Moledina praat over ontwikkeling van games op de PS3

thumbnail

De meeste mensen zijn het er wel over eens dat de PS3 misschien wel de meest krachtige console is die er is/zal verschijnen. Natuurlijk heeft dat zo zijn voordelen, je hebt het nieuwste van het nieuwste en natuurlijk vettere graphics dan de concurrent. Aan de andere kant zitten er ook weer de nodige nadelen aan, die ondervonden worden door ontwikkelaars van computerspellen en uiteindelijk de gamer zelf ook. Er zijn namelijk veel ontwikkelaars van computerspellen die wel voor de PS3 games willen maken, maar simpelweg niet weten hoe ze dat moeten aanpakken:

“It’s a relatively complex platform to develop for, considering it has a very unique multi-core processor with the Cell. A lot of developers are new to figuring out how to work with that structure, as well as the RSX, the graphics processor. It’s always a challenge for developers to dedicate resources to next-generation titles like this — consider the cost, resources, and time it takes to make these games,” aldus de directeur van de Game Developers Convention, Jamil Moledina.

Meneer Moledina wil er op wijzen dat hierdoor veel ontwikkelaars eerder een game voor een handheld zouden willen maken. En juist, dat is een stuk simpeler te verklaren. De kosten en het gebruiksgemak liggen een stuk lager, hierdoor krijgen de ontwikkelaars ook veel meer tijd om dingen af te maken zoals ze ze willen afmaken.

“A lot of the developers I know are waiting out on the first round and focusing on handhelds; they’re creating DS and PSP titles because that’s actually a much simpler migration from the current-gen.”

Moledina heeft wel toegegeven nog vertrouwen te hebben in Sony. Hij is van mening dat Sony zich naast zijn first-party ontwikkelaars, zich ook zal gaan richten op ontwikkelaars buiten deze cirkel. Volgens Moledina is dit beter om meer diversiteit aan games aan te brengen.

“A lot of Sony’s effort has been focused on helping first party understand how to develop games for it. I think you’re going to see that knowledge shared more robustly now that those first-party titles are in the can, as it were, or close to being complete.”

Een hele klus lijkt het dus te zijn om PS3 games te maken. Daar waar veel ontwikkelaars niet zo veel problemen kennen, hebben een beperkte groep ontwikkelaars dat wel. Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat de technieken van die ontwikkelaars nog niet zijn aangepast aan de PS3 van Sony, iets wat alleen maar te wijten is aan wat de ontwikkelaars voor apparatuur in huis hebben. Of bijvoorbeeld de mensen van Guerilla Studio’s in Amsterdam ook moeite hebben met Killzone? Over zoiets kunnen we maar beter niet nadenken. Voorlopig loopt de ontwikkeling van PS3 games voorspoedig, maar er kunnen natuurlijk ook de nodige ontwikkelaars zijn die door deze problemen met de kracht van de PS3 hun games een tijdje uitstellen. Laten we hopen van niet.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx