Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3

thumbnail

De meeste mensen hebben onderhand wel van manga en animé gehoord en ook de diverse franchises die over zijn komen vliegen zijn niet onbekend. Enkele voorbeelden zijn DragonBall, Pokémon en Naruto die allemaal een flinke basis aan fans hebben in Nederland. Maar op het gebied van games die gebaseerd zijn op dergelijke series lijkt het er wel op dat de ontwikkelaars er maar geen genoeg van krijgen. Er zijn game series gebaseerd op een animé die weer spin-offs krijgen en ook weer een volledige game serie worden. En volgens mij kent iedereen onderhand wel de verhaallijnen die al deze games weer voorbij komen en kent iedereen al die personages wel weer die je moet unlocken. Dit is ook het geval bij Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 voor de PSP, alweer het derde deel in de serie en doet hetzelfde trucje als de eerste twee delen. En helaas kan deze game ons niet meer verrassen.

Naruto maakt van alles mee

Deze game draait om de Naruto Shippuden verhaallijn en jij zult gedurende het spel diverse teksten, filmpjes en artwork voorbij zien komen die het verhaal aan de speler duidelijk moeten maken. Ik had hier liever bewegende beelden gezien, maar dit blijkt een trend te zijn bij dergelijke games. Het verhaal wordt verteld door middel van missies die jij moet uitvoeren. Deze missies worden in een soort stamboom aangegeven en als jij een missie succesvol volbrengt speel je hiermee weer andere missies vrij. Er zijn in ieder geval een enorme lading aan missies die jij kunt doen. Diverse hoofdstukken met elk weer afzonderlijke delen die elk een volledige stamboom hebben. De game zit dus echt bomvol en ze hebben goed werk afgeleverd om zoveel content in één game te stoppen. Honderden unlockables, verkrijgbaar via je verdiende Ninja Punten en tientallen personages die allemaal speelbaar zijn, geven je een gevoel dat er veel zorg aan deze game is besteed. Daarnaast oogt het menu, de laadschermen en de kleine details allemaal erg scherp en is er hier wederom veel energie in gestoken. Maar als we eindelijk bij de game komen, valt het toch flink tegen. Je zou zeggen dat het Naruto universum uitermate geschikt zou zijn als een fighting game, want elke bewoner beschikt blijkbaar over ninja krachten, maar deze game bewijst helaas het tegendeel.

De game is opgedeeld in twee verschillende onderdelen, je kunt missies krijgen waar jij in een 2D platformer van links naar rechts loopt, springt en vecht om zo het einde te halen. Het tweede onderdeel zijn de één tegen één gevechten in het 2D vlak. Het platform gedeelte voelt heel erg slordig en ongevoelig aan. Het springen werkt niet echt lekker en het vechten is ook niet geweldig. Er is namelijk geen diepgang te vinden in de aanvallen die jij doet. Je drukt op één knop om fysieke aanval te doen en op een knop om een ninja ster of iets dergelijks te gooien. Door snel achter elkaar op de aanval knop te rammen kom je er wel en dit is toch wel erg jammer. Ook is het level erg saai en hebben we met weinig interessante spring of vecht gedeeltes te maken. Het blijft een erg saaie en duf onderdeel. Dit onderdeel blijft dus steken bij een matige brawler terwijl er de potentie was voor een platformer met veel diepgang. De één op één gevechten gebruiken helaas hetzelfde vechtsysteem als in het platform gedeelte met enkele nieuwe aanvallen en mogelijkheden. Maar wederom voelt het erg inspiratieloos aan en is de diepgang ver te zoeken. Je zou toch verwachten met games als Tekken en Soul Calibur op de PSP dat er genoeg mogelijkheden zijn.

Technisch dik in orde

De game zit technisch erg goed in elkaar. De laadtijden zitten rond één a twee seconden en vliegen dus zo voorbij. Grafisch is de game ook erg netjes. De achtergronden zijn redelijk gedetailleerd, de personages zien er goed uit en er zitten een enorme hoeveelheid aan animaties en aanvallen in. De menuschermen rollen snel voorbij en je kunt gemakkelijk alles kiezen en filmpjes bekijken die je hebt geunlocked. Helaas raak je als erg ver in de unlockables duikt wel eens de draad kwijt, maar dit komt eerder door de grote hoeveelheid dan de slechte categorisering. Ik ben geen rare dingen tegen gekomen zoals vreemde bugs of rare glitches. Bovendien zijn ook diverse missies in de singleplayer via adhoc met drie anderen te spelen. Het is leuk dat ze dat hebben toegevoegd, maar veel mensen zullen het helaas niet gaan gebruiken.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 is hiermee een matige PSP game die het vooral van de kwantiteit moet hebben dan kwaliteit. Er zitten tientallen personages in, honderden missies en honderden unlockables die erg leuk zijn voor de fans. Maar de gameplay is inspiratieloos, saai en werkt gewoon niet goed. Technisch is de game gelukkig erg sterk. De laadtijden vliegen voorbij (wat nog wel eens wil falen bij andere PSP titels) en de ad hoc functie is een leuke gimmick. Maar ondanks dat zou ik zeggen mits je een die hard Naruto fan bent om deze game gewoonweg te laten liggen.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Platform/Fighting | Release: 01-06-2010 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: CyberConnect2
    Graphics: 7.5 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 4.0 | Besturing: 4.0 | Replay: 6.0
    5.5
    + Heel veel content
    + Technisch dik in orde
    +
    - Gameplay inspiratieloos
    - Besturing werkt niet soepel
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx