De leider in het racing segment is terug!
Codemasters is en blijft voorlopig wel de koning op het schaakbord van racing games. Na de introductie van voorlopig de laatste Colin McRae game in de vorm van DIRT vergaat het de uitgever alleen maar beter. De rechten van de Formule 1 werden binnengehaald en ook de komst van Race Driver: GRID werd met veel enthousiasme opgewacht. Echter slaat Codemasters een wat andere weg in met deze game.
Race Driver: GRID pakt in principe geen verhaal op maar maakt het mogelijk voor de speler om in zoveel mogelijk verschillende klasses te gaan spelen. Je kunt namelijk op zowel straatrace circuits gaan rijden als op wereldwijd bekende circuits als Spa, de Nürburgring, Le Mans, Detroit en Tokyo. Er zijn in principe 3 werelddelen waarin je jezelf kunt manifesteren, te weten de US, Europa en Japan. Elk continent bevat verschillende tracks welke weer nieuwe events met zich meebrengen. Door deze events te winnen kun je het nodige geld verdienen en dus steeds weer je eigen bolide modificeren en sponsoren aantrekken. Je begint in principe klein met een beginnerslicentie en krijgt door het rijden van kwalificatieraces (challenges) een steeds hogere rank toegedeeld en daarmee dus ook hogere licenties. Hiermee kun je vervolgens meedoen aan steeds meer race events om uiteindelijk de wereldlicentie in de wacht te slepen, waarmee je op het hoogste niveau kunt meedoen om de prijzen. In het begin zal het nog niet zo belangrijk zijn maar later zul je ook met je commerciële aspecten rekening moeten houden. Sponsoren op je bolide plaatsen hoort hier onder andere bij. Wagens kunnen ook aangeschaft worden, zowel nieuw, als via eBay Motors. Uiteraard ligt het aan jezelf wat je exact wilt. Elk seizoen krijg je de kans om mee te doen aan de 24 uur van Le Mans, wie kent het niet… De wagens worden in dit event verdeeld in 4 klasses. Uiteraard is deze race het hoogst haalbare in de game en het meest uitdagende voor de speler.
Natuurlijk heb je in de game nog allerlei andere race disciplines, waaronder de Grip races, waaronder de GT, Open Wheel, Touring Cars en de Pro Muscle vallen. Hier race je tegen maximaal 20 bolides. Ook het driften is een belangrijk aspect, zoals we al verwacht hadden. Scoor zoveel mogelijk, en zo lang mogelijke drifts om je tegenstanders te imponeren in de kwart, halve en uiteindelijke finale om met de eer te strijken. De downhilll drift, freestyle drift en Touge game modi zijn daarnaast weer extra toevoegingen die het spel nog uitdagender en afwisselender maken. Tot slot heb je ook nog de Endurace, langere races zoals Le Mans en de Demolition Derby, waarbij het de bedoeling is om te overleven en als eerste over de finish te komen. Leuk dus voor de liefhebbers van Burnout en FlatOut.
Gameplay gaat dieper dan ooit
Race Driver: GRID is niet voor de simpele zielen die Need for Speed al met moeite kunnen uitspelen. Je moet namelijk aardig wat skills hebben wil je op het hogere niveau kunnen meedingen in dit spel. Echter krijg je in het spel enige hulp door het gebruik van de flashback optie, al ben ik hier zelf niet echt kapot van. Hiermee is het mogelijk om de tijd een stukje terug te draaien na bijvoorbeeld een crash, waardoor een fatale fout niet direct grote gevolgen met zich mee zal brengen. Met het vierkantje kun je de race dus na een crash hervatten vanaf het punt waarbij je nog niet gecrasht bent. Als je de Pro-mode verder nog niet aandurft, maar ook niet vals wilt spelen door het gebruik van de flashbacks, dan kun je de race ten alle tijden nog herstarten om het nog eens te proberen en het zweet opnieuw te laten uitbreken.
Als je offline nog niet genoeg plezier kunt beleven en aan die tientallen uren aan gameplay te weinig hebt kun je altijd nog online de strijd aan gaan in ranked en non-ranked races. Je kunt gaan voor een quick race, waarbij je simpelweg snel aan een willekeurige game deelneemt, of je kunt een eigen sessie ontwikkelen waarbij jij het event bepaalt. Met in totaal 12 spelers kun je aan een specifiek gedefinieerde game in het overzicht aan servers deelnemen aan online races om zo je skills te vergelijken met andere spelers. Op zich moet ik zeggen dat de meeste wel aardig aan elkaar gewaagd zijn, wat het dus lekker spannend kan maken. Het online puntensysteem, de tijden die telkens weer online gezet worden, het experience systeem en de leaderboards maken het allemaal weer net wat completer dan je gewend bent. Van lag was overigens totaal geen sprake, al is de framerate heel soms wel iets lager dan in de singleplayer.
