieuw level uit door het 15 minuten vol te houden en niet dood te gaan, en dat is een mooie lengte, waardoor een sessie niet te langdradig wordt.

In-game kom je nog pakketjes tegen waarmee je health kunt regeneraten, je kunt in- en uitzoomen met de andere analoge stick en je zult nog bosses tegenkomen die je moet zien te ontwijken, maar ook moet zien te raken met je kanonnen. Echter zul je na ‘n uur of 3 wel al bij level 5 arriveren, waarbij de levels totaal van elkaar verschillen in balans. Zo deed ik ontzettend lang over het Church-level, terwijl ik na 1 keer de Frozen Pass spelen al direct het level kon voltooien. Die eindbaas sloeg dan ook helemaal nergens op. Verder kun je elk level spelen in een ‘Endless’ mode, een extra moeilijke modus waarin je meer loot krijgt en sneller levelt, maar ook grotere waves op je af zult krijgen, en ik kan je vertellen; Die zijn extreem. Elke loop die je speelt moet je het zo lang mogelijk uit zien te houden en afhankelijk van de missie zul je een level na verloop van tijd wel uitspelen. Dit kan met verschillende Golems die je ook weer vrijspeelt en kunt upgraden. Eigenschappen zijn de snelheid, armor en de cooling-down snelheid van de wapens. Allemaal leuk en aardig, klinkt op zich interessant, maar helaas begon ik mij wel aardig te vervelen na ‘n uur of 5, gezien de toch constant dezelfde gameplay-mechaniek.

Daarbij zul je zien dat het spel kwalitatief ook verre van oogstrelend is. Het level-design is grauw en weinig inspirerend. Daarnaast ogen de textures van een erg lage kwaliteit. De Golem-selectie bijvoorbeeld ziet er uit als van een game uit de jaren 90 en ook in-game ziet alles er wazig en ouderwets uit. Hetzelfde geldt voor de audio. De soundtrack is nog wel aardig, maar de constant repeterende geluiden van de wapens beginnen je op een gegeven moment de strot uit te komen en variëren 0,0. De klauw die elke 2 seconden om je heen grijpt is irritant en ook de rocket launcher (Heavy Rain) laat zich elke zoveel seconden weer horen, waardoor ik op een gegeven moment de audio op zacht begon te zetten.

Verslavend, maar toch ook totaal niet

Al met al kon ik me wel vermaken met deze game. De eerste uurtjes zijn best wel verslavend zelfs en je wil eigenlijk constant proberen je vorige ronde weer te verbeteren. Het verzamelen van in-game scrap gaat te langzaam en je wordt pas echt beloond wanneer je een level weet te voltooien. Als je op een gegeven moment dus vast zit, blijf je nogal een tijdje hangen in hetzelfde bootje, waardoor je op een gegeven moment licht de motivatie begint te verliezen. Echter is de uitdaging is niet dermate groot dat het demotiverend wordt en je niet verder komt. Daarnaast heb je na ‘n uur of 5 wel de gameplay-mechaniek gezien, hoe simplistisch die ook mogen zijn. Het is dan ook al een wonder dat men je voor zo’n lange tijd bezig weet te houden met simpelweg maar één knop qua basisbesturing. Met in totaal een kleine 10 uurtjes aan gameplay, al was ik na 5 uurtjes al bij het laatste level ‘Swamp’, is REMEDIUM: Sentinels dan ook zeker de moeite waard, mits de gameplay je ‘n beetje aanspreekt. Of je dan ook die 10 uurtjes erin wilt steken om ook alle upgrades vrij te spelen, is aan jou. Persoonlijk hield ik het op dat moment al aardig voor gezien.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Roguelite shooter | Release: 18-07-2023 | Uitgever: ESDigital Games | Ontwikkelaar: Sobaka Studio
    Graphics: 4.0 | Geluid: 5.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 7.0
    6.5
    + Ontzettend simpele besturing
    + Uitdagend maar toch goed te doen
    + Geeft voldoening
    - Audio is constant hetzelfde
    - Gameplay is constant hetzelfde
    - Graphics zijn zeer matig

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx