Overwatch

thumbnail

Na jaren een echt nieuwe IP van Blizzard

Titan, een project dat jaren geleden is begonnen als een compleet nieuwe telg uit de stallen van Blizzard. Een studio die voornamelijk bekend is geworden door gigantische successen zoals Diablo, Warcraft, Starcraft, Hearthstone en in mindere mate The Lost Vikings. Eigenlijk is het enige wat we van Titan weten is dat het een MMORPG zou worden. Informatie over gameplay is onduidelijk en Blizzard houdt dat graag zo. Het project is uiteindelijk volledig geschrapt, doordat het niet goed uit de verf kwam. Nu is er Overwatch, een team en klasse gebaseerd schietspel wat je direct doet denken aan spellen als Team Fortress, Brink, Shadowrun of het meer recentelijk uitgebrachte Battleborn. Overwatch is echter meer dan dat, zoveel meer en doet eigenlijk bijna niets verkeerd.

Perfecte balans

Vanaf het eerste moment lijkt Overwatch vrij beperkt. Er zijn vier speelmodi, 12 maps, 21 personages, geen singleplayer en nog geen competitieve modus (deze komt volgende maand). De 4 speelmodi zijn verspreid over de 12 beschikbare maps waardoor het niet mogelijk is om een bepaalde speelmodi te selecteren en deze te spelen op een specifieke map. Zo heb je vrijwel altijd een aanvallend en een verdedigend team en een objective wat de aanvallende partij moet bemachtigen of begeleiden tot een bepaald punt op de map. De speelmodi zijn niet overweldigend complex, maar dienen daarentegen hun doel. Dit is tevens op geen enkel moment storend en heeft er juist voor gezorgd dat Blizzard zich volledig kon focussen op de gameplay, de personages en de balans. Deze zijn namelijk nagenoeg perfect. Ieder personage voelt uniek. Niet alleen in de wijze hoe deze speelt, maar ook hoe het karakter zich gedraagt en de interactie tussen personages. Bij Tracer voel je de hyperactieve teleportaties en de snelheid waarmee zij zich over de map verplaatst en Lucio voelt echt aan alsof je met rolschaatsen aan het glijden bent. Soldier 76 is daarentegen bijvoorbeeld weer een iets traditioneler personage en zou niet misstaan in een nieuwe Unreal Tournament. Het maakt niet uit wat voor speelstijl je hebt, er is altijd een personage welke je zal bevallen.

Dat is ook direct hetgeen wat Overwatch zo goed maakt, de personages. Het is een ongelooflijke prestatie dat Blizzard met zoveel personages een balans heeft weten te vinden. Ieder personage heeft één of meerdere speciale acties en een super waarmee het tij behoorlijk gekeerd kan worden. Lucio heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om constant teamgenoten te helen of sneller te laten rennen. Zijn super bestaat uit het creëren van een barrier, zodat iedereen beschermd wordt. Bastion (een gigantisch robot) kan dan weer een turret worden om choke points te verdedigen. Ondanks deze speciale acties is er echter geen enkel personage echt overpowered. Alles heeft een zwak punt of is zo overduidelijk merkbaar als ze worden uitgevoerd dat je er op voorbereid bent. Er wordt zelfs aangegeven als er ergens een sniper actief is of wanneer iemand een turret heeft neergezet. Het is daarbij enkel een kwestie van een ander personage kiezen om deze te counteren.

Georganiseerde chaos

Door de flexibiliteit in ieder vuurgevecht merk je direct hoe verschillend en chaotisch deze kunnen zijn. Iedere situatie dient echter met een bepaalde tactische afweging gemaakt te worden en wellicht dat je door deze afweging weer een nieuw lievelingspersonage ontdekt. Ieder gevecht is daardoor een totale verrassing en zorgt voor een rush zodra je de juiste keuze maakt en zorgt voor die welverdiende overwinning. Zo heb ik persoonlijk een hopeloze match volledig omgedraaid door voor Zenyatta te kiezen. Een zwevend support karakter met helende krachten, maar toch een vrij krachtige aanval. Dat is direct het punt, je wint door een goed gebalanceerd team te gebruiken met aanvallende, verdedigende en helende rollen. Doe je dat niet, dan mag je je opmaken voor een zeer zwaar gevecht.

