Overpass

thumbnail

Overpass is geen conventionele racer. Haal die gedachte om zo snel mogelijk over de finish te gaan maar uit je hoofd. Die liters modder die je dient te trotseren denkt daar namelijk ook anders over. Overpass vereist finesse, concentratie, kennis over je voertuig en het terrein. Je route uitstippelen, net genoeg gas geven en vooral niet opgeven. 3D trials dus eigenlijk.

Overpass doet wat modus betreft niet veel bijzonders. Er is een career, quick race, custom challenges, multiplayer en een online modus. Wat wel enigszins bijzonder is is dat multiplayer een heuse splitscreen mogelijkheid heeft. Op de één of andere manier maakt mij dat een klein beetje nostalgisch, want dat is iets wat de laatste paar jaar praktisch altijd ontbreekt. Het grootste aandeel van je tijd zal echter waarschijnlijk in de careermodus zitten.

Careermodus dropt je direct in een tutorial om je in vogelvlucht de basis te leren. Met basis bedoel ik dan ook echt de basis. Persoonlijk speel ik geregeld andere racespellen waar het simulatie stukje centraal staat. Offroad racen is niet iets nieuws, maar wat geavanceerdere technieken waren wel welkom geweest. De tutorial (en de rest van het spel) is opgedeeld in twee stukken. Obstacle courses, waar je zoveel mogelijk obstakels dient te trotseren, en uphill, waar je een berg op moet. Obstacle courses spreken voor zich. Je hebt een bepaalde route die je volgt, die overigens soms wel lastig te zien is, en alle obstakels op je weg dien je te trotseren. Dit kan variëren van losliggende stenen, boomstammen, modderige heuveltjes of opgestapelde banden. Uphill daarentegen geeft je veel meer vrijheid. Je hebt een grote heuvel en je mag zelf bepalen hoe je deze overwint. De enige tips die je krijgt tijdens de tutorial zijn: niet altijd vol gas geven, zoek naar stukken waar het niet modderig is en vergrendel je differentieel, zodat het makkelijker is om die heuvel op te komen. Klinkt allemaal leuk en behulpzaam, maar in de praktijk is dat absoluut niet genoeg. Wat doe je bijvoorbeeld als de volledige heuvel bestaat uit modder? Wat als je voertuig geen mogelijkheid heeft om het differentieel te vergrendelen? Wat als je vast komt te zitten achter wat lijkt op een kiezelsteen? Die paar korte zinnen tijdens de tutorial gaan je daar niet mee helpen.

DUIKJE IN DE MODDER

Deze gebrek aan echte uitleg is hetgeen waardoor de game behoorlijk vaak een poging wordt om je frustratie in toom te houden. Regelmatig lijkt het alsof je je voertuig onder controle hebt, totdat je ergens iets raakt waardoor je spontaan over de kop slaat. Beide categorieën voertuigen, buggy’s en quads, voelen zo ongelooflijk licht aan dat ze bij de minste weerstand al omver worden geblazen. Het helpt ook niet dat je voertuigen zo nu en dan een eigen leven hebben. Meerdere malen heb ik stil gestaan om mijn plaats te bepalen en een route uit te stippelen. Even een klein beetje achteruitrijden om wat meer vaart te kunnen maken. Ik zet mijn buggy even in de achteruit, druk het gas in en om een onverklaarbare reden spurt die buggy kort vooruit en schiet daarna als een bezetene achteruit. Ik heb het idee dat dit ligt aan het feit dat de game over het algemeen wat moeite heeft met schakelen, want dat gaat nogal stroef. Meestal trap je de rem in en houd je deze in, zodat je automatisch achteruitgaat zodra je stilstaat. Overpass verwacht echter van je dat je daarna nogmaals op de rem stampt. Pas dan ga je (meestal) achteruit. Nogal funest als je bezig bent met precisiewerk op de rand van een ravijn. Daar heb je dan een “herstart” knop voor die je weer correct voor een obstakel zou plaatsen. Echter werkt dat ook niet echt altijd als behoren, aangezien sommige checkpoints op een obstakel zitten waardoor je weer meteen vaststaat. Dat allemaal terwijl je quad als een soort agressieve grasmaaier blijft sputteren. Net zoals de framerate overigens. Deze heeft vrij regelmatig nogal wat moeite met stabiel blijven.

Enfin, de eerste paar uur zijn een gigantische ellende om door te komen. Tot op het moment dat zelfs het halen van de finish als een overwinning voelt en die voelt dan ook behoorlijk goed. Pas dan opent de careermodus zich ook, zodat je upgrades en andere / betere voertuigen kan kopen. Deze speel je namelijk pas vrij zodra je je in de top drie van een evenement plaatst. In een soort van spinnenweb verplaats je je door evenementen en challenges waarbij iedere volgende stap vrijgespeeld wordt ongeacht je resultaat. Je verdient altijd wel een beetje geld waar je upgrades of voertuigen mee kan kopen. Deze ga je nodig hebben ook. Overpass kent namelijk een schademodel dat behoorlijk gevoelig is. Een klein beetje te hard tegen een steen botsen en je onderdelen worden al beschadigd. Tijdens je career moet je dit weer oplappen met je hard verdiende geld of je kan ervoor kiezen om deze op te laten sturen, zodat ze een paar challenges onbeschikbaar zijn. Als dit allemaal vrij standaard klinkt, dan komt dat omdat het dat ook is. Doe een paar challenges, hoop dat je in de top drie terecht komt, koop een aantal onderdelen en doe uiteindelijk mee aan het wereldkampioenschap welk uit nog meer challenges bestaat.

NIET VOOR IEDEREEN

De game schreeuwt om in een bepaald ritme te komen. Zit je daar eenmaal in dan kan Overpass je behoorlijk veel geven. Oefening baart kunst zal ik maar zeggen. Oefening ga je nodig hebben ook. Gezien de veelte matige tutorial en gebrek aan algemene uitleg. Overpass is geen normale racegame. Sterker nog, het is helemaal geen racegame, maar is volledige gebaseerd op vaardigheden, kennis en controle. Er wordt in principe niet eens uitgelegd of aangegeven welke voertuigen goed zijn om te gebruiken tijdens een challenge. Dat is volledig aan jezelf. Het is uiteindelijk meer een puzzelgame om de juiste route te vinden.

Ik respecteer ontwikkelaar Zordix voor deze keuze. Ware het niet dat de game daardoor wel een heel erg niché markt aan probeert te spreken. Een uitgebreidere tutorial had de game al een stuk toegankelijker en leuker gemaakt. Het is in de essentie geen slechte game, maar voor nu is het vooral een game geworden voor de echte hardcore offroad fans. Al kunnen de soms rare physics je gehele run dan nog steeds behoorlijk om zeep helpen.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Racing | Release: 27-02-2020 | Uitgever: Nacon | Ontwikkelaar: Zordix Racing
    Graphics: 7.7 | Geluid: 5.0 | Gameplay: 6.3 | Besturing: 6.0 | Replay: 7.0
    6.0
    + Toegankelijke careermodus
    + Offroad racen voelt tof……
    +
    - als het lukt
    - Tutorial legt veelte weinig uit
    - Physics soms raar in combinatie met vage bugs

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx