Operation Flashpoint: Red River

thumbnail

Tegenwoordig zijn en tal van first-person shooters die uitkomen of al zijn uitgekomen. Al deze games hebben ook zo hun eigen verhaal. De ene shooter speelt zich af in een oorlog van nu, de andere in de Tweede Wereldoorlog of zelfs een zelfverzonnen oorlog of wat dacht je van oorlog voeren in de toekomst? Het is er allemaal, maar lang niet iedereen kan al deze shooters spelen en dat wordt dus keuzes maken.

Ditmaal reviewen we niet een standaard fps, maar een erg realistische shooter. Je zou deze game zelfs kunnen bestempelen als een war simulator. We hebben het hier natuurlijk over Operation Flashpoint: Red River, het derde deel van de Operation Flashpoint reeks. Realisme is niet voor elke gamer weggelegd, maar mag zeker niet in de hoek gezet worden. Toch mocht het vorige deel, Dragon Rising niet het succes halen wat Codemasters in eerste instantie had verwacht, of dat met Red River wel gaat lukken is nog de vraag

Welcome to Tajikistan

Het jaar 2013 is aangebroken en de Taliban heeft zich gesetteld in Tajikistan. Dorpjes worden onder vuur genomen door de Taliban en burgers gaan op de vlucht, kortom de situatie dreigt uit de hand te lopen. Amerika is Amerika niet als zij hun troepen hier niet naar toe zullen sturen, dus ook ditmaal stuurt Amerika een groep mariniers naar Tajikistan. Natuurlijk zijn ze er daar niet alleen voor om de Ttaliban te verdrijven, Tajikistan moet opnieuw opgebouwd worden. De onderlinge oorlog moet stoppen en de burgers moeten weer veilig over straat kunnen. Helaas, maar ook buurland China zal zich ermee bemoeien, want zij beweren dat Amerika zich hier helemaal niet mee hoeft te bemoeien. Kortom, de oorlog is uitgebroken. Afgezien van de landen zijn hedendaagse oorlogen eigenlijk precies hetzelfde, wat het verhaal van Red River in ieder geval al erg realistisch maakt.

Voordat een Marinier het slagveld op kan, is deze goed getraind. Zo zul je voordat je kunt beginnen aan de missies eerst een aantal oefeningen moeten doen. Dit kennen we natuurlijk allemaal uit de vorige delen van Operation Flashpoint. Net wanneer je wilt beginnen met een aantal oefeningen wordt er een oproep gedaan dat de mariniers nu het slagveld op moeten. Zo begint de eerste missie ook meteen al levensecht. Je rijdt in een konvooi Tajikistan binnen en bekijkt de situatie. Het is er erg stil, zo stil dat het gewoon niet goed is. Al gauw worden er schoten afgevuurd en voordat je het weet beland je in een hinderlaag. Jij neemt de leiding over van Team Bravo en werkt samen met een aantal andere teams. Voordat je het weet zit je al goed in het spel en het aansturen van je mannen begint langzaam maar zeker te komen.Niet veel later is de situatie weer onder controle en kunnen we verder Tajikistan in gaan.Naarmate je wat verder in het verhaal zit merk je dat je veel vaker in hinderlagen terecht komt, welke toch best lastig zijn. Elke hinderlaag voelt gewoon erg realistisch aan en is toch elke keer anders. De ene keer word je van het Noorden en Zuiden aangevallen, dan komen er ineens wat vijanden vanuit het Westen en voordat je het weet zit je weer midden in de hinderlaag.Het kan zelfs voorkomen dat je zolang bezig bent met de situatie onder controle te krijgen, dat je munitie schaars wordt. Gelukkig kun je in hedendaagse shooters ook wapens van je vijanden gebruiken en al gauw is de hightech M16 van je vervangen door een oude AK74. Gelukkig schiet dit wapen verder prima en kun je ook hier goed mee uit de voeten. Er zullen ook ammo dumps zijn, waar je zoals de naam al zegt, je ammo bij kan vullen. Niet veel later heb je de eerste missie voltooid en heb je kennis gemaakt met het land Tajikistan en weet je wat je te wachten staat. Nu de eerste missie voltooid is heb ik weer een echt oorlogsgevoel gekregen en kan met plezier aan de volgende missie beginnen.

Save your ammo and don’t get shot

Wanneer we missie 1 achter ons hebben gelaten, is het opgevallen dat wederom dit deel ook erg realistisch is. In het wilde weg wat rond schieten zit er niet bij en ook tal van kogels opvangen is niet mogelijk. Wel kun je mits de impact van de kogel klein is jezelf healen door middel van een field dressing. Je stopt het bloeden door verband om de wond te wikkelen. Uiteraard kun je ook je teammates behandelen als zij gewond zijn.Het is dus belangrijk dat je tactisch oorlog voert en dekking zoekt waar mogelijk. Helaas zijn je teammates niet altijd even slim en kan het voorkomen dat zij doodleuk naast je staan terwijl jij je uiterste best doet om niet geraakt te worden.Gelukkig nemen zij al snel een andere houding aan en nemen ook zij dekking. Het aansturen van je troepen werkt verder prima en met enige oefening heb je ook snel door wat alle orders nou precies zijn. Dit voelt in ieder geval goed, maar wat eigenlijk wel gelijk opvalt, is dat de graphics uit Red River niet veel mooier zijn dan die van Dragon Rising. Natuurlijk zijn ze niet slecht, maar veel vernieuwend is het helaas niet. Als je kijkt dat Operation Flashpoint: Dragon Rising al in 2009 verscheen, dan hadden we op z´n minst toch wel wat meer vernieuwende graphics mogen zien. Gelukkig zijn er naast de graphics nog genoeg andere mogelijkheden om een succesvolle game te maken.

