Primal Survivors

thumbnail

Zelfde genre, nieuw jasje?

De laatste tijd worden we dood gegooid met games waarin je simpelweg waves aan vijanden dient neer te knallen en het toverwoord ‘overleven’ is. Eerder zagen we al games als Gladiator’s Arena, Mighty Mage en Hero Survival. Het lijkt steeds een nieuwe game te zijn met een nieuwe schil erover heen en wat minder of meer features eraan toegevoegd of uit verwijderd. Primal Survivors is een nieuwe game, in hetzelfde genre. Wij wilden ‘m toch even voor je uitproberen, om te kijken of dit spel eindelijk eens wat anders doet.

Voor diegene die totaal niet weten waar ik het over heb; Het genre waar ik over spreek is ook wel het top-down shooter genre. Toch kenmerkt deze game zich direct iets anders door het mogelijk maken om hier ook te richten op vijanden (je kunt overigens ook instellen om automatisch te laten schieten als je dat makkelijker vindt). Het doel is simpel; Overleef door geen vijanden aan te raken, ontwijk dus vijanden, en schiet er zoveel mogelijk dood, en verzamel hier en daar ook nog wat loot. Tijdens het schieten kun je levelen, waarna je steeds tussen 3 abilities/verbeteringen kunt kiezen. Deze zijn onderverdeeld in verschillende types, waaronder ijs en vuur, waarbij je de types permanent kunt upgraden overigens. Dat is op zich leuk en kost je veel tijd, net als het unlocken van alle 4 de levels, waarvan er standaard 2 vrij toegankelijk zijn. Verder kun je ook verschillende start-skills upgraden en wapens unlocken die het makkelijker maken om de levels te behalen. In elk level zitten meerdere eindbazen die je dient te verslaan. De levels lijken eigenlijk constant op elkaar en verschillen niets wat dat betreft. Je hebt hier en daar een Relic staan waarmee je een speciale kracht ontketent van een verschillend type, vuur, ijs of wat dan ook dus. De levels verschillen echter naast de bosses ook qua moeilijkheid. Zo wordt de enemy speed en HP verhoogd en spawnt er meer. Echter verdien je ook meer bones waarmee je weer diverse upgrades en andere levels vrij kunt spelen.

Unlockables en veel items

Deze game onderscheidt zich dus vooral door de unlockables en de licht uitgebreidere gameplay. Je kunt namelijk ook nog een bepaalde skill inzetten die na een bepaalde tijd zichzelf weer opllaadt. Er zijn in totaal 12 wapens in de game, waarvan er maar 2 standaard verkrijgbaar zijn. Verder zijn er maarlielfst 12 classes beschikbaar en 25 permanente upgrades die je kunt aanschaffen door botten van vijanden te verzamelen. Het spel biedt daarnaast 2 game modi, waarbij je bij de tweede een soort van handicap krijgt tijdens het spelen. Deze is dus wat lastiger (cursed). Het spel biedt dus iets meer variatie en unlockables dan eerdere games, wat de titel wat meer herspeelbaarheid geeft. Je speelt verder Spirits vrij, welke weer speciale abilities hebben. De Wolf Spirit bijvoorbeeld heeft een hogere bewegingssnelheid, de Tiger spirit brengt meer aanvalssnelheid en kent een reroll bij het verkrijgen van ugprades en de Elephant spirit brengt extra damage wanneer je stil staat en heeft een schild welke damage absorbeert. Zo heeft de game hier en daar z’n leuke eigenschappen qua upgrades, skills en unlockables dus.

Audiovisueel is het allemaal verre van bijzonder, maar het ziet er in ieder geval redelijk overzichtelijk uit, ondanks alle chaos in de levels. Nu we het toch over de levels hebben; Je hebt ook een stuk meer vrijheid dan voorheen, daar waar ik de grenzen zelfs niet tegen ben gekomen. Je kunt dus praktisch gezien gaan en staan waar je wilt. De UI en de objecten ogen pixelated, maar dingen als tornado’s ogen dan wel weer vrij scherp en goed uitgewerkt. Het is een beetje een mengelmoes van goed en matig uitgewerkt. Voor de trophy-hunters is dit een makkelijke platinum en zelfs bij de eerste wave van de game verdien je al zo’n 80% van alle trophies in de game. Die platinum is dus al binnen na ‘n uur of 2 spelen want ver te vorderen hoef je totaal niet. Qua controls speelt het spel prima weg in combinatie met de gameplay. Je beweegt en richt met de analoge sticks en de schiet-trigger houd je eigenlijk constant ingedrukt. Daarnaast kun je nog een speciale kracht ontketenen.

We hebben onderhand wel genoeg top-down shooters gehad de afgelopen paar jaren en Primal Survivors is niet heel veel anders. Echter is het wel een wat betere dan de reeks games die we eerder zagen van uitgever Afilgames. Heb je dus nog geen top-down shooter geprobeerd in de afgelopen tijd en wil je voor een kleine prijs er eens eentje proberen op de console? Dan is dit op zich best wel een aardige game die best wel wat uurtjes op kan slokken en lekker hersenloos gespeeld kan worden. Heel veel meer dan wat hersenloos vermaak is het helaas echter ook niet.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Top-down shooter | Release: 20-06-2024 | Uitgever: Afilgames | Ontwikkelaar: Old School Vibes
    Graphics: 6.0 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 7.0 | Besturing: 7.5 | Replay: 7.0
    7.0
    + Iets meer diepgang dan eerdere top-down shooters
    + Je kunt zelf richten
    +
    - Wordt snel saai
    - Grafisch mengelmoes van goed en slecht
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx