Naruto to Boruto Shinobi Striker (closed beta)

thumbnail

Naruto doet Xenoverse

Dat Naruto momenteel in een lastige situatie zit is allerminst een understatement. De manga is in 2015 al tot zijn eind gekomen en afgelopen maart is tevens de laatste aflevering van Naruto Shippuden uitgekomen. De originele serie is nu na ruim 15 jaar dus volledig afgelopen. Boruto, de spin-off en officiële opvolger van Naruto die de focus op de zoon van Naruto legt, is wat verhaal betreft nog niet ver genoeg om echt een game van te maken. Een nieuwe Ultimate Ninja Storm is daardoor niet echt een optie, omdat er simpelweg niet genoeg nieuw officieel materiaal is. Narutoto Boruto: Shinobi Striker legt het verhaal dan ook aan de kant en is een online multiplayer game in het Naruto universum waar je je eigen shinobi kan creëren en in vier tegen vier gevechten bepaald wie nou de beste is.

Zodra ik de closed beta had gestart werd ik direct getrakteerd met het scherm om mijn eigen Shinobi aan te maken. De keuzes in de beta waren nogal beperkt, maar het lijkt erop alsof dit in de volledige game behoorlijk uitgebreid kan worden. Vooral omdat één van de keuzes het dorp is waar je karakter vandaan komt. Mensen die bekend zijn met Naruto zullen weten dat de verschillende dorpen specifieke jutsu’s (speciale aanvallen) en vaardigheden hebben die anderen niet kennen. Dit kan dus eventueel een effect hebben op hoe jouw personage uiteindelijk groeit en welke acties jij tijdens gevechten kan gebruiken. Dit wordt dan nog verder uitgediept met vier verschillende rollen; attack, range, defense of heal. Iedere rol heeft logischerwijs zijn eigen set aan vaardigheden. Gepaard met het dorp waar je vandaan komt kan dat eventueel voor aardig wat combineerwerk zorgen. Uiteraard kan je tevens via verschillende andere categorieën bepalen hoe jouw personage eruit komt te zien. Denk dan aan standaardzaken zoals je haar, kleren, type ogen, geslacht, etc.

Net zoals andere online multiplayer games van het afgelopen jaar heb je een hub waar je vrij rond in kan lopen. Denk dan bijvoorbeeld aan Destiny of Dragonball Xenoverse. Voor nu was het vooral een manier om een gebalanceerd team te vinden, want teamwerk heb je nodig. De beta had maar een enkele map met capture the flag als doelstelling. Er zijn zeker mogelijkheden om onopgemerkt van je eigen basis naar die van je tegenstander te komen, maar een healer is al snel nodig. Tussen gevechten door is het namelijk vrij lastig tot onmogelijk om je eigen te helen en als je door meerdere personen tegelijk aangevallen wordt is een healer essentieel. Voeg hier dan nog een defense rol aan toe en je hebt al snel een team waarmee je een ongecoördineerde tegenstander kansloos maakt. Teamwerk is daarom vrij belangrijk en tegen een ander goed team wordt het door alle aanvallen van deze vier klasses een spektakel van jewelste.

Iedere klasse heeft twee eigen jutsu’s, een lichte aanval, een harde aanval, een voorwerp om te gooien, een substitutionjutsu om je tegenstander te counteren en een super. De attack class heeft bijvoorbeeld rasengan als een eigen jutsu om van dichtbij grote schade te verrichten en de range class fireballjutsu om anderen van een grote afstand te belagen. Buiten de vier rollen van je eigen gemaakte personage kan je ook kiezen uit de bekende karakters uit de serie met hun eigen set aan aanvallen. Naruto kan bijvoorbeeld zijn trademark rasenshuriken gebruiken. Deze bekende personages zijn gelukkig nergens echt sterker en dienen meer als fanservice om als je favoriete karakter te kunnen spelen.

Al om al lijkt er genoeg keuze te zijn om in zijn geheel een interessante multiplayerbrawler te maken. Het is een beetje de vraag hoeveel modi, vaardigheden en personages er uiteindelijk zijn en of de camera nog verbeterd wordt. Deze is nu namelijk nogal spastisch en vooral tijdens een lock-on raakt de camera al snel de weg kwijt. Hierdoor is het geen uitzondering dat je onopgemerkt in je rug wordt aangevallen. Ook is de targeting zo nu en dan niet heel erg betrouwbaar. Soms schiet je zonder enkele reden als een gek langs je doelwit om vervolgens in een gat te belanden. Als deze twee zaken nog worden verbeterd, dan kunnen de Naruto fans in 2018 wellicht een zeer leuke game toevoegen aan hun collectie.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Actie | Release: 17-12-2017 | Uitgever: Bandai Namco | Ontwikkelaar: Soleil
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx