Gratis!
PlayStation Plus begint ook langzaam steeds meer games te brengen die bij de launch direct gratis beschikbaar gesteld worden. Oddworld: Soulstorm is zo’n game die we nu gratis kunnen spelen op de PlayStation 4 en PlayStation 5. Het betreft een platformer die wellicht niet iedereen bekend in de oren klinkt, maar wellicht niet zomaar gemist mag worden. Het spel kost weliswaar niet de volle mep, maar mag zeker wel gerangschikt worden als een volwaardige game.
Oddworld: Soulstorm speelt zich af na de gebeurtenissen van Oddworld uit 2014 (New ‘N’ Tasty). Het is het tweede deel in de reeks waarin Abe de held van de dag moet worden. Hij heeft een transformatie ondergaan. Hem is de mond gesnoerd en moet nu zijn vrienden zien te redden in een duivelse wereld vol kwaad. Oddworld: Soulstorm is een 2.5D side-scrolling platformer. Ja, het is veelal 2D, maar de wereld draait zo nu en dan wanneer je horizontaal de wereld bewandelt. Abe zijn doel is om zijn mudokons medestanders te redden van slavernij. Het spel bevat daarbij diverse puzzelelementen die je kunt gebruiken. Het standaard springen, harder rennen en rollen zijn de meest standaard basiselementen, maar daar wordt het nodige aan toegevoegd. Zo kun je in het begin gebruik maken van water en van een substantie (brew) die vuur geleid, welke je kunt me analoge stick kunt neergooien waar gewenst. Het spel kent oude elementen die we al kenden uit de eerdere game, maar nieuw is het carfting en looting systeem. Zo kan Abe dus verschillende items met zich meenemen en zelfs tegenstanders beroven van hun items, waarmee je je voordeel kunt doen. Ook kun je diverse wapens die je gebruikt customizen. Bij het redden van de Mudokons wordt een teller in gang gezet die telt hoeveel karakters je van de dood hebt gered. Vaak tijdens deze actiemomenten worden ze belaagd door allerlei tegenstanders, waarbij jij ze van de Mudokons moet zien af te houden. Nee, je zult ze niet heel makkelijk kunnen weerhouden van wat slagkracht, maar het is uitdagend om dit wel zoveel mogelijk te proberen.
Het levend houden van je medestanders is slechts een klein onderdeel van de game. Belangrijker is het platformen, waarbij je lekker veel mag puzzelen, en dat vooral bij tegenstanders. Het wordt pas interessant wanneer je kunt gaan sneaken, en tegenstanders te slim af moet zijn. Abe is namelijk een erg gevoelig karakter, en de dood is dan ook altijd angstaanjagend dichtbij. Maar door slim te zijn, en vooral ook rustig, kun je de tegenstanders afleiden, of bijvoorbeeld in de fik zetten. Wanneer je uiterst stil bent, zullen opponenten in slaap vallen, en wanneer je veel geluid maakt, zullen ze opperst geconcentreerd zijn om je te grazen te nemen. Op dat moment bewegen ze ook meer om je te spotten en neer te knallen. Maar je kunt ze ook lekker in vallen laten lopen, door ze in de fik te zetten met je wapen, of door mijnen voor ze te gooien. Helemaal geruisloos zul je de game zeker niet uitspelen, daar zijn de wapens ook niet voor bedoeld. Met vlammenwerpers, mijnen, Boom machines en kettingzagen is het nu eenmaal niet mogelijk om je geruisloos voort te bewegen met al die tegenstanders die je in de weg staan, en dat hoeft dan ook zeker niet. Met de Chant supressor (L2) kun je ook nog een speciale kracht inzetten door switches te enablen, of door tegenstanders te laten ontploffen. Dit wapen lijkt zeer handig, maar wordt ook lang niet altijd toegestaan in de game. Op de momenten dat het wel kan, maakte ik er in ieder geval veelvuldig gebruik van.
Oogstrelende tussenfilmpjes
Het platformen in Oddworld: Soulstorm werkt goed, al is het soms lastig hoe de controls reageren in combinatie met de gameplay. De controls waren zelfs na enkele uren spelen voor mij nog altijd wennen, daar waar je met de triggers veelal moet zien te combineren. Daarnaast reageren soms ook de inputs niet die je doet, en dat kan frustrerend zijn. De checkpoins zijn gelukkig wel goed geplaatst, en zijn er veelvuldig, waardoor je niet al te grote stukken opnieuw hoeft te spelen. Het gebruik van de DualSense-controller is daarnaast ook vrij goed. De L2 heeft een constante weerstand die je voelt, en ook de adaptive feedback wordt geregeld gebruikt. Echt imponerend wordt het echt nooit. Indrukwekkender zijn de graphics. Oddworld ziet er grafisch namelijk best goed uit. Vooral de cinematics tussendoor zien er indrukwekkend goed uit, en zouden zo uit een animatiefilm verwerkt kunnen worden. Ingame valt het allemaal redelijk mee, maar mag het spel ook niet lelijk genoemd worden. De laadtijden zijn verder zo goed als 0 op de PlayStation 5 en duren luttele seconden bij het inladen van een chapter, maar daar blijft het ook wel bij.
Al met al is Oddworld: Soulstorm een prima platformer. Het spel is af en toe frustrerend uitdagend, maar dat houd je ook wat langer bezig uiteindelijk. De game biedt vele uren en vele chapters aan gameplay, en kan zelfs tot 20 uren meegaan, waarmee je qua content echt niet al te veel mag klagen. De cinematics van het spel zijn overweldigend, en de gameplay mogelijkheden zijn vrij divers, maar op een gegeven moment heb je het level design wel een beetje gezien en wordt het veel van hetzelfde, maar net wat anders ingericht. Het 2.5D design maakt dan ook dat het platformen wat straight-forward wordt, en dat je vaak stukje voor stukje tegenstanders en platformen afwerkt. Toch is dit een game die je zeker niet moet overslaan als fanatiek platformliefhebber, want voor de prijs van 0 Euro (als je PS Plus hebt uiteraard), mag je natuurlijk niet klagen, al is dat verder niet meegenomen in ons eindoordeel.
Vroeger veel Oddworld gespeeld, dus ik ben benieuwd naar oddworld soulstorm.