Naruto Rise of a Ninja had ik een tijd geleden in het kader ‘potentiële topper’ gezet met de preview die ik destijds schreef. Ook beweerde ik dat deze titel het imperium van de Dragonball Z games aan de kant zou schuiven. Inmiddels is Naruto Rise of a Ninja verkrijgbaar, en heb ik hem aan de tand gevoeld om een zo scherp mogelijk oordeel te geven aan deze titel.
Rise of a Ninja’s verhaal volgt de eerste 80 afleveringen van de animé, dus vanaf het begin tot het eindgevecht met Gaara. Daardoor is helaas niet het volledige verhaal beschikbaar in het spel. Wat dan echter wel een pluspunt is, is dat de nieuwkomende Naruto spelers ook gewoon het hele verhaal kunnen volgen aangezien het erg goed wordt uitgelegd doormiddel van teksten en cut-scenes uit de tekenfilm. De singleplayer modus duurt ongeveer 6 korte uurtjes als je er echt doorheen stoomt, er zijn dan echter wel nog een handvol aan side-missions te vinden die nog maximaal 2 á 3 uurtjes meegaan.
‘’Zo zijn er rpg, platform en free-roaming elementen verwerkt in Rise of a Ninja’’
Wat Naruto Rise of a Ninja nu zo uniek maakt is de intergratie van enkele bekende elementen naast het vechten in het spel. De singleplayer speelt zich namelijk merendeel in het Konoha dorp af, waar de speler vrij kan rondlopen en ook plekken uit de animé te herkennen zijn zoals de Ramen shop wat altijd leuk is. De elementen waar ik het zojuist over had zijn verschillend. Zo zijn er rpg, platform en free-roaming elementen verwerkt in Rise of a Ninja. Hoewel dit een leuke toevoeging is naast het vechten moet ik echter gelijk wel zeggen dat niet alles even goed is uitgewerkt en eigenlijk véél beter kon. Want wat er in te vinden is is naar mijn mening wel heel goed bedacht, maar net ietsjes te mager. Character Customization is een van de toevoegingen die wel goed is uitgewerkt, de speler krijgt hiermee namelijk de mogelijkheid om Naruto volledig naar eigen smaak aan te passen (echter niet het kostuum). Zo zijn er scrolls waarmee Naruto bepaalde bonussen kan krijgen In zijn battles, deze scrolls zijn in drie categoriën verdeelt; 1,2 en 3 ster (hoe hoger de ster hoe beter de scroll). Bij een scroll krijg je een extra zoals een hoger aantal hp, of vechtcombo’s die de speler kan kopen van verdiende punten na het vechten. Enkele van deze scrolls kan de speler zeker profeit uit halen, want er zitten er een paar tussen die eigenlijk stiekem wel een beetje té sterk zijn.
Het vechtsysteem is opzichzelfstaand klassiek maar kent toch een twist wat het toch een uniek gevoel geeft. Naast diverse combo’s en het gebruik van fysiek geweld staat Naruto ook bekend om de zogehete Jutsu’s, dit zijn technieken die uitgevoerd worden door bepaalde tekens met de handen te vormen; seals. In het spel is dit naar mijn mening perfect uitgewerkt, want na het uitvoeren v an een seal is het nog niet meteen achteruit zitten en genieten van een cut-scene. Nee, Naruto is uiteraard de eerste next-gen Naruto dus terwijl de animatie wordt uitgevoerd van een bepaalde Jutsu krijgt de speler wel te maken met quick-time events. Dit houdt in dat op een bepaalde moment er een bepaalde knop ingedrukt moet worden om de Jutsu zo perfect mogelijk uit te voeren. Voor de rest zijn er nog wat kleine technieken zoals de replacement Jutsu te vinden die simpel uitgevoerd kan worden en zijn de arena’s waarin er gevochten wordt ook enigzinds variërend van elkaar.
Nadat de singleplayer modus is uitgespeeld is er op de side-missions na niet veel meer te doen, zelf was ik dan ook gelijk overgestapt naar de online modus waarvan ik tevoren al wist dat deze erin zat. Persoonlijk had ik wel wat meer variatie verwacht qua mogelijkheden, maar het is uiteraard gewoon tof om tegen andere spelers te vechten. De online modus bestaat uit twee verschillende opties; player en ranked match. Player match is gewoon 1vs1 en ranked match is niet zozeer gevarieerder maar wel interessanter. In ranked match speelt de speler namelijk mee met de Forest of the Death exam, bekend uit het Chuunin examen. Hierin moet je zoveel mogelijk spelers achter elkaar verslaan om punten te krijgen, met deze punten ga je omhoog in rank (Genin, Jonin etc.) en kom je terecht tegen de wat betere tegenstanders. Dit is erg pittig om te doen maar het heeft wel een verslavingsfactor aangezien je steeds de nummer één wil zijn. Zelf zal ik er niet al te veel tijd in steken, maar voor de fans van het spel is dit zeker een goede toevoeging. Offline kan er trouwens ook worden gevochten in 1vs1, of kunt jezelf in je eentje aan een toernooi meedoen om je skills te verbeteren.
Naruto Rise of a Ninja is afsluitend naar mijn mening een ijzersterke game, mede omdat hij de lat zoveel hoger legt voor toekomstige games zoals Dragonballz qua vernieuwing. Daarnaast is het voor de fans gewoon zo vet om in de wereld van Naruto rond te lopen en van alles te herkennen. Het enige minpunt zijn de wat minder goed uitgewerkte elementen, maar deze zijn enigzinds toch wel vernieuwend genoeg voor het vechtgenre zelf dat ik het niet persé als een minpunt zie. Daarnaast is de Engelse-voice casting ook niet persé een minpunt, hoewel ik wel snel een Japanse voice-casting wil zien. Het vechten zal zowiezo genoeg mensen nog bezig houden en als Ubisoft telkens weer nieuwe content zal uitbrengen voor de game zal dat ook zo blijven. Wat mij betreft is Naruto Rise of a Ninja een waardige game die ongetwijfeld next-gen genoemd kan worden. Ik raad deze game dan ook aan elke Naruto of vechtgame fan aan, want deze titel mag je gewoon niet missen!