Metal Gear Solid 4

thumbnail

Het was lang wachten maar Kojima heeft het met z’n mannen toch klaar weten te krijgen om de release van juni 2008 strict aan te houden. Het spel moet de reeks afsluiten, in ieder geval voor de snel ouder wordende Solid Snake. Maar dat de toekomst van Metal Gear Solid in het gedrang komt met deze titel lijkt zeer onwaarschijnlijk. Kojima’s voorlopig laatste productie in de franchise zou nog uitgebreid worden met meer games, maar of deze man hier nog aan mee zal werken is niet geheel duidelijk. Wat wel duidelijk lijkt is het feit dat deze game zal moeten scoren om de toekomst rooskleurig te kunnen houden voor Metal Gear Solid. Eens kijken of men daar in geslaagd is…

No place for Hideo

Metal Gear Solid 4 begint zoals je ongetwijfeld zult weten met een uitgebreid introfilmpje. Het filmpje maakt vooral de setting wat meer duidelijk, waarna je 3 dagen terug reist in de tijd en erachter komt hoe je op de plaats van delict komt. Je wordt perfect geïntroduceerd met de sfeer van de game en die is verre van episch, al wordt het naar mate het verhaal vordert wel wat epischer en veranderlijker, vooral bij het vechten tegen de eindbazen. Het spel komt uitermate realistisch over, mede door de Afrikaans gestemde soundtrack en combineert een wat Amerikaans sfeertje met Japanse ingrediënten en looks. Daarnaast vormt het verhaal een uitermate goede ondersteuning voor het spel. Het zet alles mooi in elkaar en weet de ingame actie goed te combineren met afwisselend beeldmateriaal en briefings. Het verhaal is dan wel uitermate uitgebreid uitgezet, maar voor de fans zal elke minuut aan video weer een extra puzzelstukje op de goede plaats leggen. Het is dan ook nodig om de meeste filmpjes te volgen aangezien je ingame vooral te maken zult hebben met bijbehorende actie, en wat minder met het verhaal te maken zult krijgen. Je komt allerlei bekenden uit het verleden tegen, waaronder Raiden, en zult te maken krijgen met persoonlijke complicaties welke het Snake moeilijker maken om zich op de missies te concentreren, maar de koele kikker weet het allemaal goed op een rijtje te zetten zoals altijd. Hoe het echter afloopt laat ik een groot vraagteken en moet de speler zelf ongetwijfeld ervaren.

Uitgebreide mogelijkheden en gameplay

De game karakteriseert zich ten opzichte van het verleden door enkele nieuwe functies die in het spel verwerkt zijn. Je hebt diverse nuttige middelen, maar ook wat minder bruikzame mogelijkheden. Het wegslepen van vijanden naar veilig gebied zullen de meeste onderhand wel kennen en zal in deze game ook niet zo broodnodig zijn, maar daar tegenover staan wel mogelijkheden in de vorm van nieuwe gadgets die je kunt gebruiken en de manier van spelen. Je kunt het spel heel rustig spelen en soms via zijwegen de drukte ontwijken, maar je kunt ook ervoor kiezen om simpelweg via combat (vaak ook close combat) te gaan vechten. Echter zul je merken dat soms de vijandelijke linie zo groot blijkt te zijn en constant weer aangevuld wordt, dat dit niet altijd de beste oplossing zal zijn. De A.I. is namelijk slim genoeg om voor versterking te zorgen indien nodig. Zo wordt bij het spotten van de speler veelal radiocontact gezocht om enkele reinforcements te laten opkomen, wat het jouw weer iets lastiger maakt. In een ‘caution’ situatie is er nog niet al te veel aan de hand, maar in een ‘alert’ situatie zal iedereen goed op bewegingen van jouw gaan letten en zul je snel opgemerkt worden. Boven in het scherm kun je zien in welke situatie de vijand verkeert en op welke wijze men de vijand interpeteert. Erg handig dus om te gebruiken. Ook teamplay is goed in het spel, al zal dit niet veel voorkomen. De medespelers lopen je echter niet vaak in de weg en zullen nuttig mee knallen indien nodig.

Health en stress zullen belangrijk zijn in het spel. Als Solid Snake namelijk geraakt wordt zal een health indicator langzaam afnemen. Echter heb je daarvoor weer middelen om deze weer volledig terug te brengen, al zijn de mogelijkheden niet eindeloos. De stress-meter is daarnaast belangrijk voor accuraatheid en vechtcondities. In het spel kun je verder de tegenstanders foppen door zogenaamd ‘dood’ te gaan liggen. De vijand trapt er niet altijd in, maar regelmatig zul je zien dat je ze mooi aan het lijntje zult houden. Je pak past zich daarnaast als je stil gaat liggen aan, aan de omgeving, waardoor je minder opvalt. Aan een soort van cirkel om je lichaam heen zul je zien of je opvalt ja of nee. Je hebt vrijwel alle mogelijke, fysieke toepassingen die een mens kan realiseren. Je kunt rollen, koprollen (tevens vaak nodig bij korte sprongen), liggen, gehurkt zitten, gewoonweg rennen etc. Alles wat je nodig zult hebben in combat. Ook als iemand je neerslaat zul je merken dat je al liggend kunt schieten, waardoor alles lekker snel en actievol blijft verlopen. De camera posities, welke je bij het inzoomen overigens ook zelf in kunt stellen (linker-, rechterview) en welke meerdere malen ingezoomd kan worden is daarnaast ook een genot qua gebruik.

Als ondersteuning krijg je tijdens de gevechten een leuke robot met je mee van Otacon. Je kunt deze zelf besturen en laten fungeren als onzichtbare spion, als deze maar binnen de range van Snake blijft. Het toont de interactie van het spel, die erg uitgebreid is. Zelfs in filmpjes kun je interactief flash backs oproepen en bepaalde acties van start laten gaan, wat het spel nog completer maakt dan menig andere titel. Ook het verbruiken van Drebin points voor nieuwe gadgets en wapentuig maken het spel lekker uitgebreid.

Dat het spel grafisch de nodige kracht uit de PS3 zou trekken was wel duidelijk maar of het ultieme resultaat dan ook gebakken is lijkt ’n tweede. Het spel ziet er weliswaar uitstekend uit en is vooral scherp op een HD-TV, maar sommige gebergten en ondergronden zien er regelmatig wat minder goed uit. De hoeveelheid textures verschilt dan ook ’n beetje per oppervlak en dat maakt het op diverse fronten dan ook iets slordiger. Het spel is verder ook wat vaal en bruinsig uitgewerkt wat de liefhebbers van veel contrast en kleuren niet goed zal doen. Echter hoort het allemaal bij het Metal Gear Solid sfeertje en oogt het overall ongetwijfeld meer dan hoogstaand. De ingame karakters zijn haarscherp, Snake reageert schitterend op acties die jij genereert en aanstuurt en ook de omgevingen zien er over het algemeen zeer goed en sfeervol uit. De chaos daarnaast toont ook aan dat het spel zoveel mogelijk levendig gehouden wordt door constant van alles in de verte, en nabij te laten gebeuren. Instortende gebouwen, opvliegend gras dat geraakt wordt door bullets, en zelfs kleine diertjes die zich uit de voeten maken drukken de sfeer. Qua sfeer een voltreffer. De filmpjes zijn zoals verwacht ook uitermate hoogstaand. Haarscherp wordt het plot steeds verder in elkaar gezet en zul je merken dat het vaak moeilijk is om een filmpje te skippen gezien de interesses die het opwekt bij de speler.

Op en top sfeervol

Ook qua geluid is dit spel werkelijk subliem. Misschien nog wel hoogstaander dan het grafische aspect weet de game de sfeer nog meer te drukken door het realiseren van schitterende geluidseffecten. Gebeurtenissen van dichtbij, maar ook van veraf kunnen in 3D uitstekend waargenomen worden en de effecten die de geweren veroorzaken maken het soms tot een waar slagveld waar je je in begeeft. De angstaanjagende soundtracks op bepaalde momenten maken het daarnaast ook nog spannend en chaotisch tegelijk wat nog meer de sfeer van oorlog weet te benadrukken. Alsof men nog niet genoeg features in het spel heeft weten te proppen wist men ook nog een iPod in het spel te verwerken, waarmee het mogelijk is om geïntegreerde songs van Kojima en de zijne af te spelen, al dan niet custom soundtracks in het spel te zetten. Ook vinden we de Sony Ericsson overigens nog voorbij komen, waarvan we weliswaar geen gebruik hoeven te maken. Het spel loopt wat betreft techniek vooruit op de mens, en dat maakt de game ook schitterend duidelijk met de geluidseffecten.

Metal Gear Solid 4 is op zichzelf al een zeer vermakelijke game die alle ingrediënten van een topper in huis heeft. De game bevat een verhaal, dat humor, spanning, schitterende dialogen en subliem videomateriaal met zich meebrengt en op een serieuze manier weet te combineren. Verder bevat het een gameplay om van te kwijlen, is alles realistisch uitgebeeld, en slaat MGS4 wat betreft sound en graphics in als een bom. Tevens biedt de game ook nog de verslavingsfactor die het de speler mogelijk maakt om het spel nog eens over te spelen in een hogere moeilijkheidsgraad. De gerelativeerde vrijheid die je hebt in het spel, die toch forser doet lijken dan het is, maakt het spel tevens uniek en de toegevoegde multiplayer van Metal Gear Online maakt de taart helemaal af. Metal Gear Solid 4 is zonder enige twijfel een must-have voor elke PS3-bezitter, en voor de liefhebbers van Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, Call of Duty 4, of welke 3rd/1st person shooter game dan ook, een game om van te watertanden.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie/3rd person | Release: 13-06-2008 | Uitgever: Konami | Ontwikkelaar: Kojima Productions
    Graphics: 9.4 | Geluid: 9.7 | Gameplay: 9.8 | Besturing: 9.8 | Replay: 9.5
    9.7

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx