Een kleine maand na de compacte beta van Mortal Kombat 1 is nu de volledige versie uit. Op het moment alleen voor de gamers die de premium edition hebben gekocht, maar over een paar dagen mag de rest ook flink erop los meppen. Hoewel de beta bijzonder weinig content bevatte was het wel duidelijk dat het weer erg lekker speelde. Wij gingen aan de slag met de Playstation 5 versie om te kijken of ontwikkelaar NetherRealm Studios weer een fantastisch deel in de Mortal Kombat reeks weet uit te brengen.
Met Mortal Kombat 1 wordt er weer een soort van reset knop ingeduwd, zowel qua verhaal als qua titel. De vechter Liu Kang was een Titan geworden (een soort van god) en had de macht om het universum opnieuw vorm te geven, precies zoals hij voor ogen had. Slim genoeg heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om bijna alle bekende vechters erin te houden, maar ze toch kleine veranderingen mee te geven zodat ze toch een beetje nieuw aanvoelen. Verwacht echter geen grote veranderingen, vechters zoals Scorpion en Sub-Zero hebben nog steeds dezelfde krachten maar het zou ook niet handig zijn om de bekende en populaire formule compleet om te gooien. Afijn, Liu Kang heeft dus een nieuwe tijdlijn gecreëerd waarbij vrede voorop staat en allerlei slechteriken onschadelijk zijn gemaakt. Zonder al te veel van het verhaal weg te geven mag het duidelijk zijn dat dit niet helemaal is gegaan zoals hij voor ogen had en al snel beland je van het ene gevecht in het andere.
Kameo vechters
In tegenstelling tot de beta zit het volledige spel gelukkig bomvol met content, te beginnen dus met de story mode. In deze modus ga je verder met het bovenstaande verhaal en maak je in een rap tempo kennis met alle vechters in Mortal Kombat 1. Het verhaal begint wat traag en lijkt vrij standaard te zijn, maar al snel gaat het verhaal alle kanten op. Natuurlijk is verhaalvertelling niet het belangrijkste in het game als Mortal Kombat, maar ondanks het rappe tempo en het bizarre verhaal is het interessant genoeg om volledig door te spelen. Met zo’n zeven uur ben je door het verhaal heen en ben je helemaal up-to-date hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen, en dit zal ongetwijfeld in de vorm van nieuwe games zijn.
Tijdens de gevechten in het verhaal krijg je bijna altijd steun van Kameo vechters, een nieuw onderdeel van Mortal Kombat 1. Wat dit kortweg betekent is dat je tijdens de gevechten even de hulp in kan roepen van je Kameo vechter om een combo uit te voeren of juist de combo van de tegenstander te onderbreken. Per Kameo vechter zijn er unieke combinaties mogelijk wat ervoor zorgt dat het altijd fris aanvoelt. Het leukste van de Kameo vechter is dat hier ook vechters bij zitten die niet beschikbaar zijn om zelf mee te vechten maar wel bekende personages zijn het in universum. Denk hierbij aan Cyrax, Sektor en Jax. Een kleine portie nostalgie doet het altijd goed bij gamers, dus een slimme zet van NetherRealms. Voegt het verder écht iets toe? Dat valt te betwijfelen. De combo’s tijdens een gevecht zijn leuk maar geen gamechanger.
Naast de storymode is er nog een nieuw onderdeel in Mortal Kombat 1, namelijk Invasion mode. Dit is wederom een singleplayer mode en speel je dus in je eentje. Invasion mode is eigenlijk een soort van bordspel waarbij je steeds een vakje verder gaat. Per vakje moet je een taak voltooien om naar het volgende vakje te kunnen, dit is natuurlijk vooral het winnen van gevechten. Dit kan een 1 op 1 gevecht zijn of een toren met tegenstanders. Waar de mode zich vooral in onderscheidt is het feit dat er RPG elementen in zitten. Per gevecht krijg je ervaringspunten en gaat jouw vechter in levels omhoog. Hiermee kan je je statistieken zoals health, attack en defense verhogen zodat deze steeds sterker wordt. Bovendien kan je ook gear verzamelen in de vorm van een talisman en een relic. De talisman geeft je bepaalde bonussen en deze kan ook projectielen afvuren tijdens de gevechten. De relic is vooral bedoeld voor passieve bonussen zoals het krijgen van meer XP of resistance tegen een bepaald element. Op het begin speelt Invasion lekker en is het level van je vechter leuk om te doen, maar al snel begint dat toch een beetje te vervelen. Nooit wordt Invasion echt spannend, en het levelen heeft op andere modes geen impact. Een prima toevoeging maar niks wereldschokkends.
Waar Mortal Kombat 1 het vooral moet hebben zijn de overige modes. In tegenstelling tot de beta krijg je in de volledige versie gelukkig wel de mogelijkheid om de gevechten te oefenen. Er is een uitgebreide tutorial waarbij je alle aspecten van het vechten kan oefenen. Van het aanvallen tot verdedigen, en het maken van combo’s tot het best positioneren van je vechter. Vooral voor nieuwe spelers is deze uitgebreide tutorial zeer welkom. Een dikke pluim voor NetherRealm studios.
Zodra je eenmaal het vechten een beetje onder de knie hebt is het tijd om je skills te testen tegen de computer, je vrienden of online tegen vreemden. En daar is waar Mortal Kombat 1 pas echt uitblinkt. Zoals je gewend bent van de Mortal Kombat reeks is de gameplay weer genieten geblazen. Combo’s uitvoeren gaat soepel en het bloed en ledematen vliegen je weer om de oren. Het kost even wat tijd om een personage volledig onder de knie te hebben, maar zodra je dat lukt is niks zo prettig als je tegenstander het scherm over te slaan. Vooral de wereldberoemde fatalities zijn weer enorm bruut. Dankzij het x-ray beeld tijden zo’n aanval voel je bijna zelf de pijn, heerlijk.
Munten, munten en nog eens munten
Tot zover is het ouderwets genieten met deze reboot van Mortal Kombat, maar: het spel zit vol met microtransacties. De store zit vol met allerlei cosmetische items die met een aantal verschillende munten te kopen zijn. Bijna alle munten zijn gelukkig gewoon te verkrijgen door het spelen van het spel, alhoewel het allemaal niet erg hard gaat met het verdienen ervan. De premium munten zijn alleen te verkrijgen met het betalen van geld en daar zit gelijk ook het probleem. Want hoewel je genoeg items kan halen door het spel te spelen is het wel heel duidelijk dat de items met de premium munten veel interessanter zijn om te halen. Ook heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om met seizoenen te werken waarmee ze willen dat spelers maar blijven spelen om zaken vrij te spelen. Het vrij spelen hiervan gaat al niet snel en het gaat ook nog eens per personage. Met een uur of 2 spelen met Scorpion zat ik pas op level 5 en de beloningen waren nou nog niet echt om naar huis te schrijven. Het zal dus voor de gamers een enorme grind worden om alles binnen een seizoen binnen te hengelen, niet echt motiverend.
Is dit genoeg om de pret te drukken? Zeker niet. De gameplay van Mortal Kombat 1 zit uitstekend in elkaar en het is weer ouderwets grof. Bloed, zweet en gebroken botten zullen urenlang jouw scherm domineren. Dit wordt ook geholpen door het feit dat het spel er grafisch gezien meer dan prima uitziet. De personages zien er gedetailleerd uit, net zoals de omgevingen. Het rennen van de personages in de cutscenes ziet er soms een beetje gek uit maar voor de rest spat het spel van je scherm af. Het verhaal is, vooral voor een vechtspel, ook zeer de moeite waard en een uitstekende introductie voor toekomstige games in deze serie. Invasion mode is leuk voor de variatie maar niet goed genoeg om spelers lang bezig te houden. Het gros van de spelers zal zich vooral bezighouden met het online spelen of lokaal tegen vrienden. Het is jammer dat er zoveel verschillende munten zijn waar je items mee kan vrijspelen, het voelt dan soms meer aan als een free to play game en dat lijkt me niet de bedoeling. Gelukkig kan je dit verder volledig links laten liggen en adviseren wij je om je te focussen op het neerslaan van je tegenstander op de meest grove manier, en dat is precies waar Mortal Kombat 1 in uitblinkt.
Eeuwig goeie game dit!