Zo is de besturing verder prima en zoals al beschreven het geven van orders werkt naarmate je verder komt goed. Het is natuurlijk wel een kwestie van wennen, maar als je eenmaal in de game zit, dan moet dit geen probleem zijn. Om een beter oorlogsgevoel te krijgen is het natuurlijk mooier om je teammaten die elk zo hun specialiteiten hebben daar ook op aan te passen. Zo zit er een sluipschutter in je team welke je natuurlijk niet ergens op af moet sturen voor te kijken of het veilig is. Deze persoon kun je dus beter een order geven om ergens op een hoge plek te gaan liggen en de situatie vanuit z´n scope te bekijken. Zo voorkom je dat je teammaat beschoten wordt en ontvang je ook meer punten. Jawel, dit hoor je goed, punten. Want het is nu ook mogelijk om punten te behalen. Met deze punten kun je je uitrusting aanpassen en ook die van je andere maten. Zo kun je andere wapens vrijspelen, dempers, scopes en natuurlijk explosieven. Vanzelfsprekend is , des te minder mannen jij verliest, des te meer punten je behaalt. Ook is er een level systeem aanwezig en kun je bepaalde dingen aanpassen. Denk hier aan de accuraatheid van hoe je schiet, je conditie of hoe handig je met bepaalde wapens omgaat. Al deze mogelijkheden zijn voor mij persoonlijk toch erg tof en mag zeker als een pluspunt gezien worden.

Het geluid is overigens wel erg mooi, zo hoor je op je surround system overal geluiden en teammaten die om hulp schreeuwen.Tijdens grondgevechten klinken dewapengeluiden misschien iets minder, maar zeker niet verkeerd. Daarnaast is het leuk gedaan dat wanneer je je weer aansluit op het konvooi je weer muziek uit deze hummers hoort komen.

Co-op

Wat toch ook erg tof gedaan is in Red River, is dat je de campaign mode met maximaal 3 andere vrienden kunt spelen. En zeg nou eerlijk, wat is er mooier dan met z’n 4-en via de headset te communiceren en erg realistisch oorlog te voeren? Dit is toch erg tof gedaan en ik hoop dit in de toekomst meer te mogen zien. Naast een co-op campaign bevat Operation Flashpoint: Red River nog andere game modi, dit zijn namelijk: Rolling Thunder, Last Stand, Combat Sweet en CSAR.Rolling Thunder is eigenlijk niets meer dan het konvooi te beschermen en zorgen dat deze goed aankomt. Ook jij neemt deel aan hetkonvooi en je moet er voor zorgen dat je de vijanden steeds een stapje voor bent.De spelmodus Last Stand is wel bekend, deze vind je namelijk in veel meer games. Het is de bedoeling dat je een steeds grotere golf van vijanden ziet te overleven. In het begin is dit nog prima te doen, maar naarmate er grote groepen vijanden komen, dan is dit toch best pittig.
Combat Sweet is eigenlijk niets meer dan een dorp wat in de handen is van de Taliban te overmeesteren en de situatie weer onder controle moet brengen. Dit zijn wat kleinere missies, maar zeker wel vermakelijk.

Tot slot hebben we de spelmodi CSAR. Hierin ga jij met je teammates opzoek naar een aantal luchtmobiele collega´s die zijn neergestort in een vuurgevecht en in vijandelijk gebied terecht zijn gekomen.Let wel op , dit zijn niet de makkelijkste missies.

Pure realism

Het mag duidelijk zijn dat Operation Flashpoint: Red River wederom erg realistisch is en zeker veel verbeteringen heeft ten opzichte van Dragon Rising. De AI is misschien nog steeds niet slim, maar wel wat verbeterd. De missies voelen allemaal erg realistisch aan en geven een echt oorlogsgevoel. Het is erg tof dat er nu punten verdiend kunnen worden om je wapens van jezelf en je mannen te upgraden. Eindelijk kunnen we dus een wapenkit samenstellen voordat we beginnen aan de missie. Naast een leuke offline campaign is het ook erg tof om deze in co-op te doen.Dit vergroot zeker de ervaring. We kunnen wel zeggen dat Codemasters met Red River flink wat heeft aangepast, maar misschien ook nog wat meer focus op de graphics had mogen zetten. Afgezien van dat is Red River toch een prima game welke een goed oorlogsgevoel geeft. Deze game is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar voor diegene die meer uitdaging zoekt en realisme wil is Red River de game.
Operation Flashpoint: Red River ligt nu in de winkels en is beschikbaar voor PC, Xbox 360 en PlayStation 3.


  • Auteur: Martin de Boer | Genre: FPS | Release: 25-04-2011 | Uitgever: Codemasters | Ontwikkelaar: Codemasters
    Graphics: 7.5 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 7.5 | Replay: 8.5
    8.5
    + Erg realistisch
    + Co-op mode
    + XP punten verdienen
    - Grafisch weinig verbeterd
    - Niet voor iedereen weggelegd
    - AI soms wat dom

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx