De wereld van Mario blijf voorspelbaar
Ik weet nog goed dat New Super Mario Bros voor de Nintendo Dual Screen handheld uit kwam. Het was een game die direct in mijn cartridge slot verdween en daar lange tijd niet meer uit kwam. Het spel was uniek, al was het eigenlijk weer een uitgemelkte Mario World game uit het verleden met een verbeterde look en toegevoegde features, maar de verslavende factor uit het verleden is gelukkig volledig aanwezig gebleven en met succes naar de handheld gebracht. Ditmaal komt Nintendo met New Super Mario Bros Wii, waarschijnlijk wederom meer van hetzelfde in een nieuw jasje.
Het is al direct duidelijk wanneer je het spel opstart. Op de GamesCom was ik er al van overtuigd: Dit is een pure port van de Dual Screen-versie die naar de Wii is gebracht en wat opgepimpt is. Ik zal het dan ook niet te veel over het concept hebben, want dat mogen wel duidelijk zijn voor elke Nintendo console bezitter, zij het een DS of Wii die je in huis hebt. En het complexe verhaal van deze game zal ik al helemaal niet uit de doeken doen, want daar zou welke scriptschrijver natte vingers van krijgen. Nee, laten we het wat meer hebben over wat nieuw is: New Super Mario Bros Wii richt zich ditmaal een stuk meer op de multiplayer, en dat is maar goed ook, want het werd wel eens tijd voor een goede multiplayer game op de Wii console. Het spel kan in diverse game modi gespeeld worden met maximaal 4 personen. Het is echter teleurstellend dat het nog steeds niet mogelijk blijkt te zijn op het Nintendo netwerk om met vrienden online te spelen. Echter heeft men wel haar best gedaan om de multiplayer offline goed te finetunen. Het is leuk om elkaar te helpen, of elkaar gewoon te irriteren met leuke fratsen. Daarnaast heeft men de mogelijkheden van de DS-versie wat uitgebreid met nieuwe power-ups, leukere minigames (lees niet: een volledige minigame mode) en andere nuttige toevoegingen. Zo kun je bijvoorbeeld power-ups sparen en deze voor levels beginnen alvast inzetten alvorens je gaat beginnen.
Functioneel is het spel dus in orde, en ook de controls zijn weer van een goed niveau. Het is goed dat men heeft gekozen voor de standaard WiiMote controller, die gekanteld dient te worden en waarbij een Nunchuck niet gebruikt dient te worden. Het maakt de gameplay simpel, maar toch veelzijdig door de toegevoegde motion acties die je kunt uitvoeren door met je controller te schudden. Dit maakt dat het spel voor iedereen zeer toegankelijk is en zal blijven. Iets wat sinds de eerste Mario game al een belangrijk pluspunt is geweest van de Mario games.
Look-alike
Zoals ik in het begin al zei lijkt deze Wii-game erg veel op de voormalige DS-versie, en dat is geen onnodige vergelijking, want als je de DS-versie hebt gespeeld, valt ‘te veel’ op dat men de game overduidelijk heeft overgenomen. Onder andere het level design is veelal hetzelfde, met ijswerelden, woestijnen en vulkanen. Het lijkt de eerste 4 werelden dan ook een exact kopie van de DS game, en dat is jammer. Ook de visuele stijl en veel soundtracks zijn exact hetzelfde, en dat komt een beetje goedkoop over. Natuurlijk blijft het wel sfeervolle, bijpassende muziek, en is het nooit verkeerd als bloemen en vijanden zo nu en dan gezellig op de beat blijven springen. Al met al wist elke speler van de DS-versie dat dit ‘het perfecte vervolg’ is en dat heeft men dan ook direct over gekopieerd naar de Wii. De Wii-versie onderscheidt zich dan ook vooral door de toegevoegde multiplayer en de kleinere ingame details, waaronder de nieuwe power-up’s, de veranderde minigames, en kleine gameplay toevoegingen, waaronder de mogelijkheid om op Yoshi te rijden en Toad naar de finish te dragen en in veiligheid te brengen. En dan heb ik het nog niet gehad over de bevries mogelijkheid en de balans-feature van in de lucht hangende balken in combinatie met de WiiMote.
Met 9 werelden en 2 extra game modi, die weliswaar niet heel veel toevoegen en deels gebaseerd zijn op de singleplayer World mode, is New Super Mario Bros Wii goed voorzien. Het is meer een familie game geworden, en dat bleek al op de GamesCom, waarbij vaker een lach op het gezicht verscheen, daar waar het vroeger alleen maar zweten en concentreren was bij alle singleplayer versies. De multiplayer is dan ook ‘het hoogtepunt’ van dit nieuwe spel van Nintendo. Sterf en help je vriend of vriendin zo snel mogelijk om weer terug te keren in het spel. Je leert je vrienden nog eens kennen met deze game.
Het is bijna pijnlijk te noemen als je ziet dat alleen Nintendo in staat is om goede games af te leveren. Het is weliswaar vaak uitmelkerij van Zelda en Mario franchises, maar men presteert het toch maar weer om de hoge kwaliteitsstandaard van de Mario games hoog te houden. New Super Mario Bros Wii is voor 75% een kopie van de DS-versie, maar doet kwalitatief zeker niet onder voor de handheld editie, en biedt zelfs toegevoegde waarde. De minigames van de DS-versie kun je dubbel en dwars wegstrepen tegen de multiplayer van de Wii-versie, en daarmee heb je eigenlijk ook wel het grote verschil tussen beide opgesomd. Het is zonde dat Nintendo hun netwerk nog steeds niet voorzien heeft van een goede fundering, waardoor het spel niet met vrienden via het internet gespeeld kan worden, maar afgezien daarvan levert Nintendo wederom een spel vol plezier en veel kwaliteit af.