De mensen die de Colin McRae games inmiddels al door en door kennen zullen ongetwijfeld aanvoelen dat Race Driver: GRID grotendeels vergelijkbaar is wat betreft gameplay. Het is dan ook overdreven glijwerk wat de klok slaat en het geeft dan ook het gevoel dat je je begeeft op droog zand. Echter geeft dit wel een extra dimensie aan de game, want zeg nu zelf, het geeft altijd weer een extra bevredigend gevoel als je de bocht door glijdt, om vervolgens weer de grip te vinden door in de bocht weer snel op het gas te stampen toch? De liefhebbers van games waarbij simpelweg strak gereden moet worden zoals in F1 en deels ook Need for Speed zullen er iets meer moeite mee hebben om vaak de grip in de glijbochten te kunnen vinden. De moeilijkheidsgraden zullen in het begin nog ervaren worden als relatief moeilijk. Aangezien ook de basic graad misschien al moeilijk doet ogen zullen de meeste hier als beginner nog wel aardig door kunnen komen gezien de altijd wel haalbare challenges. Wat het spel echter moeilijk maakt (afgezien van het gebruik van de flashback optie) is het feit dat de tegenstanders vaak uitermate dicht bij elkaar blijven rijden, en dus niet snel achterop raken ten opzichte van elkaar. Maak je dus grote fouten, dan kost je dit al gauw de nodige posities. Wel gedraagt de A.I. zich relatief sociaal, waardoor je zonder moeite je bolide na een crash voor de rest kunt parkeren, waarna iedereen netjes voor je afremt om weer op gang te komen. Ben je inmiddels volgroeid tot een echte ervare coureur, dan kun je ook eens proberen de laatste 2 moeilijkheidsgraden uit te proberen en de traction control opties uit te zetten om wat meer zelf de controle over je bolide te kunnen krijgen. Dan weet je ook weer hoe die Formule 1 coureurs van tegenwoordig zich voelen…
Even ’n tikke uitdelen
Het schademodel in de game zorgt ervoor dat het soms zelfs aantrekkelijk wordt om eens flink andere mensen tegen de zijkanten aan te drukken of om wat chaos in de races te kunnen scheppen. Veelal kun je wel wat flinke crashes overleven, maar als je te vaak van je slechte kant laat zien zul je merken dat je bolide soms wat tegen zal sturen, wat weer extra moeilijkheden met zich meebrengt. Af en toe een tikkie weggeven is dus wel aan te raden, maar ga er niet ala Need for Speed vol doorheen om vervolgens zonder ook maar één krasje door te rijden, want dat zit er hier niet in. Bumpers, vleugels en andere materialen vliegen door de rondte als je niet voorzichtig genoeg bent, wat weer voor de nodige rommel op de baan kan zorgen, maar wat wel weer kan zorgen voor andere uitvallers.
Beetje statisch
Dat de racing games van Codemasters er altijd al hoogstaand uit hebben gezien is wel duidelijk maar de EGO-engine laat ditmaal zien dat men weer een flinke stap vooruit is gegaan ten opzichte van DIRT. Het spel heeft flink wat meer HDR-effecten met zich meegenomen en de omgevingen zien er werkelijk verbluffend uit. De bolides zijn verder ook hoogstaand en het asfalt zou bijna echt op je TV gelegd kunnen zijn zo realistisch. Soms laten de wat diepere effecten (kijkende in de verte) wat te wensen over en zijn de omgevingen nogal statisch, maar dat weerhoudt me er niet van om het spel grafisch te complimenteren. De radar had, om nog één enkel puntje aan te halen, wat mij betreft nog wel iets meer uitgezoomd mogen worden aangezien je hierdoor vaak alles iets te laat kunt inschatten. De GUI is daarnaast deels gebaseerd op die van GRID (vooral de laadschermen, waarbij weer de nodige statistieken van jezelf naar voren komen) en ook de ingame HUD ziet er goed uit, met een schade indicator, rivaalindicator en schitterende snelheidsmeter. De verschillende camera posities in een race (camera op de helm, bumper, motorkap of juist de wat makkelijker makende views, veraf en dichtbij achter de bolide) maken het dat iedereen ongetwijfeld zijn of haar ideale standpunt neer kan zetten tijdens het racen.
De ingame racegeluiden mogen verder ook als zeer positief ervaren worden. Soms klinken bepaalde bolides een klein beetje flets maar de sfeer is er in principe altijd en de omgevingsgeluiden zijn erg gedetailleerd. Als je de vangrail inknalt bijvoorbeeld zal publiek hierop reageren met allerlei ‘oeh’ geluiden waardoor alles weer een klein beetje extra impact krijgt. Ook de soundtrack in de menu’s klinkt erg goed en bijpassend.
GRID is ongetwijfeld een pareltje voor de race fans die houden van Need for Speed maar kwalitatief een betere, en afwisselendere game eisen. Het is perfecter uitgewerkt qua gameplay, het voelt een stuk beter aan en het constant rijden in diverse voertuigen op verschillende banen (zelfs Formule 3 wordt ondersteund) maakt het steeds weer een nieuw avontuur voor de speler. De vele banen, de online mogelijkheden en de career mode maken het een schitterende beleving waar je jezelf ingooit. Het spel mag dan geen interessante storyline met zich meebrengen, maar in feite is dat ook helemaal niet nodig en wordt alles gewoon simpel en professioneel onderhouden. Voor de racefanaten die nog veel in de weer zijn met de wat oudere games als Formule One en Carbon op de PS3 zal het glijden door de bochten ongetwijfeld nog een beetje wennen zijn aangezien grip voor hen vooral een gewenning is, maar heb je het eenmaal door, dan zul je ongetwijfeld ervaren dat dit spel qua gameplay verder gaat dan elke andere racegame tot dusver.