De eerder genoemde chaos ziet er bovendien fantastisch uit. Er is zeer veel moeite gestoken in de kleinste details (de doorgewinterde Blizzard fans zullen zelfs meerdere easter eggs en hints vinden naar andere Blizzard games) en ondanks de verschrikkelijke hoeveelheid aan geweld op het scherm is er geen speld tussen de performance te krijgen. Zodra er meerdere personen hun speciale krachten inzetten kan alles de lucht invliegen tot het hilarisch wordt. Overwatch lacht net zo hard mee en zal nog geen framerate dip laten zien. Deze blijft vrijwel altijd steken op een comfortabele 60fps. Gepaard met een besturing die vanaf het eerste moment natuurlijk aanvoelt, kan je nooit zeggen dat het aan het spel ligt wanneer je dood gaat.

Weinig gevoel van progressie

Zijn er dan negatieve aspecten? Dat zal grotendeels aan de community liggen, aangezien het plezier grotendeels afhangt van hoe je team presteert. Speel je alleen, dan zal het geen uitzondering zijn dat je tegen je scherm zit te vloeken, omdat je teamgenoten meer gericht zijn op het uitschakelen van je tegenspelers dan het uitvoeren van de opdrachten. De end-game ‘player of the game‘mechaniek zorgt hier nog extra voor. Meestal zal deze namelijk gaan naar degene die de meeste eliminaties in een korte duur heeft uitgevoerd. Dit is verder compleet nutteloos, maar desondanks zal dit voor verscheidene personen een bepaalde vorm van voldoening geven. Tevens is het progressiesysteem licht teleurstellend. Per match krijg je experience waarmee je een niveau kan stijgen en per niveau krijg je een lootbox met vier items. Deze items zijn volledig willekeurig en enkel cosmetisch. De echte progressie zit in het meesteren van de karakters hun speciale acties en het beheersen van de maps. Verder zal je de achtergrondverhalen van de personages niet in het spel zelf vinden. Deze staan enkel online. Gezien het spel hier zo op gefixeerd is, is dat een behoorlijk gemis. De relatief beperkte hoeveelheid aan content kan menigeen wellicht ook aan het twijfelen zetten om het spel direct te kopen.

Overwatch is gemaakt voor ieder type gamer en is ondanks het beperkte aanbod wat speelmodi en maps betreft nu al een gigantisch succes. Het speelt simpelweg lekker en zal voor de nodige momenten zorgen dat je op de klok kijkt en je afvraagt wat je in vredesnaam de afgelopen drie uur gedaan hebt en waarom je nog niet gegeten hebt. Er zijn zeker minpunten, zoals het volledige gebrek aan progressie, en het is het beste om dit spel met vrienden te spelen om het maximale plezier eruit halen. Alleen is Overwatch leuk, maar met vrienden is het een klassieker in wording. Voeg daaraan toe dat Blizzard heeft beloofd om nieuwe personages en maps gratis toe te voegen aan het basisspel en je hebt een shooter waar je nog jaren plezier aan zult beleven.


  • Auteur: Evilgamerz redactie | Genre: Actie | Release: 28-05-2016 | Uitgever: Blizzard Entertainment | Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
    Graphics: 9.0 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 9.5 | Replay: 9.0
    9.2
    + Zeer diverse selectie van personages
    + Ongelooflijk in balans
    + Funfactor
    - Relatief weinig content
    - Gebrek aan een traditioneel progressiesysteem
    - Achtergrondverhalen personages niet in het spel

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx